ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsing  (läst 844 gånger)

2004-08-21, 22:10
läst 844 gånger

Elisabeth Helsing

Min ffff utvandrade i slutet av 1800-talet från Nerpes till Alnö, Västernorrland. I kyrkböckerna är han skriven med namnet Johannes Johansson, fadern Johan Johansson Öhman. Vid ankomsten till Alnö har han tagit sig tillnamnet Helsing, och heter då Johan Johansson Helsing. Varifrån kommer detta namn ? Familjesägnen säger att han kommit via Helsingby i Korsholm, och tagit namnet därifrån. Hur pass stor är sannolikheten ?

2004-08-22, 09:23
Svar #1

Kerstin Thölix

Det var vanligt i Österbotten att man tog sitt namn efter det hemman man flyttade till. Om brudgummen tex. flyttade till sin hustrus hemgård så tog han sitt namn efter det hemmanet. Nu kan jag inte svara på om det finns ett hemmansnamn Helsing just i Helsingby, men mycket tyder på att din ffff har bott på ett hemman med just det namnet.
Hör förresten av dig till http://www.netikka.net/wasaroots/så kanske du får veta mer.
MVH Kerstin

2004-08-22, 20:25
Svar #2

Elisabeth Helsing

Kerstin ! Jag tog mig en tur förbi sidan du rekommenderade, och upptäckte att nu får jag nog sätta upp antavlan ovanför datorn, och kolla... Där finns en hel del från Yttermark, Övermark, Petsmo, Smedsby, fast de är längre tillbaka i tiden. Tack i alla fall för länken, den kommer väl till pass !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna