ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hafverberg  (läst 2157 gånger)

2004-06-07, 13:14
läst 2157 gånger

Börje Abramsson

Hafverbärg, Johan - Stämningsgården, Skellefteå lfs  

VAD FINNS FÖR UPPGIFTER OM JOHAN HAFVERBÄRG?
 
Jag fann uppgift på att han var far till Maria Jonsdotter född 25 okt 1715 i Stämningsgården. Marias mor Margret Mosesdotter född 1684 - död 1758.
 
Mvh Börje!

2004-06-07, 13:33
Svar #1

Tommy Andersson

Johan Haverfelt var enligt Skellefteå socken 1650-1790, sid 395 Ryttare från Åbo läns kavalleri.
 
En liten randanmärkning Börje, när du skriver med versaler uppfattas det som att du skriker. Netikettsregler är kanske omtvistat men jag föredrar att man undviker att skriva hela meningar med versaler.
 
mvh Tommy

2011-06-03, 17:11
Svar #2

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hoferfeldt, ryttare * Åbo län
 
Jag undrar om någon vet något om en viss Johan Hoferfeldt som år 1715 skulle ha varit ryttare i ryttmästare Kuhlfeldts kompani. Vad jag förstår, genom några googlingar, var detta kompani del av det Benderska Dragonregementet som år 1715 fångades vid Stralsunds fall (förutom 14 man och två officerare som lyckades komma undan).
Han gifte sig med Maria Mosesdotter på Stämmningsgården 4 i Skellefteå med vilkan han även fick en dotter Maria Johansdotter (f 1715-10-25)
Allt jag vet är detta och att han skulle ha fötts i Åbo län.
Har någon några förslag till att hur jag går vidare? Finns det några rullor att tillgå?
 
MVH Jakob

2013-01-31, 17:00
Svar #3

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Har nu fått mer kött på benet i fallet Hoferfeldt, men de flesta frågetecknen kvarstår. Kuhlfeldts kompani som Johan tjänade i var en del av den Finska armé under Armfelt nedkämpades vid Storkyro 1714. Kuhlfeldt var blessserad men lyckades undkomma med sitt kompani som, med den resterande armén, flydde in i Västerbotten. Det var i den svängen som jag antar att ryttare Hoferfelt och Maria Mosesdotter träffades. Dessa två gifte sig inte som jag skrev först, Maria var född oäkta.
Vad som hände med Johan efter 1715 är okänt för mig. Möjligen kreverade han några år senare på fjället som så många andra i Armfelts finska armé.  
 
Men är det någon som vet om det fanns/finns en släkt Hoferfelt/Hofverfeldt i Finland/egentliga Finland? Eller är namnet, som jag misstänker, namnet på en viss rote? I så fall vet någon var den roten var belägen?
 
MVH Jakob

2013-08-29, 09:59
Svar #4

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej! Någon som kan hjälpa mig med att tyda ut en födelsenotis? Den tillhör Maria Johansdotter född den 25 oktober på stämningsgården 4. Sen tidigare vet jag att hennes far hette Johan Hofverfeldt, men nu när jag hittat notisen verkar det som om han heter HofverBERG, eller? Han var ryttare i Mäster Kuhlfeldts kompani. Vet någon varifrån han kommer, eller varifrån han kan tänkas komma?
 

2013-08-29, 21:29
Svar #5

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
PS: eller heter han möjligen Hafverberg?

2013-08-29, 22:43
Svar #6

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Det verkar stå Johan Hafwerberg, som varit inkvarterad hos bonden David Olofsson mellan julen 1714 och april 1715.

2013-08-30, 13:06
Svar #7

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Tack Constantinus för bekräftelsen! Då blir allt lite mer lättförståeligt, har undrat över namnet Hofverfelt, då det inte verkar ha funnits någon sådan släkt i trakterna kring Åbo under denna tid. Däremot fanns en släkt Hafverberg. De Hafverbergare jag känner till under denna tid är som följer:
 
 Johan Hafverberg, född 1658 i Åbo. Officer i armén, slutade som kapten vid artilleriet i Halmstad, där han ännu levde 1739. Finns upptagen av Lewenhaupt.
 
Erik Hafverberg, född nån gång på 1680-talet eller något tidigare. Han var student i Åbo 1692. Han var son till rusthållaren Matts Matsson och bror till befallningsmannen Sigfrid Hafverberg. Jag antar att det är samme Erik Hafverberg som är befallningsman i Åbo under Ryssarnas ockupation på 1710-talet.
 
Men hur denne ryttare Johan i Åbo kavalleri passar in i släkten är ju en knepig fråga, som måste få ett svar!

2013-08-30, 19:47
Svar #8

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:44
    • Visa profil
Erik Hafverberg finns i Äbo Akademis studentmatrikel:
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=3915
Han var uppbördsskrivare 1712, fogde för akademin och länsman för västra Nylands fögderi vid slutet av stora ofreden, och rusthällare på Skottes rusthåll i Karis. Han hade en son med samma namn, som var student 1728/29 men dog 1732.  
mvh Michael

2013-08-30, 21:39
Svar #9

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej Michael! Du nämner samme Erik som jag gjorde i mitt förra inlägg, han benämns befallningsman i slutet av 1710-talet, vilket ju är desamma som fogde!  
 
MVH Jakob

2016-04-20, 14:00
Svar #10

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej! Nu har det gått några år, har förgäves sökt kring släkten Hafverberg i Finland men utan resultat. Men jag har mina misstankar om att det trots allt är fel släkt. Jag hittade denna sida av en händelse här om dagen (ett utdrag ur 1720 års generalmönsterrulla för Åbo och björneborgs kavalleriregemente):

https://familysearch.org/photos/images/12574983

Då jag sökt med ljus och lykta efter en Johan HafverBERG i Åbo Läns kavalleriregemente, utan framgång, så känner jag mig nu rätt säker på att den soldat som gjorde Margareta Mosesdotter på smällen den där julen 1714, inte hette HafverBERG utan HafverFELDT som ju hävdas i "Skellefteå socken 1650-1790". Kanske ljög han om sitt efternamn? eller också kom ingen ihåg vad han hette i samband med rättegången flera månader senare (Kan det ha varit nått med Haver?... osv).

Ska fortsätta mitt sökande efter denne Hafverfelt från Björneborgs Län, men kan någon se vad som står i notisen? Efter "Björneborgs Län"? Är det namnet på en socken? (se bifogad bild)




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna