ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllen  (läst 1195 gånger)

1999-12-06, 14:54
läst 1195 gånger

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Eva Elisabeth Gyllen, sannolikt född på 1690-talet i Finland någonstans. Hon gifte sig 1720 i Bollnäs [Ovanåker F:1] med Johan Persson (1696-1782) från Åsbo, Valbo sn (X), senare korpral Öman i Edsbyn, Ovanåker sn (X).
Eva Elisabet kallas husjungfru ifrån Finland uti Båldnäs i makens personalieberättelse [Ovanåker F:1]. De hade tillsammans 2 söner och 2 döttrar. Hon dog 1763 i Edsbyn, Ovanåker (dödbok saknas).

2009-01-15, 20:42
Svar #1

Utloggad Brittinger Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2015-01-13, 18:37
    • Visa profil
Jag har i min släkt en husjungfru från Finland född på 1690-talet.
Hennes namn var Eva Elisabet Gyllen
 
Tyvärr vet jag inte födelseorten.Hon är bosatt i Edsbyn, Ovanåker (X) under sitt liv i Sverige. Där avlider hon 1763.
 
Vem känner till något om släkten Gyllen i Finland ?
Tacksam för alla ledtrådar.
 
Med vänlig hälsning/ Britt-Inger

2009-01-16, 09:14
Svar #2

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
I Österbotten förekommer namnet Gyllen, har dock inte hittat någon Eva Elisabeth (databasen fortfarande under arbete)
 
www.genealogia.fi, välj På svenska (övre högra hörnet) och Hiski, Sökprogram. Du får upp en förteckning över församlingarna. Sökning kan ske i Alla församlingar, del av Finland (västra etc) eller på enskild församling.
 
I det senare fallet kan scannade kyrkböcker finnas under 'Uppgifter om församlingen', Digiarkisto (längst ner på sidan). Instruktionstexten är på finska, men låt dig inte skrämmas, kyrkböckerna är förda på svenska.
 
Även Digiarkisto är ett pågående projekt dvs det kan vara tomt f n.  
 
Lycka til!

2009-01-17, 22:12
Svar #3

Utloggad Brittinger Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2015-01-13, 18:37
    • Visa profil
Hej !  
Det kan tyckas märkligt att jag ställt frågan två gånger om släkten Gyllen, men det måste ha blivit något fel för efter en dag så hade frågan försvunnit.
 
Ritva! Tack för svar, nu har jag ett uppslag att gå efter och nu ska jag börja söka.  
 
Mvh/Britt-Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna