ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Goldmann_  (läst 1031 gånger)

2004-02-02, 16:43
läst 1031 gånger

Anders Dyberg

Jag söker bakgrunden till Olga Paulina Sidonia Goldmann född 1877 i Åbo.
Kom till Sverige och gifte sig med Carl Gustaf (Gösta) Liljencrantz 1907. Hon dog 1914.
Har någon träffat på namnet eller var söker man lättast efter henne i Finland om man inte talar finska.

2004-02-02, 20:39
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Anders,
Hittade detta på  Family Search:
 
IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index v5.0  
  Finland  
Search Results  | Download | Pedigree  
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
     
Olga Pauline Sidonie Goldmann  
  Female      
     
 
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):  
 Birth:  14 SEP 1877   Abo, Turku Pori, Finland  
 
 Christening:  
 Death:  1914    
 
 Burial:  
     
 
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:  
  Father:  Paul Emil Teodor Goldmann  
 Mother:  Matilda Sofia Vilhelmina Schoenaisch
 
Mvh / Berit

2004-02-02, 21:59
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Moderns efternamn skall vi nog försöka 'rätta' till Schoenaich (Schönaich/Schöneich) för att få till ett namn som finns dokumenterat.. (Finns som schlesisk adel - se t.ex här.)
(Goldmann sedan är ju ett rätt vanligt judiskt namn, och bägge namnen ger många träffar på framförallt tyska sidor på nätet.)
 
Ser nu också att namnet Schönaich förekommer på två män 1890 i folkräkningen - bägge födda i Örebro. (1868 & 1876)
 
 
Familysearch förresten uppger Olga och C.G. som gifta i Stockholm 14/7 1898, och att C.G. (född 1864 21/2) dog 1905 16/1..!? (Men på Familysearch kan det ju stå lite av varje.. :-)

2004-02-05, 11:07
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Här är ett bidrag på en Goldmann från Finskt Historiskt Tidningsbibliotek. Åbo Tidning 1884.

 
Med vänliga hälsningar Sari

2004-02-05, 11:50
Svar #4

Anders Dyberg

Tack alla för hjälpen. Jag har kommit ytterligare framåt i hennes bakgrund och fått fler uppslag att arbeta med.
 
Anders

2004-03-26, 23:57
Svar #5

Anders Dyberg

I dödsannonsen uppges det att Olga Alina hade 4 späda barn.
Jag misstänker att Olga Paulina Goldmann som jag sökte först är ett av barnen.
Hur skall jag hitta de 3 andra ?
Jag har fått reda på att Olgas pappa Paul Emil Teodor var disponent på Åbos stentryckeriaktiebolag.
Troligen gifte han om sig med Matilda Schoenaich efter Olga Alinas död.
 
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna