ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Constenius / Konst  (läst 2769 gånger)

2001-04-30, 16:01
läst 2769 gånger

Andreas Snildal

Hei!
 
I min slektsforskning i Kåfjord i Troms i Norge har jeg flere ganger i kirkeboken støtt på navnet Michael Costenio. Michael Costenio var skolemester i Kåfjord på 1760-tallet, og foretok hjemmedåp. Første gang jeg har funnet han i kirkeboken er i 1760. Jeg har flere ganger stusset litt på hans uvanlige etternavn, Costenio, og på gruppen Hietaniemi her på Anbytarforum er en Elias Michaelsson Costenius, borger av Torneå (?) nevnt, og jeg tenkte at kanskje Michael Costenio var i slekt med han på en eller annen måte. 
Er det noen som har kommet over en Michael Costenio/Costenius i Torneå som kan være min skolemester i Kåfjord i Troms?
 
Mvh. 
Andreas Snildal

2001-04-30, 18:18
Svar #1

Andreas Snildal

Jeg må bare legge til at Michael Costenios navn ved en dåp i 1760 ble kalt Michel Conthenies.
 
Mvh. Andreas Snildal, Oslo, Norge

2001-05-01, 10:32
Svar #2

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Andreas!
Visst är det så att skolmästaren Michael Constenius är släkt med Elias Michaelsson Constenius (f 1680). Elias var bror till skolmästarens farfar, som också hette Michael Constenius. I sin tur var den sistnämnde Michael son till brukspredikanten vid Kengis bruk Michael Andrae Constenius.
 
Så här ser det ut:
 
Anders Konst, borgare i Torneå stad.
 
Son:
Michael Andrae Constenius, c 1645 - 1709, stud vid Åbo akademi, brukspredikant vid Kengis bruk. Gift 1678 med Maria Catharina van der Speet/Spett, c 1650 - 1727.
 
Nio(?) barn, däribland sönerna:
1. Elias Michaelsson Constenius, f c 1680, borgare i Torneå stad. Gift med Brita Johansdotter Wijpoi (Vippo), 1679-1758. Många ättlingar i bl a Tornedalen. Bland dessa ättlingar finns även undertecknad.
 
2. Michael Michaelsson Constenius/Konst (I), 1688-1740, gift med Barbro Olsdotter, 1689-1770.
 
Sex barn, däribland sonen:
(1) Michael Michaelsson Constenius/Konst (II), 1722-1802. Gift 1:a gången med Maria Andersdotter, 1715-1761; 2:a gången med Catharina Jönsdotter(?) Korpi, 1741-1788; 3:e gången med Erica Johansdotter, 1741-.
 
I första äktenskapet föddes fyra barn:
a. Michael Michaelsson Constenius/Konst (III), 1742-1819, skolmästare, bosatt på Storslett, Skjervöy, Norge. Gift 1774 med Catharina Maria Henrichsdotter, 1745-1822.
 
b. Anna Michaelsdotter Constenius/Konst, 1748-1787, gift med Claes Andersson Drugge, 1752-1818, Kengis bruk.
 
c. Eva Michaelsdotter Constenius/Konst, 1750-1816, gift 1784 med Per Michaelsson Boman, kyrkvakt och stadsbetjänt, Torneå, d 1805.
 
d. Adam Michaelsson Constenius/Konst, 1754-1777. Ogift.
 
Uppgifterna är hämtade från Konst Familie Archief (KFA) i Bryssel, men grundar sig i stor utsträckning på arkivmaterial, däribland kyrkoarkivalier samt Wahlbergs samlingar i Övertorneå. Om vi kan höra av varandra per telefon eller e-post, kan Du få adressen till Konst Familie Archief av mig. Det förestås förresten av man, bördig från Skjervöy och själv ättling till skolmästaren Michael Constenius/Konst.
 
Det skulle vara trevligt att få kontakt med Dig, eftersom jag också har forskat en del i denna släkt (se även här under Anbytarforum under rubriken Övriga släkter). Just nu håller flera forskare på att gå igenom släkter med namnen Konst - Konstén - Constenius - Konsti - Konstar - Konstari i Finland för att på detta sätt eventuellt få någon ledtråd till ursprunget för Tornedalssläkten Konst. Efternamnen finns i tre regioner i Finland: 1. I Tornedalen; 2. I Sydvästra Finland (Raumo-Björneborg; i Raumo gamla stad finns än i dag en gård med namnet Konstar!); samt 3. I Sulkava-Rantasalmi. Vår fundering är nu om de har något samband med varandra och dessutom om det finns något samband med de släkter Konst, som finns bl a i Nederländerna. Tornedalssläkten och släkten i Raumo-Björneborg har varit engagerad fr a inom handel och sjöfart, men även en hel del inom kyrkan.
 
Med förhoppningen att höra av Dig på nätet!
 
M v h, Stefan

2001-05-02, 19:04
Svar #3

Andreas Snildal

Hei Stefan!
 
Takk for et hyggelig svar!
 
Jeg er selv ikke etterkommer av Michael Konst/Constenius (i går fant jeg forresten etternavnet hans skrevet Kunstenius ved en hjemmedåp i kirkeboken for Skjervøy), men hvis Michael Konst og hans hustru Catharina Maria Henriksdatter fikk barn, kan jeg tenke meg at han har ganske stor etterslekt i deler av Nord-Troms, jeg vil tro hovedsaklig i det som i dag er Skjervøy og Nordreisa kommuner, muligens også Kåfjord og Kvænangen kommuner. 
Hvis du er interessert i hans etterslekt, kan jeg gjerne prøve å finne den i kirkebøkene (og andre kilder) for Skjervøy. 
 
Mvh. Andreas

2001-05-03, 21:56
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Andreas!
Intressant med uppgiften om stavningen Kunstenius. En teori om namnets ursprung är att det skall vara en derivat av Kuntze. En sådan släkt finns representerad som borgare under 1400-talet i L?beck.
Det finns ättlingar i åtminstone Skjervöy, men troligen även de andra kommunerna Du nämner. Jag vet att den norska delen av släkten är rätt väl dokumenterad genom Konst Familie Archief (KFA) i Bryssel. Har dock med stor tacksamhet noterat Ditt erbjudande och jag hör gärna av mig om det blir aktuellt!
 
M v h, Stefan

2001-05-04, 14:31
Svar #5

Andreas Snildal

Hei Stefan!
 
Har du noen mulighet til å finne ut hva Michael Constenius' barn het? Det hadde vært interessant å få vite hvem de var, og i hvilke slekter i Skjervøy-området de ble gift inn i. 
 
Mvh. Andreas

2001-05-04, 18:08
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Andreas!
Eftersom vi nu helt har lämnat Torneå, föreslår jag att vi fortsätter diskussionen om Michael Constenius ättlingar i Nordnorge under rubriken Släkter/Övriga släkter J-L/Konst-Konstenius (fortfarande i detta forum, Anbytarforum). Om en liten stund, lägger jag in några upplysningar där!
 
M v h, Stefan

2001-05-28, 10:22
Svar #7

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Carina!
Vet ej om Du har uppgifterna om Apollonia (Abluna) Christoffersdotter Koberg. Hon var dotter till Christoffer Hansson Koberg (f 1712) och Carin Abrahamsdotter (1719-1764). Christoffer Hansson Koberg var i sin tur son till Hans Christoffersson Koberg och Apollonia Michaelsdotter Konst (se släkten Konst/Constenius under övriga släkter här i Anbytarforum; Apollonias far var brukspredikanten Michael Andrae Constenius).
 
M v h, Stefan

2002-02-23, 22:20
Svar #8

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Erik!
 
Om jag förstår det rätt, blir då Ablona Christophersdotter Koberg Din anmoder. Stämmer detta? I sådana fall blir även Du ättling till släkten Konst/Constenius, som vi försöker att kartlägga i sin helhet. Är därför intresserad av att komma i kontakt med Dig för att få ytterligare upplysningar om Din släktgren! Kontakta mig gärna per e-post: stesun@worldonline.se
 
Bästa hälsningar från en förmodad anförvant!
Stefan

2012-09-24, 18:06
Svar #9

Börje Abramsson

Catharina Mickelsdotter Constenias mor till Johan Mathsson Junelius född 2 okt 1721 i Matarengi, Övertorneå C:1, bld 9,sid 4 och gift med Klåckaren Maths Johansson Junelius.
 
Kan hon möjligen vara dotter till Brukspredikanten i Kengis Bruk Michel Andreae Constenius?
 
Hon finns inte omnämnd i Hernösands Herdaminnen!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna