ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beckman  (läst 1940 gånger)

2001-07-20, 13:02
läst 1940 gånger

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
En löjtnant Beckman bör enligt mina forskningar ha funnits i Borgåtrakten under första hälften av 1700-talet. Flera av hans döttrar föddes i Bjurböle, som ligger strax sydöst om staden. Den utmärkta finländska databasen HisKi ger inget besked om deras föräldrar, efter vad jag kan hitta, men det borde kanske finnas andra källor, som inte är inlagda i HisKi. En av döttrarna Beckman gifte sig med Henrik Transchiöld, och Elgenstierna uppger att han blev förmögen genom hustrun. Det borde alltså ha funnits en rik löjtnant Beckman någonstans. Jag har inte lyckats hitta honom i Krigsarkivet i Stockholm heller. Vem vet något mer?

2001-08-21, 10:48
Svar #1

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
Kan det vara den kapten Beckman, som bodde i Bjurböle och dog 26/1 1742? Hans dotter Johanna Elisabet var gift med kyrkoherden i Mörskom Jonas Kellgren. Kapten Beckman, vars förnamn inte uppges i min källa, dödades i ett tumult när han kom till Mörskom för att avhämta sin dotter och föra henne hem till fadershuset. Han utkrävde dessutom den egendom som tillhörde henne, vilket gav pastor Kellgren anledning att ropa sina torpare och grannar till hjälp. Under pastorns rop Tag fast rövaren, överföll de kaptenen och dödade honom. Källa: Tyyne Salminen, Mörskom sockens öden under svenska väldet (1936).

2001-08-24, 01:15
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Måns! Tack för det tipset! Kapten Beckmans ålder verkar stämma precis med den förväntade åldern för systrarna Beckmans far. Det var enligt andra källor just dottern Johanna Elisabet Beckman som senare gifte sig med Henrik Transchiöld. Jag har inte funnit deras vigselnotis. Men av allt att döma bör Johanna Elisabet Beckman ha blivit änka efter kyrkoherden i Mörskom. Hon gifte sig med Henrik Transchiöld senast 1760, vilket tyder på att hennes förmodade första man avlidit dessförinnan. Dock kan jag inte hitta en avliden Jonas Kellgren i HisKis i övrigt utmärkta register. Finns han med i något herdaminne? Eller hur får man reda på var kyrkoherden Jonas Kellgren slutade sin bana?  
 
Enligt mina slutsatser av det material som jag fått fram var Johanna Elisabet Beckman född senast omkring 1726, troligen tidigast 1718. Både Johanna Elisabeth och hennes man Henrik Transchiöld dog i Stockholm 1779, den ene i mars, den andra i april, boende i Adolf Fredriks församling. De dog i lungsot.
 
Den person som anges som Johanna Elisabeths far i riddarhusets noteringar är löjtnant Beckman, utan förnamn. Det förefaller egendomligt att han inte kallas kapten, ifall han nu var det när han (också utan förnamn)  blev ihjälslagen 1742. Detta med Bjurböle är dock mycket intressant. Flera av systrarna var ju födda i Bjurböle. Det finns säkerligen ett samband. Kanske anges fadern som löjtnant för att han var det ännu när Johanna Elisabeth föddes. Men det vore, som jag bedömer det, osannolikt, eftersom högsta kända titel bruka anges. Om han nu inte hade blivit degraderad...???  
 
Jag ska försöka få tag i Tyyne Salminens bok om Mörskom.  
Hälsningar! Kurt Hultgren

2001-08-24, 07:41
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Kurt!
 
Mag. Jonas Kiellgren, f. 1701 i Kellby församling af Skara stift, der hans fader var bonde och bebrukade kaptensbostället Kelltorp, hvaraf slägtens namn är taget. Studerade i Åbo och blef magister 1732, domkyrkosyssloman i Borgå 1734, pastor här (dvs. i Mörskom) 4 juli 1739, pastor i Floby inom skara stift 14 nov. 1746 och kontraktsprost. Död 23 febr. 1771.
 
Källa:
Matthias Akiander: Herdaminne för fordna Wiborgs och nuvarande Borgå stift / Helsingfors 1868.
 
M.v.h. Kirsti Ervola

2001-08-24, 08:14
Svar #4

Kirsti Ervola

Fortsättning följer - av misstag tappade jag bort den dramatiska delen:
 
- Gift 1:o med Johanna Elisabet Beckman, dotter till kapten Beckman och Dorothea Bode. För visad otrohet mot sin man, i det hon bedref otukt med konsist. notarien Matth. Martinus, hvartill hon, enligt egen bekännelse, blef af Martinus, genom lockelser och löfte att äkta henne, förledd och till bevis hvarpå hon uppvisade en af Martinus erhållen trolofningsring med deri stuckna ord: i ett beständigt, mycket märksamt minne, fick Kiellgren skilnad från henne 26 nov. 1743. Härvid må det tillåtas oss att ur ett bref, som biskop Dan. Juslenius skref till pastorn i Pielisjärvi Jak. Stenius 14 mars 1741, här intaga ett utdrag. Huru pastor Kiellgren angifvit sin hustru för hordom med not. Martinus, lärer vara bekant samt att Kiellgrens svärfader, som i jan. månad reste dit, för att taga sin dotter och hennes egendom bort med sig, på återresan strax vid prestgården eller bron der nedanför kyrkan blef ihjälslagen af det folk, som Kiellgren skaffat tillsamman. Nu är Kiellgren och några andra med honom i Helsingfors kronohäkte och Martinus suspenderad ifrån notariet till dess slut blir i saken, som synes vara vidlyftig. Sådant kommer hordom tillväga. Med henne hade Kiellgren en dotter Kristina Dorothea.
Sedermera gifte Kiellgren sig 2:o med Kristina Elisabet Aminoff. Deras barn: 1 Jonas, prost och kyrkoherde i Skatelöf. 2 Johan Henrik, f. 1751, konglig sekreterare, skald, död 20 apr. 1795.
 
M.v.h. KE

2001-08-24, 09:00
Svar #5

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Då jag sökte på Dorotea Bode i Family-Search fann jag denna notis:  
 
Petter BACKMAN    
 Sex:  M  
 
Marriage(s):  
 Spouse:  Dorothea BODEN  
 Marriage:  8 Mar 1720  
  Jakob Och Johannes, Stockholm, Stockholm, Sweden  
 
 
Kan kanske dessa personer vara Kapten Beckman och Dorotea Bode som nämns ovan?
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2001-08-24, 16:25
Svar #6

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
I HISKI fann jag följande uppgift, som väl ger förnamnet på löjtnanten/Kaptenen:
27.1.1742  12.11.1742        Amiral.capit. Petter Backman     56          
 
 original - ALKUP: blef til lifet skadd 1741 natten emellan d. 26 o. 27 Jan. i Mörskom, berg.uti Hum:elsunds graf uppå ekoret
 
Ingela Utterström

2001-08-24, 21:50
Svar #7

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Tack, Kirsti och Ingela!  
Otroligt vilka kunskaper som finns! Jag blev först informerad om de olika födelseuppgifterna i Bjurböle av Petri Peltonen i Helsingfors, som fann dem i HisKi. Jag har på annat sätt funnit ut att en syster till Johanna Elisabeth, Sabina, var gift med en föraren vid Skaraborgs regemente Anders Kiellberg, alltså också från Skaratrakten. Han kanske hade sitt ursprung i samma socken som kyrkoherden Kiellgren. Det verkar vara mycket som faller på plats.  
 
Dock verkar råda en viss förvirring vad gäller fadern Petter Beckmans dödsår. Var det 1741 i januari eller 1742 som han blev ihjälslagen? Båda årtalen nämns.
 
Att Petter Beckmans av allt att döma andra hustru hette Dorotea stämmer ju bra med att en annan syster till Johanna Elisabeth hette Anna Dorothea. Hon gifte sig med en revisor Lemberg.
 
Men egentligen är jag på jakt efter en tredje person Dorotea, nämligen Petter Beckmans troligen äldsta dotter, som hette Dorotea Beckman. Hon föddes enligt åldersuppgift i dödsnotisen 1766 i början av 1710 eller i slutet av 1709. Hon dog i uppsalafeber, ett slags influensa, i november 1766.  Hennes födelse 1710 bör ju kunna stämma med Petter Beckmans ålder, eftersomhan tydligen var 56 år 1741 (1742?). Det tyder på att han föddes cirka 1686. För Petter passar en äldsta dotter 1710 bra in i bilden. Men det måste ha funnits en första hustru till Petter Beckman, eftersom den yngre kullen, som kallas halvsystrar i Doroteas bouppteckning, rimligen föds tidigast 1720/1721.  
 
Denna äldre Dorotea Beckman född 1710 gifte sig med min anfader Anders Lindbom, silverkenkt vid hovet i Stockholm, en vigsel som troligen ägde rum omkring 1744. De fick inga barn. Jag skulle gärna vilja hitta deras vigselnotis. Då kanske jag kunde få en idé om varifrån Anders Lindbom kom.
 
Petter Beckmans första hustru kanske också hette Dorotea, eller också hette Petter Beckmans svärmor Dorotea....
 
Systrarna Beckman (åtta systrar, tre plus fem, ingen redovisad broder) har jag tidigare presenterat i Anbytarforum utan att någon kunde ge vidare ledtrådar. Roligt att det tycks gå att nysta upp ytterligare några pusselbitar.
 
Kurt Hultgren

2001-08-25, 22:12
Svar #8

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Kan det tänkas finnas en  bouppteckning efter kaptenen Petter Backman som dog 1741 (1742?). Bör den sökas i Borgå, eller var bör man söka den?
Kurt

2001-08-26, 13:17
Svar #9

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
Kurt!
Jag ser nu att årtalet för kapten Beckmans död faktiskt bör vara 1741 och inte 1742. Mitt fel beror på ouppmärksamhet i genomläsningen av den relevanta passusen i Tyyne Salminens bok (s.137 f). Salminen nämner visserligen inget årtal, endast datum (natten mellan den 26 och 27 januari), men ur sammanhanget framgår klart att det ska vara 1741.
Mvh
Måns Nyberg

2001-08-26, 16:21
Svar #10

Kirsti Ervola

Hej,
bouppteckningar förvaras i tingsrätters arkiv. Landsarkiven KAN ha register eller förteckningar över bouppteckningar. När det gäller Borgå, kan du fråga Riksarkivet i Helsingfors.
 
Borgå tingsrätt:  porvoo.ko@om.fi , postadress: PB 2, 06101 Borgå
Riksarkivet:  riksarkivet@narc.fi , websida: //www.narc.fi/sve/
 
Om personerna i dramat kan man läsa också på ss. 435 - 436 i: Joh.W.Warholm: Skara stifts herdaminne I (1871 Mariestad), samt i Elgenstierna. - I september 1744 gifte Jonas Kiellgren om sig i Pernå med Christina Elisabet Aminoff, vars första make löjtnant C.D. von Friesenheim hade stupat i Villmanstrand tre år tidigare. Januari 1746 föddes i Mörskom tvillingarna Hedvig och Eleanora. År 1747 tillträdde Kiellgren kyrkoherdeämbetet i Floby, Skara stift.
 
Och till sist en rättelse: den förföriske konsistorienotaren hette Martinius i efternamn och kallade sig Martins. - För honom gick det inte heller illa: under kriget var han sekreterare hos den ryska landshövdingen von Campenhausen, och blev senare borgmästare i Fredrikshamn.
 
M.v.h. KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna