ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Städer grundade av Per Brahe  (läst 5079 gånger)

2005-05-04, 13:17
läst 5079 gånger

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Vilka städer i Finland har Per Brahe grundat?
Hur kom det sig att han hade rätt att grunda städer? Med vilket syfte grundade han städer?
 
Fler frågor kommer senare... om det finns intresse.
 
Mvh Emma

2005-05-04, 14:23
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Brahestad (fi Raahe) och Kristinestad (fi Kristiinankaupunki) är två av dem, men det finns nog fler. Per Brahe d y var generalguvernör för östra rikshalvan och hade väl i den egenskapen vissa rättigheter. Kristinestad anses vara uppkallad efter drottning Kristina som regerade vid denna tid. (Även Kristinehamn i Värmland är uppkallat efter henne.) Jag har dock läst någonstans att Kristinestad inte alls uppkallats efter dronningen ifråga utan efter någon anna Kristina, ev Brahes hustru (?). Om du gör lite sökningar i exempelvis Google kan du kanske hitta samtliga av honom grundade finländska städer.

2005-05-04, 14:42
Svar #2

Utloggad Gunnar Bergstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-03-31, 20:16
    • Visa profil
Här är lite fler 'brahe'-städer, i alla fall om man ska tro Leinbergs Finlands Territoriala Församlingars ålder, utbildning och utgrening intill 1885 års utgång 2:a uppdaterade upplagan:
Kaskö (Kaskinen), Jakobstad, Lappstrand (Lappenranta), Br?a (1653-1680), Kuopio, Salo som döptes till Brahestad samt slutligen Kajana.

2005-05-04, 14:55
Svar #3

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Dessutom:
Brahea 1653 (misslyckat försök)
Tavastehus (fi. Hämeenlinna) fick stadsrättigheter 1638
Kajana 1651 (fi. Kajaani - märk: Per Brahes friherreskap!)
Villmanstrand 1649 (fi. Lappeenranta)
Jakobstad 1653 (fi. Pietarsaari efter Per!)
Nyslott 1639 (fi. Savonlinna) kring Olofsborg.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-05-04, 15:25
Svar #4

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Trevliga långa listor av Brahes städer. Det finns åtminstone en till.  Den heter Brahenlinna på finska, jag vet inte vad den heter på svenska.
Har den ett svenskt namn?
 
Mvh Emma

2005-05-04, 15:49
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Nej! Brahenlinna är en herrgård och slott(sruiner) i Kristina (fi. Ristiina) socken.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-05-04, 15:57
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det kan väl tilläggas att det för staden Braheas del gick bättre vid den andra 'grundläggningen'.
 
Den nuvarande staden Lieksa i Norra Karelen ligger så vitt jag förstår på Braheas gamla plats.
 
/Håkan

2005-05-04, 18:03
Svar #7

Kirsti Ervola

Nu blev det två för mycket, och två som fattas. . .
Under Per Brahes tid som generalguvernör i Finland fick följande städer stadsrättigheter: Sortavala 1632, Tavastehus 1638, Nyslott 1639, Brahestad, Kristinestad och Villmanstrand 1649, Kajana 1651, Jakobstad 1652, Veckelax Nystad (som nu heter Fredrikshamn) och Brahea (nuvarande Lieksa) 1653.
- Kuopio och Kaskö grundades först på 1700-talet, Kuopio 1775, Kaskö 1785. Brahenlinna var en fästningsanläggning i Ristiina socken, ca. 20 km från staden S:t Michel / Mikkeli.
- Och, under hans tid flyttades Helsingfors stad 5 km söderut, till dess nuvarande läge.
Mvh KE

2005-05-04, 18:23
Svar #8

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Fast jag skulle skriva Veckelax, blev staden bort från min lista. Men Sordavala hör inte till städer, som grundades under Per Brahes generalguvernörstid.
Mvh. JBt.Gr
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-05-04, 18:29
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Som jag sade i mitt tidigare inlägg är Kristinestad eventuellt uppkallad efter någon annan Kristina än dronningen. Vid en titt i Lars Huld?ns Finlandssvenska bebyggelsenamn bekräftas detta. Han säger där att namnets förled kan syfta på grundläggarens första gemål Kristina Katarina Stenbock, kanhända också som en gest åt drottning Kristina.
Beträffande Brahelinna verkar det vara det enda namnet, någon svenskare namnform har jag ej lyckats hitta. Kan ju bero på att namnet Brahehus användes för Brahe-slottet utanför Gränna, i den västra rikshalvan. Jag har även sett att två olika stavningar förekommer, dels Brahelinna utan genitiv-n, dels Brahenlinna med ett genitiv-n. Min vilda gissning är att namnet stavat utan genitiv-n betraktas som varande den svenska namnformen, emedan stavningen med genitiv-n är korrekt finsk.
Enligt Lars Huld?ns Finlandssvenska bebyggelsenamn hette Fredrikshamn från början (1653) Veckelax, men blev efter freden i Nystad 1721 gränsstad med nya privilegier och uppkallades då efter kung Fredrik I (av Hessen, min anm). Att den skulle hetat Veckelax Nystad säger han ingenting om. Är detta verkligen korrekt? Nystad (fi Uusikaupunki) ligger ju inte direkt i näheten av Fredrikshamn (fi Hamina).

2005-05-04, 19:01
Svar #10

Kirsti Ervola

Ja, antalet Brahe-städerna ser ut att variera beroende på vilket uppslagsverk man använder. . . Sortavala måste verkligen vara en feltolkning, Brahe blev ju generalguvernör först 1637.  
- Jakobstad räknas dessutom inte till hans meritlista. Staden grundades av hans kusin Ebba Brahe, änka efter Jacob de la Gardie (därför Jakobstad). Initiativtagaren var alltså inte greve Per Brahe.
Mvh KE

2005-05-04, 19:11
Svar #11

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Kirsti!
Det tycks stämma med varierande uppgifter! Men så bra att vi nu får fram detta...
Med en vänlig hälsning till Dig
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-05-04, 19:18
Svar #12

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Ny fråga. Vilka av Brahes städer fanns som små samhällen med samma namn, innan Brahe gjorde dem till städer?
 
Mvh Emma

2005-05-04, 20:00
Svar #13

Kirsti Ervola

Tja. . . Tavastehus, Nyslott och Kajana fick sina namn efter slotten som redan fanns där (Kajana förmodligen anknyts till namnet Kainuu). Veckelax (Vehkalahti) var socknens namn; Lappee eller Lapvesi marknadställe hade länge funnits  där staden Lappeenranta (= Lappees strand) grundades. Staden fick ett sigill som avbildade en stenåldersman med klubba, och kom att heta Vil(d)manstrand på svenska.
Mvh KE

2005-05-04, 23:05
Svar #14

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Som marknadsplats var även Salo socken bekant.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna