ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryska storfurstendömet Finland  (läst 1126 gånger)

2004-07-04, 12:38
läst 1126 gånger

Ingrid Wikberg

Min fars faster Anna Paulsson f.1871 i Berg (z)arbetade som guvernant i en rysk familj boende i Helsingfors och i StPetersburg under en period omkring förra sekeskiftet.
 
Finns det någon form av arkiv där man kan hitta uppgifter om sådana anställningar?  
 
Tyvärr minns jag ej familjens namn -men min gammelfaster som blev nästan 100 år gammal -berättade att familjen ofta flyttade emellan Helsingfors och StPetersburg och hon visade gamla kort från den tiden. Hon fick även två söner, var ogift - och ingen visste vem fadern till barnen var.
En gåta som vore intressant att lösa.

2004-07-04, 12:53
Svar #1

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Bästa Ingrid!
Det fanns under den tiden en ganska stor rysk koloni boende i Helsingfors! Någon arkiv tror jag inte har samlats om anställningar.
Du menade säkert 'storfurstendömet'?!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-04, 12:55
Svar #2

Jonas Kuschner

Har du undersökt om hon finns i svenska S:t Katarina församlings kyrkböcker från S:t Petersburg (finns i RA och delvis filmat)? Det finns väl en god chans att det någonstans i husförhörslängd, in- eller utflyttningslängder eller liknande även finns en uppgift om hos vilken familj hon arbetade.

2004-07-04, 14:07
Svar #3

Ingrid Wikberg

Johan m fl: Förlåt- jag menar GIVETVIS Storfurstendömet ! Jag borde ha kontrollerat mig själv. (undrar vart jag fick storhertigdömet ifrån....? )
Jonas, Jag har inte tänkt på att hon kunde vara bokförd i en församling -detta är väl en protestantisk församling du nämner? Ty gamla faster Anna var inte ortodox.
Detta med husförhörslängder, in- och utflyttningslängder finns även de på RA?  
Jag tror ju att familjen hon arbetade hos, var en familj där mannen jobbade för ryska staten eller tsaren.

2004-07-04, 14:15
Svar #4

Ingrid Wikberg

PS.Jag mejlar 'Peter den store' och ber honom rätta till detta och skriva den rätta rubriken.

2004-07-04, 15:03
Svar #5

Jonas Kuschner

Ingrid, detta var en svenskspråkig luthersk församling.  
 
Såvitt jag vet finns hela arkivet på RA, men alla delar är inte filmade, och du kan kanske vara intresserad av en del bilageserier och annat som nog inte är det. Fiche kan du få tag på genom SVAR/NAD (sök på Petersburg).

2004-07-04, 15:04
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Ingrid!
Så här står det i NAD (Nationella arkivdatabasen; www.svar.ra.se) om S:ta Katarina församling:
... Arkivet förvaras i svenska Riksarkivet och är ordnat efter förteckningsplan för rikssvenska kyrkoarkiv. De egentliga kyrkböckerna är förda på ryska under åren 1892-1919/20 men personnamnen är även skrivna på svenska. Mestadels användes den julianska kalendern ända till 1918. I övrigt  
hänvisas till Riksarkivets forkarexpedition.  
Hänvisning finns till litteratur:  
Kajanus,H.,St Katarina svenska församlings i St Petersburg historie. Ekenäs 1980  
Wir?n,E., Den svenska församlingen i Petersburg. ingår i: Finska kyrkohistoriska samfundets årsskrift 1913-1914.
 
Som Jonas skrev ovan förvaras arkivet i Riksarkivet och den del som mikrofilmats och finns på mikrokort finns också tillgänglig där. Enklast är att kontakta Riksarkivet i frågan.

2004-07-04, 15:17
Svar #7

Ingrid Wikberg

Tack Peter för rättelsen samt
Tack alla för informationen: det underlättar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna