ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regement under kriget 1808-1809  (läst 806 gånger)

2000-07-13, 17:35
läst 806 gånger

Lisa Springfelter

Hej!
Är det någon som vet var man kan hitta en förteckning över hur den finska armen var uppdelad under kriget 1808-1809.Vet att det fanns finska lantvärn. Men var kan man hitta uppgifter om vad de hette osv
Tack på förhand
Lisa

2000-07-13, 18:10
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej,
 
När det gäller militära handlingar ligger väl Krigsarkivet i Stockholm närmast tillhands. Då Sverige förlorade Finland till Ryssland krävde ryssarna att alla handlingar rörande Finland i svenska arkiv skulle överföras till Finland. Svenskarna lovade att tillmötesgå detta krav, men en del svenska arkivansvariga lär inte ha tillmötesgått ryssarna säskilt villigt. Efter vad jag har läst var Krigsarkivet mest ovilligt. Man lär huvudsakligen ha överlämnat en del kartor. Därför finns nog det du söker kvar i Krigsarkivet.
 
Med vänlig hälsning Tord Påhlman

2000-07-13, 19:13
Svar #2

Lisa Springfelter

Hej!
Tord: Tack för dina upplysningar!
Har faktiskt varit till Krigsarkivet idag, men de hade tyvärr inte mycket uppgifter om det finska lantvärnet. De har lite handlingar(ej på mikrokort)som man kan beställa, men då krävs att jag helst vet mer exakt vad personens regemente kallades. Det är därför jag söker uppgifter om namnen på de olika regementena i Finland under krget 1808-1809.
hälsningar Lisa

2000-07-14, 17:10
Svar #3

Bengt Nilsson

Hej!
 
Det finns ett stort verk om kriget:
 
Sveriges krig åren 1808 och 1809 / utg. af Generalstabens krigshistoriska afdelning. - Stockholm, 1890-1922
 
9 delar, med kartor och diverse tabeller. Där står säkert förbanden nämnda.

2000-07-15, 00:22
Svar #4

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Lisa! Via denna länk kan Du nog hitta lite information om regementen i Finland.
Lycka till!
Karin
 
Länken aktiverats  
10.04.2010 Moderator Finland

2000-07-15, 11:13
Svar #5

Lisa Springfelter

Hej,
Bengt och Karin: Tack så mycket för era tips!!
Ska försöka få tag på boken på ett bibliotek. Internet sidan om regementen är väldigt innehållsrik, där finns faktiskt förteckningen över finska regementen som jag söker.
Tänk vad bra att Rötter och alla duktiga läsare finns!
Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna