ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Microkort  (läst 1934 gånger)

2001-03-10, 14:02
läst 1934 gånger

Anders Eriksson

hej hur bär man sej åt för att beställa microkort från Finland då jag ej kan hitta några via NAD ,Svar. Finns det något register och beställningsformulär på nätet?  
Mvh Anders

2001-03-16, 10:54
Svar #1

Pirjo Järvinen


2003-03-20, 19:53
Svar #2

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej Anders!
 
Microkort kan beställas från Landskapsarkivet i S:t Michel
 
epost dit:  mikkeli@narc.fi
 
Här en länk till lista över mikrokorten som går att köpa.  
 
http://www.narc.fi/ma/mma/mklue.html
 
Hittar tyvärr inte sidan på svenska, de jobbar med det just nu  enligt uppgift.
 
Länk till beställningsblankett
 
http://www.narc.fi/ma/mma/tilaus1.html

2004-09-19, 13:17
Svar #3

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej!
 
Maria Elisabeth nämner att sidan kommer på svenska, men när? Det har nu gått över 18 månader sedan hon skrev detta!
 
Har varit in på blankettsidan och har en fundering kring denna. Orsaken är att jag inte kan finska. Den är uppdelad i tre fält, seurakunta, kaikki och osan mitkä. Går man in på listan för församlingarna och Alatornio, så har man vad boken heter Rippikirjat, kortnummer 1-5 och åren 1750-1762. Vad skall man skriva på blankettens tre fält?
 
Det man måste ha med är Församling, bok, åren och kortnummer, det blir fyra. Var skriver man den fjärde?
 
En annan sak, det finns bara kommunionslängder 1750-1890 för Alatornio! SVAR har mikrokort för hela 1700-talet för födda, vigda och döda, varför inte Finland? Och vad jag minns så finns det mikrokort för födda för Alatornio till 1900 på Tornio stads bibliotek!  
 
Kjell

2004-09-19, 13:51
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
För att få klarhet i detta är det väl enklast att ringa direkt till Landsarkivet i S:t Michel (om nu Alatornio ligger under detta Landsarkiv?). Kontaktuppgifterna till Landsarkiven i Finland hittar du här: Landsarkiven.
 
Då jag har mina anor (på mors sida) i Österbotten, har jag också funderat över mikrokort för socknar i Finland.
 
För Österbottens del går det att beställa från SVAR, men inte om det gäller övriga delar av Finland. Det kan man väl ha olika åsikter om. Ett starkt argument mot är att de prioriterar svenska församlingar. Vi befinner oss dock i Sverige.
 
Via Riksarkivet i Helsingfors finns det möjligheter att fjärrlåna mikrofilm som täcker alla Finlands församlingar. Den möjligheten har jag utnyttjat. För det är ju väldigt vanskligt att köpa mikrokort, i alla fall initialt, när man inte känner till församlingarna, vad som finns och inte kan finska. (I förteckningarna över rullfilm ingår ordförklaringar på svenska).
 
Mvh / Leif
 
PS. Det går alltså inte att låna mikrokort från Finland. DS.

2004-09-19, 17:44
Svar #5

Kerstin Thölix

Det måste väl också fortfarande finnas den möjligheten att skriva ett brev på svenska till landsarkivet i St.Mickel och beställa de mikrokort som man vill köpa.
Det gjorde jag för ca 10 år sedan och då gick det bra att göra så.

2004-09-21, 19:05
Svar #6

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Tack för uppgifterna Leif och Kerstin!
 
Leif, Alatornio (Finska Nedertorneå) ligger nog under Oulu/Uleåborgs landsarkiv.
 
Vi, alltså våran förening skall beställa kort från ca 1850 och framåt och kommunen betala korten! För det är många som har rötter på den finska sidan av Tornedalen här i Luleå. Sedan tidigare har vi nästan allt före 1850 på rulle.
 
Och Kerstin, skrev du ett vanligt brev med det du ville ha ? Ex Alatornio födda 1850-1880
 
Mvh
Kjell

2004-09-21, 20:19
Svar #7

Kerstin Thölix

Hej Kjell!
Ja jag skrev vilken församling som jag ville ha kort från och vilka årtal det gällde i ett vanligt brev och det gick bra att göra så.
 
MVH Kerstin

2004-09-21, 21:39
Svar #8

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej!
 
otroligt långt tid verkar det tar med svenska sidorna!  Kollade i dag och det står fortfarande att de arbetar med det som bäst!
 
Jag har själv e-postat beställningarna
 
Då nämner jag församlingens namn, vilken typ av av handling (rippikirjat, lastenkirjat jne) vilka år det gäller, och kortnummer.
 
T.ex  
Pieksämäki, rippikirjat (konv), 1721-1724, kort 1-2
 
eller
Petäjävesi, rippikirjat, 1825-1836, by Kuivasmäki.
 
Därutöver begär jag att få betala korten i förskott för att slippa postförskottavgifter.
 
I svaret får jag uppgiften om totala priset inkl. porto samt bankkontonummer i Nordea. (Här kan jag stoppa beställningen genom att skriva eller att inte betala)
 
Sedan betalar jag, och när de mottagit betalningen skickas korten hem till mig.
 
Det går att skriva på svenska!
 
Observera att om det står (konv.) efter boken så innebär att dom innehåller inte bynamnen i översta raden på kortet.  Det går  inte att beställa uppgifter från endast en eller flera byar då.  Från de böckerna som inte är konverterade går det att beställa en viss by bara, vilket kan vara bra att känna till!  Då vet man inte vid beställningen hur många kort det finns, den uppgiften får man tillsammans med priset! Är man minsta osäker så det är bara att fråga dom!

2004-09-21, 21:51
Svar #9

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej igen,
 
glömde svara på frågan om Alatornio!
 
Det kan vara så att uppgifterna finns endast som mikrofilm.  Allt finns inte på kort ännu!  Det är bara en liten del som finns på mikrokort.  Filmerna är mera heltäckande för materialet före mitten av 1800 talet.

2004-09-27, 15:35
Svar #10

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Tack för upplysningarna.
 
Kjell

2005-12-18, 14:02
Svar #11

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Vet någon arkivbildare (mikrokortsnr) för:
 
Hankasalmi födda 1904
 
Om det finns husförslängder eller folkräkning kring 1900-1904.
 
Yli Kiiminki
 
födda 1860-1901
 
Om det finns husförslängder eller folkräkning kring 1870, 1880, 1890, 1900.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-12-18, 14:33
Svar #12

Maria Elisabeth Larsdotter


2005-12-18, 14:54
Svar #13

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Maria Elisabeth !
 
Tack för hjälpen! Det var både bra och dåligt, eftersom man tydligen inte hade mirkofilmat Yli Kiiminki 1800-tales senare.
 
Får försöka göra en efterlysning här på Anytarforum i stället.  
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-12-18, 17:17
Svar #14

Kirsti Ervola

Hej Jouni,
kykboksmaterialet från 1900-talet finns i regel inte tillgängligt som mikrofilmer, utom i vissa undantagsfall. Frågor som gäller 1900-talet och sena 1800-talet skall riktas direkt till kyrkoherdeämbeten. Adressen till Hankasalmi:
Hankasalmen seurakunta, Pappilantie, 41520 Hankasalmi
och till Ylikiiminki:
Ylikiimingin seurakunta, Harjutie 5, 91300 Ylikiiminki
 
Mantalslängder från Uleåborgs län för var femte år mellan 1809-1960 finns tillgängliga som mikrofilmer. De kan lånas mot en avgift från Riksarkivet i Helsingfors till svenska arkiv och bibliotek. Kontakta Riksarkivet:
kansallisarkisto@narc.fi
 
Mvh KE

2005-12-19, 08:38
Svar #15

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Jag skrev till Hankasalmi församling för 2-3 år sedan, men jag fick överhuvudtaget inget svar. Får prova igen.  
 
Däremot har jag aldrig haft några problem att låna mikrorullar eller mikrokort från Riksarkivet i Finland när jag har beställt via Västerås bibliotek.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2014-05-12, 17:09
Svar #16

Utloggad Anders Lagrelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 10:37
    • Visa profil
    • lagrelius.com
Hur kommer jag åt födelse och dödsdata från Valkeala socken för 1903?

2014-05-12, 19:56
Svar #17

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej!
 
Dessa handlingar finns inte digitalt. Jag föreslår att du vänder dig till
Valkeala församling. De hjälper dig om de har handlingarna kvar, annars  
kan du be om kontaktuppgift till landsarkivet.
 
Med vänlig hälsning,
Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna