ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inbördeskriget 1917-18  (läst 571 gånger)

2004-08-13, 10:35
läst 571 gånger

Utloggad Ann Helen Lindroos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det finska krigsarkivet har en hemsida där det framgår att det tydligen är svårt att få uppgifter om frivilliga soldater i inbördeskriget. En nära släkting till mig deltog i kriget och tillhörde Willmanstrands (Laappenrantas) dragonregemente. Skulle vara intresserad av att få veta när och var han deltog i kriget och i vilka strider. Finns det någon intresserad som vet var man kan börja nysta i denna härva. Äntligen börjar ju såren efter detta olyckliga krig att långsamt läkas, och kanske kan det gå att få fram fakta om enskilda stridande. Min släkting tillhörde den vita sidan.
Tack på förhand!

2004-08-27, 19:51
Svar #1

Tuulikki Reijonen

Hej Ann Helen
Några av mina anförvanter tillhörde den röda sidan. Jag har lyckats få kopior av rättegångprotokollen via en kontakt i Finland som gjorde ett personligt besök på Riksarkivet i Helsingfors. Men om de vitas papper förvaras på samma ställe kan jag inte svara för. Det förefaller väl kanske heller inte troligt, men du kanske kan maila till Riksarkivet i Helsingfors och fråga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna