ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kommer jag vidare?  (läst 1843 gånger)

2009-03-23, 16:28
läst 1843 gånger

Utloggad Ingrid Hedin Valberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-04-18, 12:04
    • Visa profil
Jag försöker ta reda på mer om min släkt, främst min farmor och hennes anhöriga. Min farmor flydde eller flyttade till sverige från finland.
Min farmor finns tidigast att hitta landsarkivet i sverige 1951, men jag får det inte alls att gå ihop med verkligheten, faktauppgifterna i utdraget jag fått, motsäger varandra.
Hon måste ha kommit hit tidigare men jag vet inte hur jag ska få tag på uppgifter om detta, när inte landsarkivet hittar mer.
Rent hypotetiskt,om en person kom via privatbåt till Sverige, kunde hon då befinna sig här inofficiellt under några år innan hon av olika anledningar kom i i arkiven? Som illegal gästarbetare?
 
Jag letar alltså uppgifter om hennes resa från finland och ankomst till Sverige. Hon evakuerades inte utan tog sig hit med båt tillsammans med sin man och son.
Om det var under eller efter kriget, är oklart men det verkar ologiskt att ro över i fredstid...tycker jag.
Var ska jag leta? Kan riksarkivet ha uppgifter om migranter? förhörsprotokoll?

2009-03-23, 18:19
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Ingrid,
 
Du kan höra med  Migrationsinstitutet i Finland.
 
Från hemsidan kan du i begränsad utsträckning söka i deras databaser. För en avgift får du åtkomst till mer material.
 
Lycka till!
 
Mvh
/Leif

2009-03-23, 18:42
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
För invandring till Sverige är det bästa stället att leta i Riksarkivet, där finns Statens utlänningskommissions arkiv (1916-1976), som hade kontrollen över alla inresande till landet, bl.a. för arbets- och uppehållstillstånd. De var föregångaren till Statens invandrarverk och dagens Migrationsverket. Där finns också personakter på personerna, både om de reste ut igen eller blev svenska medborgare, och där finns ofta olika rapporter och berättelser om deras bakgrund.  
 
Efter 1954 behövde nordiska medborgare inte pass för resor inom Norden, men före det så finns de med stor säkerhet i detta arkivmaterial.  
 
Se även lästips och hänvisningar till arkivmaterial boken i Källor till invandringens historia av Lars Hallberg (2001).

2009-03-23, 20:01
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack Leif, detta kände jag ö h t inte till! Då kanske jag kan hitta något om bl a min mor som kom till Sverige 1952.
 
Vänligen,
 
Leif

2009-03-23, 20:31
Svar #4

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ja, det borde nog gå bra det

2009-04-17, 20:21
Svar #5

Utloggad Ingrid Hedin Valberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-04-18, 12:04
    • Visa profil
Tack för era råd!
Nu har det hänt massor och jag har bla hittat min farmors församling i Helsingfors, som antagligen har uppgifter om henne när hon bodde där.
Jag har också upptäckt att jag har släktingat i sverige, men eftersom de inte kom samtidigt som farmor är det nog bara via församlingen i finland som jag kan få veta mer om hennes syskon,hitta dem i dödsboken här i sverige, och kanske därefter få veta om det finns barn och barnbarn som lever här.
 
jag trodde aldrig att jag skulle bli så fångad av det här med släktfosrkning, det började som ett konstnärligt projekt då det här arbetet ska mynna ut
i ett konstverk som har med farmors livsöde att göra. men jag kommer nog inte kunna sluta släktforska när jag väl blivit klar med konstverket...
nästa spännande del i berättelsen blir sjukhusjournaler och en resa till helsingfors.
 
förstår nu vad som lockar er alla som sysslar med detta!

2009-04-18, 10:09
Svar #6

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Ingrid,
om du vill beställa en utredning, se  
http://www.helsingforsforsamlingar.fi/
välj Centralregistret och Släktforskning. Det tar dock flere månader.
MVH
Michael

2009-04-18, 11:57
Svar #7

Utloggad Ingrid Hedin Valberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-04-18, 12:04
    • Visa profil
tack för rådet Michael.
Men finns det möjlighet att få iformationen vid ett besök, om man kan bevisa att man är släkting till den man frågar om?
Jag har tyvärr inte råd att beställa material för närvarande. Fast det är klart, om det tar flera månader och man betalar när det är klart...
jag har ingen aning om vad kostnaden kan bli, hur många timmar brukar sånt här ta för en erfaren forskare?

2009-04-18, 12:14
Svar #8

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej igen Ingrid,
om du har möjlighet att komma till Helsingfors går det bra att själv söka de relevanta uppgifterna, som det också står på den webbsida jag rekommenderade ovan. Det är några år sen jag själv var där men det gick bra, man fick skriva under en försäkran att inte missbruka uppgifterna. Personalen var vänlig och hjälpsam.  Det finns bara två kortläsare så tidsbeställning är att rekommendera.  
Vad en beställd utredning kan komma att kosta kan jag inte säga.
 
(Meddelandet ändrat av Tillander den 18 april, 2009)

2009-04-18, 13:46
Svar #9

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 11:32
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Hej, kan jag få tips hur jag ska komma vidare med mitt sök efter anförvanter så tidigt som på 1600-talet? Jag är på Hempel-sidan här på Anbytarforum och skriver.
Jag förstår att jag ska söka min ff fm ff fm Maria Christoffersdotter Hempel:s far Christoffer Hansson Hempels(CHH) troliga far Hans Hempel i ett tysktalande land. Hans är beskriven som tysk vaskare vid Åkers Bruk där han var många år, med start noteringsåret 1641 (vet inte om han var där tidigare) CHH var verksam i Småland vid t ex Hörle Bruk, drev Ohs Bruk några år. Hans troliga dotter Maria Christoffersdotter Hempel dog i Huseby, Kronobergs län 1727-07-19 lika som hennes man brukskarl och uppsättare på Huseby Bruk 1752-10-06 men det finns inga uppgifter om deras födelseorter.

2014-07-16, 10:29
Svar #10

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Hej
Har övertagit en Finsk släktforskning med början från c:a.1750 har kunnat kolla en hel del via Digiarkisto men saknar uppgifter efter c:a.1900 hur hitta födda 1909 i troligen Kuortane eller Kauhava för att knyta samman forskningen närmare i tiden  
Tacksam för alla tips
Stig

2014-07-16, 17:53
Svar #11

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
I Finland gäller personskyddet i 100 år, dessutom är befintliga databaser sällan uppdaterade längre än till mitten av
1800-talet.
 
1. Man kan skriva till aktuellt pastorsämbete. Kostnad numera lär vara ca 30?/timme och svar kan dröja flera månader
 
2. Mantalsskrivningar börjar bli åtkomliga digitalt via Arkivverket http://www.arkisto.fi/.  Svenska kan väljas, men sökning på det finska ordet för mantalsskrivning = henkilökirjoitus gav svar bl a för Helsingfors. Kanske värt mödan?

2014-07-16, 20:55
Svar #12

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Ritva
Tack för ditt svar  
Det verkar ju bökigt och inte så hoppfullt,får se hur det går att komma vidare.
hälsn.Stig

2015-07-24, 10:26
Svar #13

Ulf Sjögren

Poris stadssjukhus byggdes 1893 och var ritat av min mormors far
arkitekten Johan Erik Stenberg.Jag söker bilder från sjukhuset
och behöver nog få kontakt med någon institution i Pori.Lyckas
ej hitta någon lämplig e-mailadress.Ulf Sjögren


2015-07-24, 15:09
Svar #15

Ulf Sjögren

Kirsti.Varmt tack för alldeles fantastisk hjälp.Det var precis
sådana bilder jag hoppats hitta.Vänligen Ulf Sjögren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna