ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finska register  (läst 3512 gånger)

2001-03-28, 21:19
läst 3512 gånger

Hanna Isaksson

Hej!
 
Finns det något typ av register i Sverige över männniskor som flyttat till Finland under de senaste 50 åren?
 
Tacksam för hjälp!
 
Med Vänlig Hälsning
Hanna Isaksson

2003-01-25, 14:59
Svar #1

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Vet någon om det finns någon/några platser i Finland där det finns samlat micro-kort/film från hela Finland?  
 
Dvs mantalslängder, kyrkoböcker, militär-rullor för hela Finland etc tillgängligt för allmänheten
 
mvh
 
Sven-Göran Hallonquist

2003-01-25, 15:34
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Riksarkivet i Helsingfors. Du kan läsa mer om detta här.

2003-02-26, 12:40
Svar #3

Birgitta Almqvist (Gittan)

Svensk soldat i Finland
Petter Jonsson f 25/4 1833 i Risinge (E) i Sverige, tvillingbror till grenadieren Anders Jonsson Bjur, avflyttade från Sverige för att delta i ett krig som enligt hörsägen utkämpades mellan Finland-Ryssland, men det enda krig jag känner till där utkämpades 1808/09. Med tanke på Petters födelseår kan man anta att det krig han deltog i bör ha utspelats vid mitten av 1800-talet. Petter återkom aldrig.  
Jag har funnit i Rötter att många personer med namnet Bjur finns i Finland. Kanske ätteläggar till Petter.  
Vart kan vi vända oss för att få veta mer om Petter Jonsson Bjurs liv i Finland? Jag har försökt med Genline men hittills misslyckats.
Varje liten minsta pusselbit är välkommen
Birgitta

2003-06-19, 19:29
Svar #4

Jari Hiljanen

Hej!
Jag undrar om det finns någon finsk databas, med uppgifter om människor födda i början av 1900-talet. Eller måste man kontakta församlingen eller Riksarkivet?
Var hittar jag säkrast föräldrarna till min farmor:
Helmi Siviä Hiljanen, född Ikonen, den 16.1 1916 i Pielisjärvi?
 
Hälsningar Jari Hiljanen

2003-06-19, 21:39
Svar #5

Kerstin Thölix

Hej Jari! Jag brukar skriva till församlingarna.Om du går in på Genealogiska Samfundet i Finland,så hittar du adresser till församlingarna där.MVH Kerstin.

2003-06-19, 22:47
Svar #6

Jari Hiljanen

Tack Kerstin för tipset!
 
Mvh Jari

2003-09-24, 22:09
Svar #7

Gita Wiklund

Hej!
 
Jag har en lista på domar som är utgivna mellan åren 1835-1852 av Åbo hovrätt samt en dom utgiven av Helsingfors Rådhusrätt 1851.  
 
Mina frågor är:  
vad kan man få fram om dessa mål och domslut,  
är det många sidor information i varje mål och  
vilka möjligheter har jag att få tillgång till informationen utan att besöka arkivet i fråga, och vart vänder jag mig?  
 
Skulle vara jätteglad om någon kunde svara på dessa frågor. Har letat och letat men inte hittat någon info någonstans angående detta.  
 
Mvh/ Gita

2003-09-25, 17:12
Svar #8

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Gita
 
Här är några adresser som du kan ha användning för när du ska gå vidare.  
 
Riksarkivet i Finland
http://www.narc.fi/sve/ka.html
 
Tingsrätterna i Finland
http://www.oikeus.fi/8431.htm
 
Genealogiska samfundet i Finland
http://www.genealogia.fi/indexr.htm
 
Det finns både karta och ordlista hos Genealogiska förbundet
 
Mvh Margareta

2003-09-25, 18:01
Svar #9

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Gita
 
Vilka uppgifter innehåller din lista? Har du hittat något namn som du vill söka vidare på bland alla domarna? I så fall kan du säkert beställa från riks- eller landsarkivet i Finland.  
 
Jag tror att Finland har ungefär samma lagar om offentlighet som vi och det gäller ju gamla domar. Hur mycket som står i domar har varierat genom tiderna. Men troligtvis kommer det att stå vem som har stämt personen som det gäller, vad målet gäller och namn på den som döms. Därefter kommer en redogörelse för anledningen till stämningen och hur man har kommit fram till domen. Hur många sidor det är kan man inte svara på. Det beror på vad som har sagts under rättegången, om det finns vittnesförhör o.s.v.  
 
Du kan maila till arkivet och be att få veta sidantalet och vad det kommer att kosta.  
 
Ett annat alternativ är att höra om någon i Genealogiska Samfundet kan hjälpa dig.  
 
Mvh

2003-09-25, 20:59
Svar #10

Gita Wiklund

Hej Margareta!
 
Tack för svaret!
 Jo det är så här. Jag har funnit de finska tidningarna som har scannats in och gjorts sökbara tillgängliga via nätet mycket användbara i min släktforskning. I dessa tidningar förekommer bl a  meddelanden om utgivna domar med såväl datum för domen som namn på käranden och svaranden. Jag vill rekommendera alla som ännu inte gjort det att söka i dessa tidningar efter födelse, vigsel och dödsannonser och andra meddelanden. Se följande adress:  
http://digi.lib.helsinki.fi/index_se.html
 Man kan även hitta exempelvis anmälda resanden till städerna och kungörelser av olika slag, man hitta annonser och adressuppgifter.
 
Själv har jag hittat allt det nämnda.  
 
Jag ska göra som du föreslår, kontakta riksarkivet. Jag har tänkt göra det men tänkte att någon kanske har begärt ut sådana här uppgifter tidigare och att jag kunde få lite förhandsinfo. Det är lite omständigt att kontakta riksarkivet med frågor tycker jag, och trots att jag har letat på deras webbsidor har jag inte kunnat finna denna info, inte heller på genealogiska samfundets eller Åbo hovrätts hemsida.
 
M v h
Gita

2003-09-26, 01:48
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Gita!
 
En annan sökmöjlighet är att studera Arkivverkets (FI) hemsida, adress:
 
http://www.narc.fi/sve/index.html.
 
Där får du bl. a. kontaktuppgifter till Åbo landsarkiv, som rimligen borde känna till var och hur man kommer i åtnjutande av dessa domar (utgivna av Åbo hovrätt).
 
Mvh /Leif

2003-09-26, 23:10
Svar #12

Gita Wiklund

Tack för tipset Leif,
 
Tyvärr finns det inte information som ger svar på mina frågor på någon av nämnda webadresser. Vilket jag tycker är lite märkligt eftersom domböcker ju är en vanlig källa i släktforskning. Man tycker att denna typ av fråga borde vara vanlig. Men jag har skrivit till Riksarkivet nu och avvaktar svar därifrån.  
 
Gita

2006-01-25, 21:17
Svar #13

Pia Hägg (Phgg)

Vet ni om det finns Dödsböcker samt Folkräkningsregister i Finland
 
Hälsn. Pia

2006-01-26, 19:13
Svar #14

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Sök på Google under Hiski och du hittar allt möjligt av intresse.

2006-01-26, 20:13
Svar #15

Pia Hägg (Phgg)

Har inte Hiski bara om tider fram till 1850-1900, eller är jag fel ute?
Jag skulle vilja veta mer om dem på 1900 talet.

2006-01-27, 15:13
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Pia!
 
Jag skulle också vilja veta mer om min finska släkt på 1900-talet.
 
Men tyvärr är sekretessen 100 år i Finland. Och de brukar hålla stängt på detta. Så särskilt mycket kan man inte få fram efter 1905.  
 
Undantag om man söker personer som utvandrat eller har omskrivits i tidningar, t ex i dödsannonser. Du har då  Migrationsinstitutet och  Brages Pressarkiv. Har anor deltagit i kriget, kan man sedan via hembygdsböcker och Krigsarkivet (i Helsingfors) få fram uppgifter. (Men vad gäller KrA fordras besök på plats och antagligen dokumentation att man är släkt med den man ska efterforska).
 
Möjligtvis finns flera genvägar, men ovannämnda är de jag känner till.  
 
Mvh, Leif

2006-01-28, 18:59
Svar #17

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett par frågor att ställa.
 
1) Om man vill forska på personer som har varit bosatta i Kangasniemi sn, ska man då bege sig till Landsarkivet i St Michel?
 
2) Hyser Riksarkivet i Helsingfors samma handlingar som finns i St Michel? Kort sagt: kan man bege sig till Riksarkivet i stället för Landsarkivet om man vill forska på personer från Kangasniemi sn?
 
Mvh
Bengt

2006-01-28, 19:47
Svar #18

Kirsti Ervola

Hej Bengt,
man behöver inte bege sig varken till Riksarkivet eller till S:t Michels landsarkiv för att forska. Mikrofilmer av kykböcker kan fjärrlånas till bibliotek och arkiv i Sverige.
Materialet från Kangasniemi i de två arkiven skiljer sig något: vad jag vet lånas från Riksarkivet äldre rullmikrofilmer (Kangasniemi: vigda 1684-1883, födda 1683-1874, döda 1684-1866, kommunionsböcker 1734-1868). Från S:t Michel lånas mikrokort (vigda 1884-1910, födda 1845-1906, kommunionsböcker 1734-1900).
Nyare uppgifter (1900 och framåt) skall frågas direkt från församlingar.
Mvh KE

2006-02-04, 16:51
Svar #19

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Tack för uppgifterna, och omtanken! Det är bara det att jag ändå hade tänkt att resa till Finland någon gång under den sommar som kommer. Så något arkivforskande blir det. Frågan är bara vilket arkiv jag ska välja. Om jag kan välja Riksarkivet i stället för Landsarkivet, så kan jag spara pengar. Den uppdelning som du nämner ovan, gäller den även för de mikrofilmer som lånas ut på plats i Helsingfors och S:t Michel? Det här med nyare uppgifter (1900 och framåt) det förstår jag.
 
Med bästa hälsningar
Bengt

2006-02-05, 10:32
Svar #20

Kirsti Ervola

Hej Bengt, mikrofilmat material av alla församlingar kan studeras i forskarsalen i Riksarkivet, Du behöver alltså inte gå till S:t Michel. Kontakta arkivet före Din resa och berätta vilka kyrkböcker och vilken tidsperiod det gället (materialet kan finnas delvis på rullmikrofilm och delvis på mikrokort); läsapparaterna måste reserveras i förväg då de brukar vara mycket upptagna. Trevlig resa! Mvh KE

2006-09-18, 11:28
Svar #21

Carola Norräng

Hej!
Är det någon som vet vad som händer med alla klassfoton som tas i skolorna??
Sparas dom möjligen i något lokalt arkiv (vilket jag hoppas) Jag skulle vara glad om jag fick se lite foton från 40 och 50-talet.
 
Jag har faktiskt en fråga till, detta gäller gamla sjukjournaler och sjukberättelser ca.70-100 år gamla. Finns sådant bevarat  och var isåfall??
 
 
                   MVH. CN

2006-09-18, 17:34
Svar #22

timo.rosengren@luukku.com

Hej Carola
I vilken ort ligger skolan eller skolorna ? Du  
kan kanske mejla och fråga från Seppäläs Skolfoto
som har börjat sin verksamhet i Vasa-området men har senare expanderat till hela landet och Sverige.  
Deras hemsida på svenska är www.koulukuvat.com/swe
Timo

2006-09-18, 18:57
Svar #23

Utloggad Marja Adamsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 14:14
    • Visa profil
hej!
 
jag besökte skolan där jag gick som barn, och de hade jätte många album skolfoton.  Så mitt tips är ställ din fråga direkt till skolan, om skolan är kvar fortfarande.  
 
Mvh.
Marja

2006-09-25, 11:22
Svar #24

Carola Norräng

Hej!
 
Jo, jag bor i Pargas, så det är till skolväsendet här som jag borde vända mej.
Problemet är bara att några av skolorna som jag tänker på ej längre existerar, men chansen finns att albumen ändå existerar i någon existerande skolas arkiv....hoppeligen!!
 
Jag undrar ännu om detta med sjukberättelser och journaler. Hur stor är sannolikheten att dylika har bevarats och att man kan få läsa dom. Jag talar ännu om ca. 70-100 år gamla papper.
Är det någon som vet??!!

2012-04-20, 17:17
Svar #25

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inlägg flyttat !
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna