ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 0> HisKi  (läst 3927 gånger)

2001-05-21, 14:12
läst 3927 gånger

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag behöver hjälp att få en sak översatt från finska, den återfinns i HiSki:s databas som en kommentar till ett barn fött i Åbo Finska församling :
 
4.3.1815___  1815___  Pig: Maria Wallin___  Carl Gustav
 
 eget - OMA: kastepv: ja kk: puuttuvat  
 
- det är alltså denna sista rad jag vill ha översatt / tolkad, dopdagen verkar saknas och ingen fader finns som synes med och kommentaren kan vara av intresse för mig..
 
-Oftast står det 'ALKUP' isället för 'OMA' - vad betyder dessa anmärkningar?
 
Med vänlig hälsning
Peter Karlsson

2001-05-21, 18:19
Svar #1

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Peter Karlsson!
 
eget - OMA: kastepv: ja kk: puuttuvat  
 
OMA: betyder eget och innebär en anmärkning som den som registrerat i HisKi lagt dit - den återfinns alltså inte i den Svarta bok som utgjort grund för registreringen (dessa är ju i sin tur avskrifter för hand av originalen - arbetet utfördes mellan 1924 och 1948).
 
Kastepv. ja kk. puuttuvat utläses
kastepäivä ja -kuukausi puuttuvat vilket betyder
dopdag och -månad saknas.
 
Hoppas att det var till någon ledning, även om det inte ger några nya ledtrådar. Uppenbart är alltså att prästen skrivit in den 4 mars i födelsedagskolumnen, men glömt/underlåtit att fylla i dopdagen - som kan vara densamma, men det framgår inte om så är fallet, och man kan och ska inte ta det för givet.
I de flesta fall jag sett i Sverige och Finland, då barn döpts samma dag de fötts, så brukar prästen skriva detta datum två gånger, eller göra en notering: d:o = dito.
 
mvh
//Hans Vappula

2001-05-21, 18:22
Svar #2

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Peter!
Förkortningen Alkup. i HisKi står för alkuperäinen = ursprunglig och anger vad som för fältet i fråga står i originalboken. Denna anmärkning förekommer inte vid de flesta personer, utan endast ibland.
 
mvh
//Hans

2001-05-21, 21:45
Svar #3

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Tack för hjälpen Hans!
-Jag misstänkte kanske att ''..pv'' stod för päive - dag, men nu vet jag det - och resten också!  
'eget' & 'original' står ju framför de ord jag frågade om.. -då var ju den delen faktiskt översatt redan - fast det visste man inte om..
Sedan återstår att se om denna person kan vara rätt - det är bara ett litet chans-spår hittills.
 
Mvh  //Peter

2002-08-02, 22:19
Svar #4

Birgitta Björmnerg

Behöver hjälp med att få översättning av finska förkortningar som jag funnit i Hiski:
muon.
its.
mylläri.
 
MVH / Birgitta Björnberg

2002-09-27, 08:18
Svar #5

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Birgitta!
Jag är inte helt säker på Dina förkortningar men tror att
muon. är lika med muonamies som borde väl översättas med statardräng
its. är lika med itsellinen som jag tror är inhyses (alltså en som jobbar på t ex bondgård för sin bostad)
mylläri är i vilket fall som helst mjölnare.
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-11-07, 18:55
Svar #6

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Varför finns inte Vasa med i HiSki?

2002-11-07, 19:14
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Stora delar av Finland är ännu inte färdiga; du kan se det aktuella inmatningsläget för HisKi på http://hiski.genealogia.fi/historia/tilanne.php?kieli=se&limit=200&jako=2&alue=15. (Som du kan se där så är Vasa bara påbörjat med döpta och vigda före 1850 - men inget är ännu färdigt för presentation)

2002-12-25, 14:38
Svar #8

Johan Lumme

En kommentar till 'itsellinen': översättningen inhysing är riktig, men står egentligen i motsats till det moderna bruket av ordet. Därför är många lexikon missvisande -- i dag avser nämligen itsellinen en som är självständig eller fri -- också free lance-arbetare (itse=själv).
 
Detta ord och många andra i gamla kyrkböcker återfinns på www.genealogia.fi under rubriken förkortningslista, på INH . Jag var också först på fel spår, men återfann ordet här. Listan är tvåspråkig och mycket praktisk.  
 
PS. På finska är den första översättningen av inhysing loinen.  
 
Johan Lumme

2003-02-20, 23:43
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Min erfarenhet är att HisKi är relativt tillförlitligt. Där finns fel - särskilt när kyrkböckerna är svårlästa - men inte fler än vad som är rimligt i ett så omfattande material. Men självfallet måste man vara medveten om att det är en andrahandskälla. Den nämnde Erik Bengtsson är densamme som Erik Berntsson. Jag förmodar att felet finns i HisKi, inte i dödboken, eftersom namnet Bengt inte förekom i Brändö, vilket Bernt däremot gjorde (fast också det namnet var ovanligt). Dessutom är Brändö kyrkböcker slarvigt skrivna i början av 1800-talet, vill jag minnas.
 
Hänvisningen i texten härrör sig !
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland 16.04.2011

2003-02-21, 09:53
Svar #10

Tommy Andersson

Skulle vilja understryka vad Håkan säger, man måste vara medveten om att det är en andrahandskälla.  
Som vanligt bör/ska man kontrollera kyrkböckerna.  
Felaktigheter finns i HisKi, tror att en del av HisKi materialet är avskrifter av avskrifter, så kontrollera om möjligt med förstahandskällan.
 

2003-02-26, 16:50
Svar #11

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Jag såg att det förträffliga finska HisKi-projektet skymtade förbi i en fråga nyligen. Det finns väl inte någonting liknande i Sverige i dag? Men finns det eventuellt planer på att åstadkomma ett svenskt HisKi? Trots att det, som Peterk konstaterade, fortfarande finns ganska stora luckor, och tillförlitligheten kanske inte är 100%-ig, är det ett alldeles underbart hjälpmedel om man t ex skall leta efter en anfader utan att veta i vilken landsände man skall starta i. Det är bara att sitta vid sin PC, notera ett namn och sedan gå in t ex på Födda, vigda eller begravda under hela landet. Då kan man få fatt i en garnända som man sedan kan nysta vidare i. I stil med Family Search. Om man i stället skall sitta på ett arkiv och gissa sig till var i landet en person kan komma ifrån, och traggla sig igenom ett otal församlingars kyrkoböcker, kan man få sitta väldigt länge och kanske t o m missa det väsentliga av pur utmattning. Missförstå mig inte; man klarar sig givetvis inte utan arkiven, men har man tur kan man faktiskt komma väldigt mycket snabbare framåt och sedan sätta sig ned med microkorten för finslipningen.
Hiski görs ju med frivilliga insatser, och därför måste man givetvis acceptera att allting inte kan presenteras på ett bräde. Men nya uppgifter rinner till med en ganska imponerande hstighet, trots allt.

2005-09-26, 15:08
Svar #12

Helena Rohlin

Jag letar efter flera av min mans föräfäder som enligt årtalen ska finnas på Hiski men de finns inte trots att det finns födda både före och efter den eftersökta personen.
 
Stämmer inte datumen jag fått av församlingen eller är det Hiski som inte är komplett?
 
Tacksam för svar!
Helena

2005-09-26, 17:10
Svar #13

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Kolla, att det är exakt den rätta församlingen, där ni söker. Det finns ofta t.ex. skilda svenska och finska församlingar samt stads- och sockenförsamlingar. För det andra har HisKi även sina fel. HisKi är ju en överföring på internet av redan kopierade och renskrivna kyrkoboksmaterial.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-09-26, 20:19
Svar #14

Kerstin Thölix

Dessutom är Hiski ännu inte komplett för det finns fortarande en del kvar att föra in där ifrån de böcker som är mikrofilmade.
 
MVH Kerstin

2005-09-26, 21:40
Svar #15

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Helena.
Kanske du fyller i för noggrant. sök med endast några bokstäver av såväl förnamn som släktnamn, så kanske du hittar dom.
Hälsningar Christina

2005-09-27, 11:13
Svar #16

Helena Rohlin

Jag kollar på rätt församling. Jag ska försöka kolla med mindre noggranna uppgifter.

2005-09-27, 12:16
Svar #17

Helena Rohlin

Jag hittade en. Jag hade informationen att hon hetter Susanna Karolina NN och hennes födelsedatum. Nu sökte jag bara på Susanna och fick fram en som var född samma dag. Hennes efternamn stämde, för jag har hittat hennes och mannens vigseldatum.  
Två stycken fattas fortfarande fast det finns personer med samma namn både före och efter dem.
 
Helena

2005-09-27, 13:16
Svar #18

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Hej Helena.
Jag brukar söka med bara 2-3 bokstäver av namnet, tycker jag lyckas bäst så.
 
Christina

2005-09-28, 09:53
Svar #19

Helena Rohlin

Har försökt men det hjälper inte. De är försvunna.

2005-09-28, 16:00
Svar #20

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Helena!
Du skrev att Du redan fått av församlingen födelsedatumuppgifter och att HisKi redan har dessa år i den församlingen.
 
Det finns församlingar som heter lika.  
Sedan kan vissa kapellförsamlingars kyrkoböcker ha förts tillsammans med moderförsamlingen.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-02-04, 09:25
Svar #21

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Vad man kan tänka på med HisKi är att inte söka helt bokstavstroget där. Det är nämligen en hel del stavfel och även inskrivet ordagrant som det har tolkats, även förkortningar är vanligt. Men letar man efter en Elisabet så kan man testa med att bara skriva de första bokstäverna samt i kombination med början på ett efternamn eller ort (gård eller by), om man känner till det. Då brukar det gå att få fram mer uppgifter...

2006-10-02, 18:41
Svar #22

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Vad har hänt med HisKi? Varför är det nerstängt?

2006-10-02, 18:51
Svar #23

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Serverproblem.
Tillfällig länk:  http://mail2.genealogia.fi/hiski?
Mvh Samppa

2012-06-10, 11:36
Svar #24

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
HisKi är för tillfället ned pga service. (10.06.2012 11:00)
Eventuellt har HisKi varit ner sedan 07.06.2012 (diskussion på forumet)
 
www.genealogia.fi har tydligen blivit utsatt för nåt dataintrång enligt ett meddelande från viceordförande Lasse Holm 6.6.2012. Vet ej om detta har nåt med saken att göra.  
Intrånget har skett via de gamla sidorna som nu är avstängda vilket tyvärr även innebär att det ej mer finns svenskspråkiga sidor under www.genealogia.fi  
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland 10.06.2012

2012-06-11, 10:29
Svar #25

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
HisKi uppe (11.06.2012 10:28)
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2015-11-19, 11:10
Svar #26

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Hej,
Jag hittar personen genom att söka på Hiski men länken (vid Länkar: SSHY - Digiarkisto) som tar en vidare till kyrkoböckerna visar noll.
 

 
 
På sukuhistoria.fi i böckerna för Keski-Pohjanmaa (Mellersta Österbotten) saknas mycket riktigt en del församlingar bl a Kaustinen (Kaustby). Är dessa tillgängliga för medlemmar eller på något annat sätt? Eller finns de helt enkelt inte?  
 
(Ha överseende om jag ev har postat detta i fel avdelning)

2015-11-19, 11:19
Svar #27

Utloggad Stefan Grönstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 09:16
    • Visa profil

2015-11-19, 11:23
Svar #28

Utloggad Stefan Grönstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 09:16
    • Visa profil

2015-11-19, 13:17
Svar #29

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Tack så mycket Stefan! Nu kan jag komma vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna