ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp föräldrarnas namn  (läst 883 gånger)

2013-11-13, 19:12
läst 883 gånger

Utloggad Malin Knutsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-11-01, 15:25
    • Visa profil
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig tyda vad Augusts föräldrar heter i bilden nedan?
Sliter med mellannamnet på fadern: Bondesonen Johan _____ Olkkonen
och namnet på mor till barnet som jag antar är det som står direkt efter, Lena någonting?
Tack på förhand!
 

2013-11-13, 22:41
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Fadern tycks vara Johan Henrikkiss(on) Olkkonen men moderns patronymikon är rätt svårtytt. Kanske har det en lika sällsynt form som faderns: texten är helt på svenska och de övriga namnen står i svensk form men här dyker plötsligt upp en finsk namnform. Lenas fars namn tycks dock sluta på i, varefter följer genitivändelsen -s samt -d(otte)r. I:et i slutet på namnet stöder nog gissningen att det är fråga om ett finskt namn - men vilket? Kommunionboken kanske kan ge klarhet.
Mvh Samppa
 
(Meddelandet ändrat av Samppa 2013-11-13 22:42)

2013-11-14, 09:58
Svar #2

Utloggad Malin Knutsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-11-01, 15:25
    • Visa profil
Tack för svar Samppa!
Har precis börjat med att släktforska så jag har mycket att lära än, och att läsa kyrkoböcker är en utmaning emellanåt.
Det jag lurar på nu är egentligen vart namnet Ahmaoja kommer ifrån, vilket är det släktsnamnet jag forskar i. Aukusti Juhonpoika Ahmaoja är sonen här, men som förmodligen är född Aukusti Juhonpoika Olkkonen utifrån denna bild. Men det kanske är något man tog senare? Får leta vidare lite så gör jag kanske några aha-upplevelser. Men en liten fråga i farten, jag har inte reflekterat så mycket över vilka som står som faddrar så här långt, men är det möjligt att det kan vara ledtrådar bland dem också? T.ex. andra familjemedlemmar, eller är det mer troligt vänner/grannar?
 
Tack igen! Nu har jag lite mer att gå på i letandet

2013-11-14, 13:23
Svar #3

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Faddrarna kan naturligtvis både vara personer från någon av de äkta makarnas respektive familjer såväl som helt utomstående personer. Dessa uppgifter kan sällan användas som bevis, eftersom släktskapet nästan aldrig anges, men de är många gånger vägledande.  
 
När min mormor föddes hade för mig helt okända personer angivits som faddrar, som jag varken då eller senare har kunnat hitta någon koppling till, medan många av de faddrar som angavs vid hennes nio syskons dop var nära släktingar.

2013-11-15, 14:41
Svar #4

Utloggad Malin Knutsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-11-01, 15:25
    • Visa profil
Tack Johan.
 
Kan nämna att jag nu har funnit svaret på mina funderingar ovan och kommit fram till att föräldrarna till August är:
Johan Henriksson Olkkonen (1824) och Lena Henriksdotter Leipälä (1823). Troligtvis står det Lena Kaisa i bilden. Om det är en förväxling med Johans syster, Lena Kaisa(1817), eller ett senare tilläggsnamn till frun lämnas öppet.  
 
Även nu lärt mig att efternamnen, logiskt, kommer av gårdarna, så i något skede sker en flytt till gård N:74 Ahmaoja (Kuusa, Haapajärvi).
 
Tack till er som bistått med hjälp och information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna