ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Junnutar  (läst 819 gånger)

2007-07-24, 01:04
läst 819 gånger

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Hej
 
En fråga betr. släktnamn. Det gäller östra Finland (Kajana m.omnejd) Jag har ett kvinna med efternamnet Junnutar (1790-talet). Kan hennes fars efternamn möjligen vara Jundunen?  
mvh
Doris

2007-07-24, 07:02
Svar #1

Henrik Mangs

Hej.
Jag uppfattar Junnutar som ett patronymikon.
Hon skulle vara dotter till en man vid namn Junnu.
MVH
Henrik Mangs

2007-07-24, 08:33
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Junnutar är dotter till Juntunen (ett mycket vanligt efter namn i Kajanaland). Teoretiskt skulle hon nog kunna vara dotter till Junnu, men ett sådant efternamn finns knappast i trakten. Juntunen kommer från äldre Juntu, genitiv Junnun. Till genitivstammen Junnu- tullfogas ändelsen -tar och så får man formen Junnutar. På samma sätt motsvarar Kempatar namnet Kemppanen och Rompatar namnet Romppanen (båda vanliga i Kajanatrakten). Lägg märke till att dubbelkonsonant förenklas framför -tar. Det finns andra förändringar här som  
till ex. just nt > nn före -tar.
Mvh Heikki Särkkä

2007-07-24, 08:34
Svar #3

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej.
Ändelsen -tar förkommer i båda betydelserna,  alltså i både patronymika i stället för tytär och i släktnamn i stället för t.ex. -nen.  Båda förklaringarna till Junnutar är alltså möjliga.  Själv skulle jag anta att det i detta fall är fråga om ett släktnamn, eftersom Junnu som förnamn torde vara relativt sällsynt.  Om man vill ersätta -nen i namnet Juntunen/Jundunen med -tar så blir resultatet just Junnutar.
 
Det berättas att en del av kvinnorna i släkten Forsman en gång i tiden motsatte sig en förfinskning av namnet; de tyckte inte om att heta Koskimies.  Någon föreslog då för kvinnorna ändelsen -tar i st. f. -mies (man).  Detta tilltalade dock inte en av de protesterande som råkade heta Varma i förnamn...

2007-07-24, 10:26
Svar #4

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Hej alla!
Tack för svar. Jag har stött på så många tar i bl.a Jalanga (gårsnamn?) Paltamo, Hyrynsalmi m.fl. platser. Där har jag haft hjälp av m-kort men nu sökte jag via HisKi och då blev det osäkrare. Jag har bl.a namnet Juntuntar bland anorna men när jag nu stötte på namnet Junnutar blev jag osäker på om jag hittat rätt föräldrar till Valborg -  som är ett förnamn som förekommit i varje släktled t.o.m min mormor. Det förenklar en del men å andra sidan tycks Valborg ha varit ett vanligt namn i trakten enl. HisKi.  
Vad gäller männen så verkar slutändelsen på deras släktnamn vara nen i stället för tar.
mvh
Doris

2007-07-24, 12:19
Svar #5

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej Doris!
Det torde vara utom alla rimliga tvivel att Juntuntar och Junnutar är olika varianter av samma namn.  Det tycks ha varit på modet särskilt i östra Finland att använda femininformer i efternamnen (kanske pga ryskt inflytande??) och sättet att bilda femininformen har kunnat variera beroende på respektive prästs smak och tycke - eller kunnighet i finskan.  Junnutar är den språkligt mest korrekta formen men det är inte sagt att alla präster har behärskat alla grammatiska finesser i ett språk som har varit tämligen ungt som skriftspråk (bortsett från rent religiösa skrifter).
 
Mvh Samppa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna