ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joonaat -efternamn eller förnamn?  (läst 993 gånger)

2003-12-12, 23:53
läst 993 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Så var det dethär med ovanliga namn igen. Jag har sökt i His Ki efter någon med efternamnet Joonaat, men ej funnit någon. Jag funderar därför på om det kan vara hennes andra förnamn istället? Jag har inte mycket uppgifter om henne i övrigt:
Anna Joonaat
gift med Pietari Vallius, född 1630 i Kitee och död 1690 i Sortavala, som jag för övrigt inte har hittat i His Ki, men jag kanske gick förbi det?  
 
Med vänliga hälsningar Lotta

2003-12-13, 08:23
Svar #1

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Morjens Lotta!
 
Efternamnet Joonaat. torde vara förkortning av Joonaantytär eller i vissa fall Joonantytär, alltså Jonasdotter. Andra förkortningar än Joonaat. är Joonantr./Joonaantr. eller Joonant:r/Joonaant:r med mera. Svenska förkortningar av namnet Jonasdotter är:
1) Jonaed:r
2) Jonae:dr
3) Jon:dr
4) Jonae
5) Jonas:dr
6) Jona?:dr.
7) Jonasdr
 
... och så vidare. Sordavala stadsförsamling (tidsperioden 1891-1900) och Sordavala landsförsamling (tidsperioden 1722-1900, med vissa glapp) hittar du under landskapsnummer 21 i HisKi - Luovutetun alueen lakkautetut seurakunnat - över de i Andra världskriget förlorade socknarna i Karelen, vilka numera ligger i Ryssland.
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg

2003-12-13, 10:50
Svar #2

Utloggad Marja Adamsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 14:14
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
När du söker i Hiski går det bättre att hitta om man söker med jokertecken.  dvs.  jo* i detta fall.  Då får man med olika stavningsvarianter.
 
Om du söker genom yrken eller orter, kan det vara bra att ha jokertecken även före sökordet.
t.ex. med sökordet smed hittar du inte sockne smeder.
 
Kolla alltid vilka år som finns med i databasen.  Det kan saknas vissa år. Vilka år som finns och inte finns kan du se genom att titta på statistiken.
 
Hälsningar
Marja

2003-12-13, 11:13
Svar #3

Utloggad Marja Adamsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 14:14
    • Visa profil
Hej  
 
glömde bort att skriva det här. Om man söker med jokertecknet före ordet måste man även ha det efter ordet för bästa resultat.
 
Marja

2003-12-14, 00:07
Svar #4

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack, Harri och Marja för era tips!
 
Med vänliga hälsningar Lotta

2007-07-25, 13:43
Svar #5

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Betr. Joonaat.
 
- så är det möjligt, för att inte säga sannolikt, att också det är en förkortning av femininformen Joonaatar.  Då kan det vara fråga om en Jonasdotter eller också möjligen en kvinnlig medlem av en släkt som hette t.ex. Joonaala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna