ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Georg eller Jöran  (läst 659 gånger)

2012-05-05, 20:12
läst 659 gånger

Utloggad Kristoffer Hammarlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-03, 09:54
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna svara på vad det är för speciellt med namnen Georg och Jöran
i de svenskspråkiga delarna av Finland.
Jag har sett uppgifter där patronymikon är Jöransdotter och där fadern sedan står som Georg,
och även tvärtom på sina ställen. Räknas det som samma namn och om inte, finns det någon tumregel
man kan använda när det ska vara vilket namn?
 
mvh
Kristoffer

2012-05-05, 21:18
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om man går till litteraturen (Otterbjörk) blir det tydligt att de båda namnformerna hör samman. Georg kommer av det latinska Georgius och verkar till att börja med endast användas i latinsk text eller om personer med utländsk börd. Jöran (Georg) Stiernhielm (1598-1672) var bland de första svenskar som använde namnet. Göran med sidoformen Jöran, är en yngre form av fornsvenskans Örian, närmast från lågtyskans Jurian som är en ombildning av Georg.
Otterbjörk skriver särskilt att i den finska almenackan står Göran på samma dag som Georg.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-11-14, 13:11
Svar #2

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Jag har i min forskning på finska västkusten - nästan uteslutande i Österbotten - bara stött på formen Göran. Georg, däremot, har jag aldrig sett.  
 
På vilka platser har ni andra forskare stött på denna form?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna