ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östlund, Judit Elisabet *1888 Korsnäs, St Kopparb. Utv 1911  (läst 2106 gånger)

2014-06-25, 16:56
läst 2106 gånger

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Ogifta bageribiträdet Judit Elisabet Östlund född 8 Juni 1888 i Korsnäs, St Kopparbergs landsförsamling, Sverige.  
Utvandrar 10 feb 1911 från Gävle till Finland. Ingen mer detaljerad information funnen.  
(Källor: Gävle Heliga Tref. Församlingsbok 1896-1920 AIIaa:8 sid 2966 och Utflyttningsbok 1906-1911 BIII:3 1911 nr 2)
 
Beträffande bouppteckningar så finns fn inga som kan ge ytterligare information.  
Fadern dog 1902 och modern utvandrade 1923 till USA och avled där. (Merparten av syskonen utvandrade också till USA).
 
Mvh
Olle K
Olle Kandell

2014-06-25, 20:52
Svar #1

Utloggad Stefan Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 19:13
    • Visa profil
Har du uppgifter på vem föräldrarna var?
Östlund låter obekant för Korsnäs.

2014-06-25, 21:16
Svar #2

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Jodå förfäderna är under kontroll...
 
Fadern är Johannes Persson Östlund f 24 okt 1858 i Östmark, Värmland och
modern Tupp Anna Andersdotter f 27 maj 1857 i Mjälgen, Gagnef.
De gifter sig i St Kopparbergs fg 26 Dec 1881 (Stora Kopparberg EI:7 1881:31)
 
Efternamnet Östlund förekommer första gången i HFL för 1885-1894 (Stora Kopparberg AIb:18 p154 (AD)  
- exakt år inte verifierat. Sannolikt är namnet taget för ankn till hans hemsocknen.
 
Familjen flyttar till Gävle Heliga Tref i nov 1898. Johannes dör där 21 Nov 1902.
Modern är kvar i Gävle till januari 1923 då hon och yngsta dottern emigrerar.
Dessförinnan har ytterligare fyra barn gjort detsamma. Två blir kvar i Sverige.
 
Det som är det stora frågetecknet är, var Judit Elisabet tog vägen i Finland ...
 
/Olle
Olle Kandell

2014-10-06, 20:20
Svar #3

Utloggad Ragnar Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2023-04-14, 14:12
    • Visa profil
Olle, Anna Ostlund från Gefle anländer 6.2.1923 med som det verkar dottern Hilma Lovisa og till New York, se Ellis Island org för att
bosätta sig i Minneapolis, Minnesota. Passagerarmanifestet nämner Annas bror och Hilmas uncle Per Nyberg, verkar bo på svensk ort.
Ev kan man få tag på 1930 census för Minnesota. Kanske Judit Elisabet reste till syskonen. Hon hittades inte på
namnet Ostlund men kan ha rest över Boston. I Finland finns ett emigrantregister on line  
 
/Ragnar

2014-10-06, 21:05
Svar #4

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Judits moder Anna Ostlund (= Anna Andersdotter) och yngsta syster Hilma Lovisa liksom  
de fyra övriga syskonen som utvandrade till USA är i olika grad verifierade genom US Census,  
delstatscensus för MN och genom ättlingar. Inte i någon av folkräkningarna eller andra källor har hittills funnits något som tyder på att också Judit E gav sig av till USA, i vart fall inte till samma områden som de tidigare utvandrade syskonen eller annan släkt.  
Så det inledande spåret att hon utvandrat till Finland kvarstår, men finns hon där registrerad som invandrad och i så fall var ?
Olle Kandell

2014-10-06, 21:48
Svar #5

Utloggad Ragnar Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2023-04-14, 14:12
    • Visa profil
Judit har inte emigrerat via finska emigrantregistret jag nämnde ovan. Riksarkivets tidningsarkiv, Helsingfors innehåller digitalt tidsingsmaterial online t.om 1910, i arkivet finns övrigt material på internnät samt som rullfilm. Tidningarna nämner denna tid varifrån resande anlänt. Kan Judit ev ha gift sig i finska församlingen i Stockholm vid emigrationen?

2014-10-06, 23:10
Svar #6

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Nej, som noterat i ursprunglig fråga, är hon noterad som ogift vid utskrivningen.
Inget funnet i vigselboken för Stockholms Finska. Vilken resväg och tidpunkt hon valde är inte heller känt.
Inget rörande henne finns omnämnt i bouppteckningarna efter de två syskon som blev kvar i Sverige  
och dog där (1945 resp 1976). Kan ju bero på att hon inte längre var i livet.  
 
/Olle
Olle Kandell

2021-09-15, 19:01
Svar #7

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hej!

Min sambos mamma är barnbarn till Karl Wilhelm Östlund (svärmors farfar) som är Judits bror.

Svärmor minns att under/efter kriget så ska det ha skickats kläder till Finland, bla svärmors urvuxna kläder (hon är född -42). Och hon har för sig att det finns brev men hon lyckades inte hitta dem (kan ju ha slängts under åren av någon som inte insåg att det var en guldgruva).

Det sades att farfar Ville och hans syster Hilma kom ensamma till Korsnäs med båt från Finland, och att de hette Österlund och kortade ner det till Östlund.
Det verkar dock inte sant då enligt kyrkböckerna heter familjen Persson Östlund och alla barnen var födda i Sverige. Och familjen verkar vara svensk (åtminstone i "modern" tid, längre tillbaka verkar det dyka upp finska värmlänningar enligt vad Ancestry tipsar om). Av syskonen så blev 2 kvar i Sverige, 4 åkte till USA och Judit till Finland av någon okänd anledning.

Jag har själv inte lyckats hitta något spår efter Judit, Finland verkar inte vara lätt att forska i om man inte vet var man ska starta. Men det har ju gått några år nu så kanske har någon lyckats få tag på nån ledtråd nånstans?

/Cecilia

2021-09-20, 11:22
Svar #8

Utloggad Kari Kujansuu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 17:24
    • Visa profil
Ja, digitaliserade tidningar och andra källor hjälper:

Judit gick till Björneborg landskommun, hon vigdes där i mars 1911 med Vihtori Österlund. Dom levde i Ruosniemi by och fick en son Kaarlo Oskar, som dog redan in 1912. De fick en annan son (namnet okänd) ungefär 1915 och flyttade omkring 1917 till Toejoki by i Ulvila (Ulfsby). Vihtori dog i inbördeskriget 1918. Judit dog 3 februari 1934 i Ulvila och är möjligen begravd i Helsingfors.

Några länkar:

Lysning: Työmies Vihtori Österlund, Juudit Elisabet Östlund
    Satakunnan Sanomat, 08.03.1911, nro 28, s. 1
    https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1286077?page=1
    Nationalbibliotekets digitala samlingar

Kaarlo Oskars dödsannons
    Sosialidemokraatti, 01.08.1912, nro 83, s. 1
    https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1266954?page=1
    Nationalbibliotekets digitala samlingar

Mantalsbok 1912, Björneborg landskommun, Ruosniemi 5: Palstatilallinen Viktor Österlund 84, Judith 88, L 1-0
    Turun ja Porin läänin henkikirjat - Henkikirja 1912-1912 (T:353), jakso 225: Ruosniemi 5
    Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=76660841 / Viitattu 20.9.2021

Vihtori Österlund död 25.6.1918
    https://sotasurmat.narc.fi/en/victims/page/p_16017/table
   
Mantalsbok 1920 Ulvila Toejoki: Änka Judith Österlund 88, L 1-0
    Turun ja Porin läänin henkikirjat - Henkikirja 1920-1920 (T:452), jakso 129: Ulvila, Toejoki;
    Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22423534 / Viitattu 20.9.2021   
   
Juudit Elisabet Österlund död 3.2.1934, Ulvila (ålder 45 år 7 mån 25 dagar):
    Satakunnan Kansa, 13.02.1934, nro 35, s. 8
    https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1908634?page=8
    Nationalbibliotekets digitala samlingar

Möjlig grav i Malmi begravningsplats i Helsingfors (Österlund Juudit Elisabet 1889-1934):
    https://www.hautahaku.fi

mvh
Kari

2021-09-20, 12:26
Svar #9

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Wow, vad mycket du hittat som verkar stämma in på den försvunna Judit. Tack för att du lade tid på att spåra henne!

Det verkar definitivt som det skulle kunna vara rätt person. Att hon hette Österlund som gift stämmer ju in på att släkten "bytt" namn, fast inte på det hållet som skrönan gick. Men vet man inte familjehistorian, kan det lätt bli förväxlat. Karl Wilhelm borde ju veta då Judit var hans syster men han dog 1947, då var svärmor bara 5år så hon minns nog bara sånt hon hört (och kan ha rört ihop det).

Återstår att se om de där breven dyker upp nån gång. OM det var till släkten kläderna skickades borde det finnas namn/adress till en Österlund i Finland. Tidsmässigt stämmer det ju med om Judit fick en son till, 1940-45 har han troligen familj/barn som kan bli glada över bla barnkläder.

Men jag är glad över att fått lite ljus på mysteriet och lite mer klarhet i familjeskrönan - det fanns en viss sanning även om den inte var helt rätt ihågkommen.

Ja, digitaliserade tidningar och andra källor hjälper:

Det var digitalisering jag hoppades på, att det skulle gå att söka och hitta nån tråd att nysta. Och en vänlig själ med bättre koll på finsk släktforskning som var villig att ta en titt...
Det här hade jag inte rett ut på egen hand. Förutom tillgång till rätt material så behövs kunskaper i finska - hade aldrig hittat det här med Google Translate :)

Återigen, stort tack för din tid!

/Cecilia

2021-12-31, 22:33
Svar #10

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Jag har tyvärr bevakat Anbytarforum alldeles för dåligt de senaste åren. Råkade av en händelse komma in idag vid en annan sökning och konstaterade att det fanns ganska nya inlägg i den tråd jag startade sommaren 2014. Det har känts som att det inte alls skulle gå att spåra Judit, Så det var mycket positivt med Kari's otroligt tydliga redovisning - Tack för den !
Har själv sökt i de Finska kyrkböckerna efter andra grenar, men tyvärr är ju problemet de sekretessregler som gäller vilket medför problem att gå mot "modern tid".
Så med detta är gåtan löst beträffande Judit. Har för egen del kvar att försöka lösa var Judits äldsta syskon (Hanna och Oscar Arvid) och den yngsta systern Hilma tog vägen i USA.

Beträffande syskonens far (Johannes Persson Östlund) finns det verifierade kopplingar till de skogsfinnar som slog sig ner i bygderna i NV Värmland och i Norge - men det är en annan historia.

Mvh
Olle K 
Olle Kandell

2021-12-31, 22:51
Svar #11

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Fick ett tips rörande Judits broder Oskar ARVID som jag hade tappat. Enligt en släkting förekom
uppgifter om att han skulle ha flyttat till Alaska under guldruschen. Nu visar det sig att han dog
av tyfus i Portland, Oregon den 24 Dec 1904 enligt ett death certificate.
Olle Kandell

2023-09-05, 17:24
Svar #12

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Sista dagen hos svärmor diskuterade vi huset och tomtköp och servittut och då nämnde hon en pärm (som hon inte sagt ett pip om tidigare) där det skulle finnas info om huset, köpeavtal mm. Fick leta lite innan vi konstaterade att pärmen "Gamla papper" inte innehöll husinfo, däremot annat högintressant, som en 12sidig biografi om sin uppväxt och hur han blev skogvaktare som sambons farfarsfar hade skrivit ihop till sin 80-årsdag. Men i pärmen "Avlidna" fanns huspappren och ännu mer intressant info jag inte hade tid att kolla på. Däremot hann jag kolla lite på en släktutredning från 1976.

När Judits syster Selma dog utan arvingar, 1976-01-07, så gjordes en lista med namn och aktuell adress över arvingarna. I de fall syskonen var avlidna så listades deras ev barn.
Judit Österlund var ju inte i livet, men enligt listan levde en son, Kaarlo Österlund, med adress Pori, Ruosniemi Järvikylä, Finland. Tyvärr så var det all info, samt att hans andel av arvet var ca 10000kr.

Hann inte kolla mer noggrannt om det fanns mer intressant men chansen finns, svärmor pratade tidigare om brev men hon hittade dem inte. Har jag tur så hittar jag dem i nån av dessa upptäckta pärmar...

PS: Tror det är Kaarolo på Geni https://www.geni.com/people/Kaarlo-Vihtori-%C3%96sterlund/6000000191760010841 Föräldrarna verkar vara rätt.

2023-09-05, 18:05
Svar #13

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
De hade ju en son till som var född 1911, men som dog redan året efter. Han hette också Kaarlo, men med Oskar som andra namn. Så det stämmer nog med denne Kaarlo "den andre". Hade honom noterad som NN och född ca 1915. Tänkte försöka kolla den finska källa som Pasi har noterat i sin post på Geni, men tyvärr visar det sig att jag inte har kvar min inloggning till den finska källan längre ...  Får se om det går att hitta något på annat sätt. Frågan är hur länge han levde efter 1976.
Kommer jag på nå mer så kompletterar jag.
Olle Kandell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna