ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallis, Johan gift med Lauren, Helena död 1814_  (läst 2229 gånger)

2004-11-20, 10:12
läst 2229 gånger

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
1804 20/3 gifter sig coneall.vaktm. Johan Wallis med j. Helena Lauren i Åbo finska församling.(HISKI)
1814 (begr.5/3) dör canzlivaktm. Gif Johan Wallis, 34 1/2 år, i Åbo finska försmling.(HISKI)
Jag är mycket intresserad av var denne Johan är född och när han kom till Åbo. Är det någon som känner till hans hustru, Helena Lauren, och eventuella barn, är jag också mycket tacksam.
 
Mvh Louise

2004-11-20, 14:48
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kofferdikapten Gustaf Wallis dog 1781 /10 utomlands. Enligt bouppteckningen (nr 1783/3:412) efterlämnade han änkan Anna Helena Wisbeck och två barn i Stockholm;
1/ Anna Catharina, 5 år
2/ Johan Gustaf, 3 år
 
Om bouppteckningen upprättatts 1783 bör Johan Gustaf varit född ca 1780, vilket överensstämmer med åldersuppgiften på din Johan Wallis. Det som inte stämmer är det andra förnamnet.
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2004-11-20, 14:49
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kofferdikaptenens fullständiga namn ska vara Gustaf Fredrik Wallis. Tydligen enkelt att tappa bort det andra förnamnet.

2004-11-20, 16:22
Svar #3

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Tack Staffan! Änkan Anna Helena Wiesbeck gifte om sig 1786 med Isak Nordmark f. 1749 23/3 i Luleå. Han var vid giftermålet komminister i katarina församl. i Stockholm. Efter giftermålet flyttade fam. till Jämtland, där Isak var kyrkoherde i Rödön. 1791 kom de till Gammelstaden i Nederluleå. Båda barnen Wallis finns då med men utan födelseår. Dottern gifter sig i Nederluleå, sonen Johan Gustaf är bara borta utan någon kommentar i nästa längd 1807-.
Jag har hittat en återblick över Isak Nordmarks liv i slutet på Hfl Nederluleå Al:13c skriven av Dr. J.A. Englund. Där beskriver han bl.a. giftermålet med Anna Helena. Jag citerar:
Under den tid han i denna egenskap (komminister, min kommentar) tjänstgjorde i Katarina gjorde han bekantskap med ett fruntimmer, som ansågs som änka. Dotter till en förmögen guldsmed i Stockholm, hade denna Helena Wiesbeck - så hette detta fruntimmer - hade ung blivit gift med sjökaptenen Wallis, med vilken hon fick två barn, en son och en dotter. Mannen hade efter det han lämnat sin unga maka för att företaga en sjöfärd, inte kommit tillbaka på flera år eller låtit höra av sig. Fru Wallis ansågs därför inte blott av Nordmark utan ock av allmänheten såsom  oförhindrad att träda i nytt gifte. Detta giftermål [ins....?] komminister Nordmark själv. Sedan skall den förste mannen hava återkommit men genast lämnat fäderneslandet för alltid då han erhöll underrättelse om att hans hustru var väl gift. En tradition förmäler att han i hemlighet infunnit sig här i Luleå för att än en gång se sin ungdomskärlek, men detta är inte förhållandet. Det var sonen i förra giftet, som besökte sin moder, sedan han, efter att han som fadern, begivit sig till sjöss, inte på många år låtit höra av sig.
Detta har jag hört berättas sedan jag var barn så för mig låter det rimligt.
Kan bouppteckningen ha gjorts av anledning att Wallis varit borta i många år eller finns det belägg för att han dog 1781?
 
Åter till Johan Gustaf Wallis.
Kan Gif vara något annat än ett förnamn, någon titel eller dyl? Vid vigseln 1804 heter han bara Johan.
 
Känner du till något om Gustaf Fredrik Wallis ursprung? Jag vet bara att han är född i Stralsund ca 1745.
 
Mvh Louise

2004-11-20, 17:26
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har inte läst bouppteckningen, men det kan ju inte uteslutas att den innehåller närmare uppgifter om Gustaf Fredriks död eftersom den tidsmääsigt i registret är preciserad till oktober 1781. I övrigt har jag inga uppgifter om släkten

2004-11-20, 17:35
Svar #5

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Staffan! Jag får nog försöka få tag på bouppteckningen, jag har ju fått numret av dig.
Mvh Louise

2004-11-20, 18:32
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man använder Anbytarforums sökfunktion Sök på ord i vänstra spalten, så får man flera träffar på andra diskussioner där sjökaptenerna Wallis är omnämnda.

2004-11-20, 19:42
Svar #7

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Tack Elisabeth! Jag har skrivit om sjökaptenerna själv ser jag, men det är ett bra tips till en annan gång.
Mvh Louise

2004-11-21, 09:40
Svar #8

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Louise m.fl.
Historien om Gustaf Fredrik Wallis återkomst finns återgiven i Härnösands Stifts herdaminne. Där dyker Wallis upp i Luleå, varifrån han efter en kort uppgörelse med hustrun avseglar, för att aldrig höras av mer. Den ovan återgivna versionen förefaller dock långt mer trovärdig, och skall föras till släkthandlingarna.
Jag har själv inte fått ordning på GF Wallis och hans släkt. Konstaterar bara att släkterna Kempe och Wallis i Stralsund är förenade genom åtskilliga giften. Mo och Domsjö samt Hallwylska palatset hör till den historien. Men hur eller om GF Wallis kommer in där har jag inte en aning om. Han är för övrigt min mf ff mm f.
Anna Helena Wiesbeck är född i Ösmo, men jag har någonstans noterat att fadern Johan Wiesbeck var bosatt i kvarteret Fiskaren större, vid nuvarande Götgatsbacken, Södermalm, Stockholm.
MVH
JK

2004-11-21, 10:13
Svar #9

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag glömde Johan Gustaf!
Han är enligt mina anteckningar handelsbokhållare, f 1779 och död redan 1801-08-29 vid ett skeppbrott mot Öregrundsskären, 22 år gammal. (HSH)
Anledningen till att Gustaf Fredriks dödsdatum i bouppteckningen anges till oktober 1781 är att hans båt förliste utanför Lissabon då, och han antogs ha omkommit vid det tillfället. (HSH)
Uppgiften om Johan Wallis i Åbo är intressant. Kan Gif. möjligen tolkas som G:f (Gustaf)?
Åldern stämmer väl. Kan även Johan Gustaf ha överlevt en förlisning? Men nej; det skulle nog bli en alltför fantastisk historia.
MVH
JK

2004-11-21, 14:29
Svar #10

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hj JK! Detta var mycket intressant. Jag är tacksam för uppgifterna ang. förlisningarna. Det har jag aldrig fått berättat för mig. Hela min barndom har jag hört denna fantastiska historia om Gustaf Wallis och hans återkomst. Jag har en del saker bevarade som han hade tagit hem från sina resor.
Om det nu stämmer att Johan Wallis gick till sjöss och var borta i många år innan han besökte modern i Luleå så verkar det tänkbart att han klarade förlisningen i Öregrund. 1801 var han ju bara 22 år och kunde väl knappast ha varit ute till sjöss så många år, särskilt inte om han dessutom var handelsbokhållare. Hans titel kan väl också passa ihop med att han skulle vara anställd på ett kansli i Åbo. Jag har inte lyckats hitta några barn till Johan Wallis och Helena Laur?n i Åbo. För övrigt verkar det finnas skeppsfolk bland Laur?n i Finland.  
Du vet möjligen inte vad skeppen hette som förliste i Lissabon eller i Öregrund? Kan Öregrundsskeppet ha anknytning till Finland? Jag vill nog gärna tro på att Johan klarade sig, åldern i dödboken stämmer bra och, som du säger, så kan Gif mycket väl vara en förkortning av Gustaf.
Egentligen skulle vi väl föra in detta under Släkter: Wallis, det kan ju finnas fler som är intresserade. Där kan man ju också fylla på med mer uppgifter, om man nu hittar dem.
 
Tusen tack!
Louise

2004-11-21, 16:20
Svar #11

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Bygd?ns uppgift om förlisningen och dödsfallet 1801-08-29 kan vara felaktig; jag har inte kunnat kontrollera den. JG kan ju ha varit med om denna förlisning, och klarat sig. Han behöver inte ens varit sjöman vid tillfället. Resor mellan Luleå och Stockholm företogs företrädesvis sjöledes, och Gävlebukten kunde vara besvärlig i hård nordlig vind. Det är åtskilliga Lulebor, såväl sjömän som passagerare, som istället för att komma till Stockholm landat på Öregrundsskären.  
Jag har inte heller namnen på de båtar förliste, men åtminstone Lissabonförlisningen borde gå att hitta i nåt skeppsregister eller liknande.
MVH
JK

2004-11-21, 18:06
Svar #12

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
JK! Det är klart möjligt att JG reste till eller ifrån Stockholm, som passagerare, när förlisningen skedde. Jag har fäst mig vid vad J.A. Englund skrev om JG:s sjömönstring. Jag har inte hittat något som styrker att han verkligen gick till sjöss. Det är ju också möjligt att han hade för avsikt att mönstra på någon båt i Stockholm, och därför var på väg dit. Det här är i alla fall väldigt spännande, vi får leta vidare.
 
Mvh Louise

2004-11-21, 19:30
Svar #13

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hej JK! Jag har letat på nätet och hittat Finskt Historiskt Tidningsbibliotek. http://digi.lib.helsinki.fi/index_se.html
I Åbo Morgonblad nr 36 1821 8/9 kan man läsa om vaktmästare Wallis och hans hustru Helena Laur?n. De är båda döda men deras anhöriga strider om tillgångarna. I artikeln uppges Wallis fader vara förre åkerkarlen Eric Hansson Wallis.
Vi kan alltså helt utesluta denne Johan som son till G.F. Wallis och utgå från att han nog omkom i sjöolyckan. Synd!
 
Mvh Louise

2004-11-21, 22:20
Svar #14

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Ja det var ju tråkigt att det blev såhär. Då är Johan Wallis i Åbo ett avslutat kapitel för min del med. Skall i alla fall avsluta med att redovisa de uppgifter jag har om familjen Wiesbeck, eftersom jag nu har hittat källhänvisningarna.  
Peter Wiesbeck f 1695 i N?rnberg d 1759-05-09 i Katarina var klensmed och ägde fastigheterna 144 och 145 i kvarteret Fiskaren större i Katarina, Sthlm. Han var gift 1:o med Magdalena Berg f 1693 i hennes andra gifte. Hon var först gift med klensmeden Ebrecht Kröger. Hon dog 1755-11-21. Bouppteckning efter henne: Stockholm 1756/7-7.
G 2:o med Anna Hällström. I första giftet sonen Johan, i det andra dottern Elisabet. (Uppgifter från Rolf Bergner, Sthlm)
Johan Wiesbeck f 1730-03-24 i Katarina d 1808 gm Katarina Falk f 1725, obekant var, d 1802-11-03. Klensmed. Dottern Anna Helena Wiesbeck f 1757-05-30 i Ösmo. (RB samt Härnösands stifts herdaminne)
MVH
JK

2004-11-21, 22:37
Svar #15

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Tack JK! Jag har de flesta uppgifterna sedan tidigare, men Peters och Magdalenas olika giftermål visste jag inte om. Dessutom hade jag lyckats få Magdalenas efternamn till Borg istället för Berg.  
 
Mvh Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna