ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tapaninen, Jenny Selina * 1893_  (läst 1198 gånger)

2008-12-08, 16:26
läst 1198 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Jenny Selina Tapaninen
Hon föddes 4/12 1893 i Finland och dog 30/12 1974 i Karl Gustav, BC, Sverige.
 
Nu undrar jag hur man forskar i Finland för det är något helt nytt för mig. Jag vill gärna tro att hon föddes i norra Finland.
 
Hon fick en dotter i Karl Gustav 1924 med Johan Hjalmar Rajala. Gifta 12/1 1917.

2008-12-08, 23:08
Svar #1

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Hej Maria!
Jag har noterat att hon kommer från Ylitorneå, men har inte gått vidare eftersom hon är en delgren till oss. Jag har på ett ställe funnit att hon också kallas förr Orre.
Med sig hade hon dottern Helmia Anne Sofia f. 1915 i Yletorneå, när hon kommer till Sverige.
 
Johan Hjalmar och Jenny Selina hade även barnen
 
Helmy Maria (1918-1964) ogift
Jenny Linnea (1920-1990)g Sundling i Boden  
Jonas Samuel (1929)  
 
Vad heter dottern som är född 1924? Henne har jag missat  
 
Det är ganska svårt att forska i Finland eftersom de har sekretess i 150 år, och hon 'faller' inom den ramen, men före det finns fina böcker på nätet. Här är en sökbar länk till Finland
http://hiski.genealogia.fi/hiski?se
där kan du välja om du vill söka själv eller om du vill ha sidor som i Genline.
 
Hälsar
Kristina

2008-12-09, 01:04
Svar #2

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Tack Kristina.
 
Får man skriva om levande personer nu? Eller går det bra att nämna dem vid förnamn?

2008-12-09, 07:30
Svar #3

Utloggad Robert Stenerhag

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-02-22, 17:31
    • Visa profil
Kristina, varifrån har du fått uppgiften om 150 års sekretess? Mig veterligen är det bara 100 års sekretess. HisKi är ju ett bra exempel på det då de har uppgifter som är yngre än 150 år på vissa församlingar.
 
Maria, det går att låna mikrokort från Finland. Landsarkivet i Mikkeli (St Michel) har fjärrlån till bibliotek. Eftersom hon är född 1893 kan du få tag på pääkirjat (husförhörslängder), lastenkirjat (barnböcker) och syntyneet (födelseböcker) för att hitta mer information om henne. Är hon född i Ylitorneå som Kristina noterat så är det bara att börja med den församlingen.

2008-12-09, 13:15
Svar #4

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Robert!
jag var nog lite snabb när jag skrev 150 år, det skulle givetvis var 100 som du skriver, men faktum är att när jag forskade i Finland för ungefär 35 år sen, fanns inte material filmat längre än till c:a 1859 och svaret på sekretesstiden som jag fick då var 150 år.  
 
Maria,  
det finns ytterligare en bra länk till forskning i Finland
 http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm
 där hittar du fram till c:a 1880, men som Robert skriver så är nog fjärrlån enda möjligheten. Har du något bra bibliotek i närheten där du bor så brukar de också kunna hjälpa till med lån av mikokort.
 
Angående nu levande personer så bör man inte skriva ut namn, födelsedata osv utan personens medgivande enl PUL.  
 
Du kan E-maila hennes namn direkt till mig om du vill, jag har ytterligare två döttrar till nämnda par som du kan få via mail.
 
Hälsar
Kristina
PS. Det är en halvsyster till Johan Hjalmar som är min mans ana (farmor).

2008-12-09, 16:46
Svar #5

Utloggad Robert Stenerhag

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-02-22, 17:31
    • Visa profil
Inte för att vara petig, men för ca 35 år sedan var det bara 114 år som gått sen 1859.  
 
Jag släktforskar själv mest i den finska delen av min släkt och i nuläget köper jag in mina egna mikrokort. Tyvärr kommer de att sluta sälja mikrokort sista juni 2009 men tanken är att de ska lägga ut allt på Internet med start 2010 så jag antar att det blir som SVAR eller Genline (har inte provat någon av dem än).
 
Fjärrlån kommer de dock att fortsätta med men eftersom jag studerar och har lite svårt att planera långt i förväg när jag ska läsa mikrokort har jag inte provat på den lösningen än.
 
Maria, hoppas du får någon hjälp av detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna