ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svanström, Anders * 1774_  (läst 1012 gånger)

2004-11-05, 08:36
läst 1012 gånger

Utloggad Gunnel Hedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-07-22, 20:29
    • Visa profil
Jag söker ANDERS SVANSTRÖM, född 1774 och i Sverige verksam som smed. Beträffande denne man, berättade alltid min farmor att han kom till Sverige från Finland när ryssarna tog Finland. Han vigdes i Sverige 1801 så det kan inte avse kriget då Sverige förlorade Finland. Men alla sök efter en födelseort i Sverige har hit intills inte givit resultat.Finns det någon databas över personer som utvandrat till Sverige

2004-11-05, 10:18
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej Gunnel! Vid sökning på Hiski hittade jag ingen Anders Svanström som skulle kunna passa in på din ana. Här är en adress som du kan ha nytta av , den är till det finska emigrationsverket
Siirtolaisuusinstituutti
Linnankatu 61
Fin-20100 Turku
Det går bra att skriva på svenska.
Det fanns i alla fall flera med namnet Svanström i Finland vid tiden för Anders födelse.

2004-11-05, 22:13
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Om man söker på Hiski får man bara ett napp på en Anders som mellan åren 1797-1812 flyttar till Sverige och är till äktenskapledig: 4.2.1811 flyttade från byn Hapkylä i Vihti församling Serg. Anders Gadd till Sverige, Mölbo.
Det är den man får fram. Man får undersöka när han var född och vart han tog vägen. Eftersom Sverige och Finland fram till fredsslutet var ett rike,så var det också lättare flytta mellan de båda rikshalvorna.  
Det troliga är att din Anders hade ett patronymikon och tog sig namnet Svanström, när han fick jobb som smed på ett bruk. Har du undersökt om din Anders kan finnas i kyrkböckerna för Finska församlingen i Stockholm?

2008-02-24, 14:56
Svar #3

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:28
    • Visa profil
Hej
Svar till ovanstående inlägg från 5 nov. 2004 Gunnel Hedberg, ANDERS SVANSTRÖM,  råkade gå in på familysearch och fann  Anders Svanström f. 2 oct 1774 Svanskog (i Värmland?) Sverige, marriage 27 sept. 1801 Sveneby R. Sverige, Maria Arvidsdotter.
Intresserar även mig eftersom söker andra  Svanströms från Billingsfors/Gustafsfors i Dalsland och även hittat några.
Mvh
Kaarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna