ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöbom, Johan * 1801 eller 1803  (läst 570 gånger)

2012-11-06, 17:57
läst 570 gånger

Utloggad Ulla-Brita Pedersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-11-21, 14:05
    • Visa profil
Hej!  
Jag söker min farfars farfar Johan Sjöblom, född i Finland, antingen den 5/6 1801 elller den 4/3 1803. Han står som dräng, nybyggare eller skeppare med egen debetsedel i de svenska kyrkböckerna.
 Mitt problem är att jag inte var någonstans i Finland han är född. Jag har gått genom de finska födelseböckerna men det finns ju så många med namnet Johan Sjöblom, födda dessa två datum. Kanske rör det sig om två bröder, Jan och Johan Sjöblom. Den enda ledtråden jag har är att hans tre barn fick namnen Johan, Maria Christina och Jan Petter, kanske efter hans föräldrar?
 
Han utvandrade till Sverige någon gång på 1830-talet (troligen 1834 - 1835), till Vätö socken i Roslagen. 1843 flyttade han till Väddö socken där han gifte sig med Anna Gustafva Lundström från Lövånger i Västerbotten.
De fick alltså tre barn: Johan, Maria Christina och Jan Petter.
1852 drunknade han utanför Gävle, vid Barstagrundet.
Mvh
Ulla-Brita Sjöblom Pedersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna