ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schalberg, Olof * 1733 Bollnäs professor i Åbo_  (läst 746 gånger)

2000-10-22, 23:29
läst 746 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Olof Schalberg (f 1733 i Bollnäs, d 1804) var professor i logik och metafysik vid universitet i Åbo. Jag söker uppgifter om honom, hans ev giften och ev barn.  
 
Finns det något Finskt biografiskt lexikon?

2000-10-22, 23:38
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Olofs brorson Lars Fredrik Schalberg, f 1780 13/7 i N Sandsjö, Småland, d 1833 29/1 i Åbo, ordförande i Åbo kamnärsrätt. Gift med Lovisa Möller.
Barn:
Fredrik Vilhelm Schalberg, f 1811 5/5, magistratskrivare i Viborg.
Selma Ottilia Eufrosyne Schalberg, f 1811, d 1917, sömmerska.
 
Jag söker vidare uppgifter om dessa.
(Jag vet inte var jag har fått uppgifterna ifrån.)

2000-10-22, 23:52
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag gjorde en sökning i Finlands kyrkböcker på nätet på namnet Schalberg, men det enda jag fann var Lars Fredrik Schalbergs dotter Fredrika Lovisa Charlotta, f 1810 30/3 i Ytterby, Jomala sn, d där 1810 20/7. Moderns namn uppges vara Lovisa Gustava Möller.
 
Lars Fredriks titel var  vice häradshövding. Kanske han också finns med i något biografiskt lexikon?

2000-11-30, 16:15
Svar #3

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
Lars,
I min bokhylla hittade jag: Pehr Kalms brev till samtida I. Pehr Kalms brev till C.F. Mennander. Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland CXIV, Helsingfors 1914. Här finner man ett par anekdoter som belyser Olof Schalberg som människa, tyvärr inte i en alldeles sympatisk dager. Schalberg tycks ha varit nog så slarvig med pengar (s. 64): Mag. Schalberg är nog i betryck. Han lånte för 1 eller 2 år 4000 d:r k:mt af doct. Ekenberg mot en ovilkorlig obligation; denna gaf doct. Ekenberg åt Winquisten, Winquisten söker nu Schalberg starkt, och begär bysättning på honom; saken var första gången före i måndags (Ur brev 8/3 1765). En annan anekdot beskriver hur Schalberg 1771 sökte professuren i orientaliska språk men snöpligen misslyckades när det framgick att han inte ens kunde läsa arabisk skrift (s.221): Med Schalberg gick det vid disputerandet ej braf; han har förut altid varit en disputationens häcklare, och ofta nog ovettig; men nu fick han inbärga tilbaka i ymnigt mått. Mag. Avellan var prior opponens ordin.; han satte väl Schalberg mycket i trängseln; men brukade dock mycken höflighet såsom competitor; men sedan kom mag. Porthan extra; han tvålade bättre til Schalberg, så att Schalberg hade ingen undflykt; och at än mera plåga honom, påstod Porthan, at den arabiska radix Schalberg omtalar, vore af Schalberg updiktad, och fans ej i något arabiskt lexikon, och at öfvertyga honom derom, bar han fram arabiska lexikon, och bad Schalberg der visa sig den radix: hvad skulle Schalberg göra, som ej kunde läsa en enda arabisk bokstaf? Porthan vijste då, at han var den största idiot i de tungomål, til hvilckas förklarande han nu sökte blifva professor; dock medgaf Porthan, at Schalberg var en mästare, at jaga, fiska, spela och någorlunda uti metaphysiquen; men slätt i intet annat (Ur brev 25/12 1771). - Eftersom Schalberg sedermera (1779) faktiskt blev professor i logik och metafysik, tycks han i alla fall någorlunda ha förstått sig åtminstone på det. Några personhistoriska uppgifter om Schalbergs ev. hustru och barn finns det inte i denna brevsamling.
Mvh. Måns Nyberg

2000-12-04, 19:40
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Lars, Olof Schalberg hade ingen familj, enligt:
 
Carl Henric Strandberg: Åbo stift herdaminne / Åbo 1832 / sid. 131:
 
Lundo (Lieto) församling (som han hade som sin praebendapastorat),
Kyrkoherdar:
M. Olof Schalberg, född 1733 i Bollnäs Socken af Helsingeland. Informerad i Gefle Skola och Gymnasium. Stud. i Upsala 1753, och i Åbo 1756. Philos.Mag. ibid. 1757. Log. & Met. Docens 1758. Philos.Adjunct 1771. Bibliothekarie 1778. Log. & met. Prof. 1779. Pastor i Lundo 1785. Död 1804 ogift.
 
Samma bok har på sid.173 Christina Margareta Schalberg, som dog 1822, i dess 43:dje år. Hon var gift med kapellan i Tövsala (Taivassalo), Jonas Eliae Lagus, f.1781, d.1813 barnlös.
 
Något mera om Olof Schalbergs akademiska karriär finns i:
 
Ivar A. Heikel: Helsingfors Universitet 1640-1940 / Söderström & Co / Tammerfors 1940 (Åbo akademi flyttades till Helsingfors år 1828)
 
M.v.h. KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna