ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rautanen  (läst 863 gånger)

2013-12-02, 00:13
läst 863 gånger

Utloggad Anders Bäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-11-07, 13:20
    • Visa profil
}Hej!
Jag försöker att hjälpa min hustru att få reda på lite mer om hennes Finska släkt.Jag kan inte finska, men har lite uppgifter om min hustrus, Mormor och Morfar.
Morfar hette. Pekka Tahvonpoika Rautanen.född 1888-01-02.sedan står det, Vuoleen seurakunta Inkeri.Vihitty molempien 1avioliittoon 1927-02-01 Ester Laaksonen, kanssa syntyi 1902-01-24 Hollola.
Står också Vuoleen seurakunnasta Inkeristä muutti Orimattilaan 1927-01-03. De fick tre barn, som jag vet namnen på, Helvi Irma Raja. Helvi gifte sej med Kalle Malila, som ska ha varit från Nivala, eller Kuusamo. Helvi o Kalle är föräldrar till Min fru Mirja. Föräldrarna till min fru. Flyttade från Finland på fyrtiotalet eller början på 50 talet. Min fru är född i Bågede Jämtland 1952, det var dit de kom från finland. MVH Anders Bäck.

2013-12-02, 08:05
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Ur Wikipedia. Artikeln är på finska, men den svenska översättningen är fullt begriplig. Vuole är alltså en ingermanländsk församling (området runt S:t Petersburg) med en dramatisk historia.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuole
 
De återfinns inte i S:ta Maria finska församling i S:t P-burg. Pekka kan dock ha varit kyrkskriven i Kivinebb på Karelska näset. I databasen Katiha finns följande information:
 
Helvi f 18.12 1904 och son Heino f 18.3 1907. Föräldrar: Köpmannen/bonden Pekka Rautanen och hustru Anni Pimiä
 
I Finland tillämpas 100-årig sekretess. En möjlighet är att skriva direkt till församlingen i Orimattila och begära uppgifter - kostnad ca 300 kr
 
Riksarkivet i Stockholm har ett 'immigrant-arkiv'. innehållande bl a polisförhörsprotokoll. Vid förhören fick immigranten uppge sina föräldrar och andra personuppgifter.
 
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna