ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pulkkinen (Krutrök), Maria * 1898_  (läst 2543 gånger)

2005-06-27, 15:20
läst 2543 gånger

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Söker min farmors släkt. Maria Krutrök, född i Finland den 22/10 1898 med efternamnet Pulkkinen. Troligtvis är hon född mot Ryska gränsen (Karelen).  
Maria kom troligtvis till Sverige under första världskriget och bytte namn till Krutrök. Är mycket osäker om namnet blev ändrat pga giftemål. Maria var bosatt i Boden där hon även är begravd.  
Jag skulle vilja veta vart Maria var född och hennes föräldras namn så jag kan komma vidare.
Jätte tacksam för svar!

2005-06-27, 16:29
Svar #1

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Jag söker min farmors släkt i Finland. Har inte hittat någonting, kanske någon här kan hjälpa mig?
Maria Krutrök, född i Finland 22/10 1898 med efternamnet Pulkkinen. Hon kom troligtvis till Sverige under 1:a världskriget eller lite senare. Hon bosatte sig i Boden och tog namnet Krutrök. Jag tror inte hon fick namnet genom giftemål.
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att hitta namnen på Marias föräldrar och vart hon är född. Pappa tror hon är född nära Ryska gränsen (Karelen) och att byn hette något med järvi.
Väldigt tacksam för minsta upplysning!
Tina

2005-06-27, 18:53
Svar #2

Bengt Wikström

Verka vara ett vanligt efternamn , finns 12 forskare i släktforskarfört. för år 1996 i Finland som forskar i Pulkkinensläkter......De flesta är finskpråkiga .
 
Bengt W.

2005-06-27, 23:03
Svar #3

Inger Sirkka

Hej!
Om hon är född på Finska sidan om gränsen måste du söka i Nedertorneå församling. På www.genealogia.fi kan du hitta döpta, vigda och begravda för tiden före 1850, och där finns en Pulkkinen. För tiden efter 1850 som det här gäller så kan du försöka ringa pastorsexpeditionen i Nedertorneå, jag tror att telefonnummer finns på ovan nämnda hemsida. Eller så kan du beställa mikrokort från Svar, de har mikrokort från en del gränsförsamlingar.
 
Lycka till
Inger S

2005-06-28, 09:34
Svar #4

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej Inger!
Jag har sökt efter henne på www. genealogia.fi, men hittar inte någon Maria Pulkkinen som var född samma datum och år som henne.
Tack för tipset om att ringa pastorexpeditionen och att beställa mikrokort... Det ska jag prova!
Tack!
Tina

2005-06-28, 14:43
Svar #5

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej igen!
Har pratat med farmors bror som lever. Maria var född i Rautjärvi i södra Karelen. Även min farmor är född där 1924 och hon heter Lempi Pulkkinen. Hennes syskon heter Aura och Valde.
Maria och hennes barn kom till Sverige ca 1943 under andra världskriget, inte under första som jag trodde. Valde visste inte när de blev svenska medborgare. Vad deras pappa/pappor hette visste han inte.  
Maria var enda dottern, men hade 6-7 syskon. En av dem hette Touppio (osäker på stavningen) Pulkkinen. Maria gifte om sig i Auppoa (osäker på stavningen)med Albin och tog namnet Krutrök.
Någon som kan hjälpa mig nu?
Tack!

2005-06-28, 17:32
Svar #6

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Hej Tina!
Enligt Sveriges dödsbok står det så här om din farmorsmor:
 
18981022-9329
Krutrök, Maria
Grepv 31
961 00  Boden
Död 27/5 1979.
Kyrkobokförd (1977) i Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten). Mantalsskriven (1977) på samma ort.
Född 22/10 1898 i Finland.
Frånskild kvinna (27/12 1963).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)
Sävast, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)
Födelseförsamling i källan:
FI
Källor:
RTB 79 / SPAR 80
 
och det här var hennes andra(?) man
 
19151110-8977
Krutrök, Henning William
Övertorneå 1:1
Död 24/6 1970.
Kyrkobokförd i Svanstein, Övertorneå kn (Norrbottens län, Norrbotten).
Född 10/11 1915 i Övertorneå (Norrbottens län, Norrbotten).
Frånskild man (27/12 1963).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Övertorneå (Norrbottens län)
Källor:
DB, FS / RTB 70
 
Du kan även ta kontakt med skattekontoret i Luleå och höra om det finns något i Maria akt som säger när och var de gifte/skilde sig. Jag menar flyttbetyg från Finland o s v.
Mvh
Kristina

2005-06-28, 17:50
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag hade tänkt rekommendera att kontakta Landsarkivet i Härnösand som har kyrkböckerna och personakten för Maria. Där bör hon kunna följas tillbaka till invandringen. Ofta står också en ort i kyrkböckerna, inte bara landet (i cd-skivorna Sveriges befolkning eller Sveriges dödbok står oftast bara landet, men det innebär inte att det är det enda som är känt för myndigheterna). Det kan också löna sig att fråga efter vad som står för information för hennes barn i kyrkböckerna.
 
Så tidigt som 1979 har väl inte skattekontoret någon information (de tog över först 1991), utan det är respektive landsarkiv som bör kontaktas.  
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-28, 20:15
Svar #8

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tack så jätte mycket för informationen! Den var GULD värd!
Verkar spännade om hon varit gift 2 gånger! Albin Krutrök adopterade Marias yngste son Valde, men de skiljde sig senare och Maria flyttade från Boden eller Aappua ett tag. Kanske var hon då gift en andra gång?
spännade...
Tack!
Tina

2005-06-28, 20:22
Svar #9

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej Eva!
Nu måste du hjälpa mig än en gång...
Måste jag beställa från landsarkivet? Hur gör man det? Och hur ska jag veta vad jag ska beställa? Detta med släktforsking är alldeles nytt för mig så hjälpen är oerhört viktig för mig!
Mvh Tina

2005-06-28, 20:36
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Det du beställer därifrån är hjälp, de läser alltså i originalböckerna åt dig (eller i mikrokorten från originalen). Man får inte låna hem kyrkböcker (på mikrokort) där uppgifterna är yngre än 70 år pga. av sekretessbestämmelserna som används.
 
För Norrbotten finns mikrokort ofta fram till ca 1934 att låna, men Maria kom ju hit senare än så.
 
Det finns jättebra böcker om släktforskning som visar metodiken vid forskning i Sverige (se under Nybörjare Kika gärna här!, i vänstermenyn), särskilt Per Clemenssons & Kjell Anderssons bok Släktforska steg för steg.
 
Du bara mejlar eller ringer landsarkivet och ger dem du uppgifter du har från cd:n Sveriges dödbok 1947-2003 (de du fick av Kristina) och ber dem ge dig de uppgifter som finns om Maria i de svenska kyrkböckerna.
 
Landsarkivet kan ta betalt om det tar lite längre tid (ca 90 kr per kvart, och för det mesta behövs inte mer än en timma) men det enda alternativet till att betala dem är att du eller någon annan (släkting elelr släktforskare som hjälper till) sitter på arkivet i Härnösand och får uppgifterna upplästa direkt. Eftersom du inte kommer åt uppgifterna på annat sätt är det helt klart värt det. Jag använder ofta arkivet för uppslag, tyvärr bor jag för långt därifrån (de har alla handlingar för Norrbotten där jag har många av mina anor).
 
Det kan ju finnas uppgifter i kyrkböckerna (som var den svenska folkbokföringen före 1991) som ingen minns att man visste.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-28, 20:40
Svar #11

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej allihopa!
Först ska jag väl kanske be om ursäkt för att en till likadan frågeställing finns av mig under Norrbotten, men kom på att de kanske inte var rätta stället eftersom släkten jag söker kommer från Finland, därav en ny trådstart här i efterlysningar från Finland.
 
Jag har fått lite nya uppgifter.
Maria Pulkkinen var född i Rautjärvi i södra karelen. Även alla hennes 3 barn är födda där:  
Lempi Lahia, Valde Einar och Aura.
De flyttade hela familjen till Sverige under andra världskriget, inte första som jag först trodde. De kom först(?) till Aapua nära finska gränsen i norrbotten. Senare gifte sig Maria med Albin Krutrök som även adopterade hennes yngsta son. De flyttade till Boden.
Maria och Albin skiljde sig och Maria flyttade från Boden för ett tag. Det verkar som om hon gifte sig en andra gång med Henning William Krutrök (om inte det är samma man som den första). Skiljde sig 1963.
Hur går man vidare när man inte finner något från kyrkoböckerna på HisKi? Allt som finns i Rautjärvi är från 1700.
Ber än en gång om ursäkt för dubbla frågor!
Tack!
Tina

2005-06-28, 21:04
Svar #12

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tack Eva!
Har skrivit ett email till Härnösand och hoppas på svar.
Har en videofilm från UR om släktforskning som ska tittas på så fort jag bara kan slita mig från datorn!
Mvh Tina

2005-06-28, 21:45
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tina!
 
Ska jag vara ärlig så har man ju lust själv att ibland ställa frågorna på flera ställen, då det inte är lätt alla gånger att veta var de hör hemma :-) Det är väl där vår frånvarande Anbytarvärd bör samla fråga och svar på rätt ställe.  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-28, 22:01
Svar #14

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Så det finns någon som flyttar om frågorna när de hamnat på fel ställe?
Men som sagt är det lite svårt för oss som hör hemma lite överallt = ) Jag hör som hemma i Norrbotten, släkt i Finland, i karelen, i Rautjärvi... Så man vill ju gärna ha samma fråga på olika ställen... Mest för att jag tänkte att är det på norrbotten så får jag kanske inte de svaren jag ville ha, men det verkar ju som om folk läser lite överallt här, vilket är tur!
Hur kan man radera sina trådar då? Eller kan man inte det?
// Tina

2005-06-28, 22:36
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man kan inte radera själv, utan det är Anbytarvärden som gör sådant. Jag kan förstå vitsen med att ha allt samlat på samma ställe, annars kan ju det pågå diskussioner på flera ställen om samma sak och det är ju inte bra. Speciellt sedan då frågan arkiveras. Hur ska man då veta att det finns svar på flera ställen?
Ann-Mari Bäckman

2005-06-28, 23:11
Svar #16

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Förstår precis vad du menar. Men jag hoppas Anbytarvärden förstår en nykomlings misstag = )  
Nu är jag i alla fall i gång. Har skickat brev till släktingar i Finland och till min farmors syster i Canada. Det ska bli spännade och se om jag får några svar, och vad de vet.
Nu ska jag bara renskriva all information jag har så långt, så inte allt försvinner i massa papper.
// Tina

2005-06-29, 01:45
Svar #17

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej!
Någon som kan hjälpa mig?  
Min farmorsmor gifte sig med en Henning William Krutrök.
Henning William var född 10/11 1915 och dog 24/6 1970. Han var folkbokförd i Svanstein, Övertorneå.
De sklijde sig 27/12 1963.
Jag är egentligen inte släkt med Henning William som inte är min riktiga farmorsfar, men det skulle vara roligt att veta något om honom ändå.
 
sedan söker jag en Albin Krutrök, som borde vara från Aapua, kanske inte född där, men har bott där någongång under hans liv. Senare bodde han i Boden.
Någon?
Mvh
Tina

2005-07-01, 16:43
Svar #18

Inger Sirkka

Hej Tina
Henning William Krutrök hittar du i Aapua by, son till Edvard Persson Krutrök (f 1875) och Wilhelmina Koivumaa (f1884). Henning Williams förfäder fanns i byarna Aapua och Olkamangi i Övertorneå församling, numera Svansteins församling, han hade också förfäder i Jarhois by, Pajala församling.
Jag har hittat Henning William i mikrokort från Övertorneå församling.
 
Någon Albin har jag inte hittat, men det kan bero på att jag inte har uppdaterat mig under de senaste 5 åren, och det kanske inte var mer än 70 år sedan han föddes.
 
Beställ gärna mikrokort, för det finns inget roligare än att söka, och söka, och så plötsligt hitta igen den man söker.  
 
Lycka till
Inger S

2005-07-04, 21:20
Svar #19

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Till Inger S:
Tack så mycket! Nu har jag lite på fötterna där.  
Jag ska beställa mikrokort, och tack att du tog dig tiden att titta upp Henning William åt mig.
// Tina

2005-07-05, 23:32
Svar #20

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Nya uppgifter:
Har varit och hämtat Marias foton och gammla dödsannonser hon sparat med mera.
 
Maria borde haft en finsk make som stupade i vinterkriget. Hur kan man få reda på om Maria varit gift i Finland? Någon som vet vem man ska kontakta?
I ett tidningsutklipp står det att Maria evakuerades från Finland med sina 4 barn. Jag vet bara att hon hade 3. Hon kom först till finska Pello innan hon gick över gränsen till Sverige.
Hur ska man kunna hitta Marias eventuella döda barn?  
 
Detta var klurigare än jag trodde =)
Mvh Tina

2005-07-06, 07:18
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Har du fått svar från Landsarkivet i Härnösand? Fanns där några uppgifter?  
 
Annars får du följa henne från Rautjärvi, du får kanske påminna dem eller ställa en följdfråga om de inte svarat ännu, men man kan inte i semestertider (inte heller alltid annars) förvänta sig svar med vändande post (se mer info här Anbytarforum: Länder: Finland: Landskap: Karelen: Släkt från Rautjärvi och här Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Efterlysningar: Maria Krutrök, Boden, född Pulkkinen, 22/10 1898 för de tips som redan erhållits).
 
Hälsningar,
Eva

2005-07-06, 16:44
Svar #22

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej Eva!
Fick precis ett brev idag från landsarkivet. Fick några uppgifter om Maria och hennes son + vem hon varit gift med i Finland, vilket var guld värt!
Men min förfrågan kunde inte besvaras med enbart ett uppslag, utan det finns mer att hämta mot betalning, vilket är mitt nästa steg.
 
Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna