ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordenholm, Lars Johan * 1729  (läst 793 gånger)

2011-11-12, 07:38
läst 793 gånger

Johan Westermark

Hej jag kanske är ute och cyklar! Men jag finner en Lars Johan Nordenholm född 1729 som bott och verkat skaffat familj I Fellingsbro,Sverige han flyttar till Finland 1790 Ingen släkt till mig. Jag har en fornsläkting som också heter Nordenholm .Men har namnet Johan Peterson Nordenholm född 1763 men bosatt inom amiralitetsvarvs församlingen/Göteborg i husförhörsboken före 1804. Jag har en notering från annan släkting i Amerika som sökte efter våra anfäder att han var tillfångatagen i kriget mot ryssen 1788. Eftersom Lars Johan Nordenholm återvänder till Finland 1790, min var verksam i kriget mot Ryssland 1788.  Kan ej finna honom i Sverige under namnet Nordenholm före 1790. Så varför inte kan han finnas landet Finland? Vara av släkt som stod under svensk här men bosatt i Finland? Denna fråga spånar jag om Någon annan som vet?/Johan

2011-11-12, 08:50
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Av intresse trots att förnamnet är fel? Källa: Hiski
 
Helsingfors - Helsinki - begravda
Efternamn: NORDENHOLM => Nordenholm
Ålder
Död   Begravd   By   Gård   Person   Dödsorsak   år   m.   v.   d.
15.7.1788   17.7.1788           Kongl: Laquejen Ch: Nordenholm   Drunknad   33

2011-11-12, 09:42
Svar #2

Utloggad Robert Primus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2014-01-09, 21:01
    • Visa profil
Mer Nordenholm från Hiski,
 
Hamiltonska regementet - Hamiltonin rykmentti - döpta
 
Moderns efternamn: NORDENHOLM => Nordenholm  
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
1.3.1759  2.3.1759        sold. vid Öfv. Lieutn. De la Valls Com: Frantz Udsten  Catharina Nordenholm  Christian

2011-11-14, 11:42
Svar #3

Johan Westermark

Hej folk´s tack för informationen men jag undrar över när ni nämner fel förnamn? Det enda jag har är volontär Johan Peterson Nordenholm född 1763 och att denna soldat skall ha suttit i fångenskap i Ryssland då han var verksam vid kriget mot ryssen 1788. Då jag fann en annan Nordenholm, en Lars Johan Nordenholm som flyttade till Finland 1790 tänkte jag kanske att de hade ngn släktskap av namnet. Men Nordenholm är det ett soldatnamn?
 
 Åter till Johan Peterson Nordenholm finns det någon sådan född säg i Helsingfors 1763 Jag bara spånar då jag endast finner honom i amiralitetsvarvs församlingen från 1804/Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna