ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mört, Erika * 1897_  (läst 491 gånger)

2006-11-26, 23:27
läst 491 gånger

Ingemar Lager

Erika Mört är enligt död-CD:n född 1897-08-06 i Finland, troligen i norra delen av Finland. Hon flyttade till Vånga socken i Östergötland och gifte sig 1939 med Lennart Fridolf, född 1897 i Vånga (E). Jag söker Erikas anor.

2006-11-27, 18:54
Svar #1

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Ingemar,
det fanns en stor Mörtsläkt i finska Tornedalen under 1800-talet. Företrädesvis i Ylitornio och Karunki församlingar. De härstammade (naturligtvis) från en indelt soldat Mört. Jag har kollen på några av dem, men har inte hunnit följa upp alla så jag vet inte om denna Erika tillhör samma släkt. Man måste över till finska sidan för att forska efter 1880-talet.
Härstammar du från dem?
 
Hälsar
 
Sture Torikka
Luleå

2006-11-30, 22:54
Svar #2

Ingemar Lager

Hej Sture!
Tack för informationen.
Jag är inte släkt med Erika Mört men jag är intresserad av hennes härkomst - födelseplats, föräldrar och syskon. Jag håller nämligen på med en kartläggning av personer som bott i Vånga (E) socken. Har för närvarande  ca 19000 personer i mitt Vånga-register. Jag är tacksam för det du eventuellt hittar om Erika Mört.
 
Hälningar
Ingemar Lager
Vånga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna