ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läärä, Matti * 1893 Vuolee Ryssland_  (läst 808 gånger)

2007-06-07, 22:07
läst 808 gånger

Anette Hemmingsson (Anette_65)

Matti Läärä ; f18930713 i Voulee Ryssland men bodde i Karelen Viborg  
Jag söker efter upplysningar om min morfar Matti Läärä. Han föddes i Ryssland men träffade min mormor vid Karelen Viborg. Har ingen information om min mormor som dog i barnsäng och min morfar gifte om sig med Eeva Siitonen f 19010925 hon också född i Ryssland. Hur går jag till väga för att söka information.
MVH Anette

2007-06-08, 06:44
Svar #1

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Hej  Anette!
 
Läärä är släkten som uppträder i Vuolee (inte Voulee) Nord-Ingermanland vid förra gränsen mot Finland i Karelska Näset. Vuolees kyrkoböcker är ganska mager. Har du någon aning, när han kom till Finland. Det kunde hjälpa att hitta kunskaper om honom. I S:t Michels landsarkiv finns Ingermanlands flyktingförsamlings arkiv. I samma arkiv finns också alla viborgska församlingarnas arkiv.
Mormonerna har mikrofilmat Vuolees historieböcker, som finns från år 1834-1885. Vet du hans patronym, så det är möjligt att hitta där mera släktingar i Vuolee.
I telefonkatalog här i Finland uppträder tiotals namn Läärä. Jag tror att de är mestadels dina släktingar.
 
Landsarkivets hemsida är här
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/
Den är tyvärr bara på finska.
 
E-postadress är mikkeli@narc.fi.
Du kan skriva på svenska eller engelska
 
mvh Risto Toivonen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna