ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Långström, Karl Bertil * 1922 ? 1974  (läst 1558 gånger)

2012-08-08, 13:19
läst 1558 gånger

Utloggad Tony Hole

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 10:28
    • Visa profil
Jag söker Information om Långström, Karl Bertil.
Jag vet att han är född i Finland, men vet inget om var, eller vilka som är hans släktingar.
Han bodde i Sverige efter kriget (Finska vinterkriget) innan han flytta till Canada, som han sen flytta tillbaka till.
Han arbetade på Varven i Göteborg (Eriksberg, och Götaverken)
Det jag skulle vilja veta,
 
Var är han begravd?
Vilka släktingar har han?
Vad var hans befattning under kriget?
 
Paradisg 15
413 16 Göteborg
(Boendeadress 1 nov 1970)
 
Död 20/7 1974.
 
Kyrkobokförd (1975) i Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1970) i Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Född 2/2 1922 i Finland.
 
Gift man (17/5 1966).
 
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Göteborgs Oscar Fredrik, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Motsvarande mantalsskrivningsförsamling(ar) 1/1 2010:
Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Födelseförsamling i källan:
Fi
 
Källor:
MTL 71 / RTB 74
 
 
Detta är det enda jag har hittills, Och jag vore väldigt tacksam om någon här ute vet något mer.

2012-08-08, 14:15
Svar #1

Utloggad Pentti Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 11:13
    • Visa profil
Hej Tony!
Karl Bertil Långström Efterlämnar änkan XXXXX XXXX och 2 barn
som finns kvar i Sverige 1990
Hälsningar
Pentti Vikström
 
Inlägget editerat:
- Skriv endast om avlidna personer och undvik uppgifter där nu levande personer kan känna sig kränkta. Lägg inte ut e-postadresser eller kontaktuppgifter till andra personer.  
 
Med vänliga hälsningar.
Moderator Finland 08.08.2012

2012-08-08, 17:03
Svar #2

Utloggad Tony Hole

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 10:28
    • Visa profil
Hej Pentti!
Tack för infon.
Jag vet att han har tre barn, änkan XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX bor numera i XXXXXXXX jag vet att han hade ett tidigare äktenskap före, där det finns barn.
 
Det jag skulle vilja veta är, vem hans föräldrar var och ev syskon, Jag vet att dom var 13 barn i den familjen, han kallades för karl 12te. för han var nr 12 i ordningen.
 
Och vad hans befattning inom det militära var under det finska vinterkriget.
 
Och var han är begraven någonstans.
 
Mycket begärt, men man måste försöka.
 
Tack än en gång Pentti.  
 
 
 
 
 
Om man kunde få den infon, skulle det vara
 
Inlägget editerat:
- Skriv endast om avlidna personer och undvik uppgifter där nu levande personer kan känna sig kränkta. Lägg inte ut e-postadresser eller kontaktuppgifter till andra personer.  
 
Med vänliga hälsningar.
Moderator Finland 08.08.2012

2012-08-08, 17:06
Svar #3

Utloggad Tony Hole

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 10:28
    • Visa profil

2012-08-08, 17:21
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
En möjlighet att söka föräldrarnas är att kontakta  Brages pressarkiv i Finland. De har i sitt arkiv bevarade dödsannonser från finska tidningar.
 
Mvh
Leif

2012-08-09, 14:18
Svar #5

Utloggad Tony Hole

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 10:28
    • Visa profil
Tack så mycket Leif för tipset!  
 
Jag har nu tittat runt i http://www.bragespressarkiv.fi/start/  
 
Jag blev tyvärr inte klokare där!  
 
Och förmodar att jag måste veta vad hans föräldrar hette? om jag skall kunna gå vidare den vägen.
 
Man får väl hoppas på att efterlysningen kan ligga kvar såpass länge här tills någon vet mer.
 
Mvh Tony

2012-08-09, 17:16
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Med kontakta menade jag så klart att du måste ringa eller skriva till dem och fråga om de har någon dödsannons eller annan biografi rörande Långström. Det har jag gjort när det gällt mina släktingar och sedan fått kopia av annonsen tillsänt mig för en blygsam penning.  
 
De sökbara tidningsartiklarna börjar först från 1990. Och söker du där finner du tre allmänna artiklar som rör Långström. En är kommundirektör i Västanfjärd, en annan är en framgångsrik skytt.
 
Så en annan sökväg kan vara att kontakta nu levande Långströmare i Finland för att på det sättet få upp ett spår efter din Långström, även om det kan vara omständligt.  
 
 Genealogiska Samfundet i Finland eller  Genealogiska Föreningen i Sverige kan f ö ha kunskap om Långström. Kanske har någon forskat på Långström och släktutredning finns?
 
Lycka till!
 
Mvh
Leif

2012-08-09, 17:27
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ett annat sätt är också att vända sig till  Migrationsinstutitet i Åbo, Finland. De har flera sökbara databaser, bl a register på emigrerade 1890-1950. Där kanske du kan få uppgift på Karl Bertil Långström som ju emigrerade efter kriget. För en mindre avgift kan man sedan få tillgång till flera sökbara register. Kan vara värt att kontakta dem - också!
 
/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna