ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lohm, Östen Östesson * ca 1745 soldat i Raumo_  (läst 972 gånger)

2001-04-26, 23:10
läst 972 gånger

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej,
 
Vilka var föräldrarna till soldat Östen Östensson Lohm f. omkr. 1745. Var det soldat Östen Henriksson Törnkvist (tidigare Jynes, f. 1711 i Kiviranda) och Carin Andersdotter. I så fall föddes Östen Lohm i Nickala (enligt de finska historieböckerna, Hiski). Soldat Lohm bodde med sin hustru Anna Johansdotter (f. omkr. 1750) och barn i Övre Raumo. Enligt Hiski dog han 1809 i Raumo 62 år gammal. I den kommunionlängd för Nedertorneå som jag har tittat i står inte några födelseår nedtecknade. Inga ledtrådar där alltså.
 
Skulle vara intressant att få reda på detta om någon har forskat på släkten Lohm.
 
Mvh
 
Marit

2001-04-27, 12:43
Svar #1

Mika Siidorov Kalix

Hej Marit
Kan inte direkt svara på din fråga (har inte pärmarna brevid mig) men i min forskning angående släkten Kuure i Alatornio (Nedertorneå) har jag kommit fram till att det finns en koppling mellan Lom och Kuure.
 
Se vidare på avdelningen angående Kuure.
 
Vi är släkt...
Kontakta mig!
 
mika.siidorov@telia.com
eller
genealogi@telia.com

2004-07-26, 19:35
Svar #2

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Mika,
 
Har du kommit fram till något nytt om soldat Lom?
 
 
Mvh
 
 
Marit

2011-06-10, 21:48
Svar #3

Utloggad Viveka Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 17:05
    • Visa profil
Hej !
Min släkt heter Lomm och är från Finland, Kemi och troligen Tervola  sent 1700-tal.De flyttade sen till Sverige, Nederkalix.Eftersom jag inte kan någon finska är det svårt att forska där, men har fått en del svar från finska forum.Vad jag söker är finska anförvanter, eller också flyttade hela släkten till den svenska sidan i början på 1800-talet.
Hälsningar Viveca

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna