ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindroos, Carol diskuskastare_  (läst 1242 gånger)

2005-05-06, 07:07
läst 1242 gånger

Anne Olsson (Anne1966)

Jag söker efter Carol Lindblom, född omkring 1935 i Finland. Han var diskuskastare i Finland på 50- och 60-talet. Lindblom omkom omkring 1960 i en bilolycka. Är det någon som känner till honom? Förnamnet kan vara stavat på annat sätt än som ovan. Tacksam för hjälp, då jag inte hittat någonting om honom!
 
Med vänlig hälsning
Anne

2005-05-06, 07:48
Svar #1

Henry R Johansson

Hej Anne,
 
Du skriver på ett annat ställe Lindroos.
Är det Lindblom eller Lindroos du söker?
 
Mvh
Henry

2005-05-06, 07:58
Svar #2

Anne Olsson (Anne1966)

Henry,
 
Jag tror nog att det är Lindroos. Jag hittade det namnet efter det att jag skrivit här. Allt verkar stämma med Lindroos, men om någon Lindblom hittar jag inget alls. Vet du något om Carol Lindroos? Det finns inte mycket att läsa om honom på Internet tyvärr.
 
MVH
Anne

2005-05-06, 09:22
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Anne,
jag antar att Din fråga gäller den här idrottsmannen:
Carol Lindroos, f. 29.3.1930,
representerade idrottsföreningen Turun Urheiluliitto r.y. (Åbo idrottsförbund r.f.) på 1950-60 talen.
Studerade i U.S.A. efter sin aktiva tid som diskuskastare, ingenjör; d. 9.12.2001 i Helsingfors.
Mvh KE

2005-05-06, 19:24
Svar #4

Anne Olsson (Anne1966)

Hej Kirsti och tack för ditt svar. Det låter ju väldigt likt den man jag letar efter, men jag blir en aning brydd eftersom mannen jag letar efter dog i en bilolycka 1960 enligt min väninna? Dessutom skall han enligt uppgift vara född 1935. Kan det finnas fler diskuskastare med namnet Carol Lindroos (Lindblom el. något liknande)? Jättetacksam för svar!
 
Med vänlig hälsning
Anne

2005-05-06, 20:03
Svar #5

Kirsti Ervola

Jag tror inte att det finns andra kända diskuskastare som skulle heta Carol Lindroos (han var 6 ggr finsk mästare). Förnamnet är ju inte av det vanligaste slaget. Kanske du borde kolla lite närmare hos din vänninna - enligt ditt första inlägg skulle han ha varit född omkring 1935, och inte ens hans namn var säkert - t.ex. varifrån hon egentligen har fått uppgiften om en fatal bilolycka.  
Mvh KE

2005-05-06, 21:49
Svar #6

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Carol Lindroos torde ha varit hemma från Karis (Nyland, Finland).Club Ruukkigolf finns i Skuru utanför Karis. Följande notis fanns på deras hemsida 13.12.2001 Jäsenemme Carol Lindroos on kuollut
Tänään saimme lukea Hesarista ikävän viestin. Yksi seuramme tunnetuimmista jäsenistä Carol Lindroos on kuollut äkillisesti 9.12.2001 Helsingissä 71 vuoden ikäisenä. Hän oli 50-60-luvulla Suomen paras kiekonheittäjä osallistuen lukuisiin maaotteluihin ja arvokisoihin toimien usein Suomen joukkueen lipunkantajana. Aktiiviuransa loppuaikoina hän opiskeli USA:ssa ja valmistui siellä insinööriksi. Eläkkeelle jäätyään Carol vietti paljon aikaa golfin parissa. Ruukkigolfin jäsenenä hän on ollut vuodesta 1993 lähtien ja on osallistunut melko ahkerasti kilpailuihin. Talvet hän vietti Espanjan lämmössä pelaten siellä päivittäin. Hänet tunnettiin rehtinä ja mukavana pelikaverina. Ruukkigolf jää kaipaamaan Carolin lujaa kädenpuristusta ja iloista ilmettä.
Muistoa kunnioittaen Ruukkigolf ry.  
 
Mvh Christina

2005-05-06, 22:21
Svar #7

Kirsti Ervola

Ja, det var hans hemtrakter; Carol Lindroos var född i Pojo (Pohja), ca. 10 km från Karis, och tävlade först som medlem i Karis' idrottsförening. Han deltog i landskampen i friidrott mellan Finland och Sverige åren 1953-63.
Mvh KE

2005-05-08, 11:53
Svar #8

Anne Olsson (Anne1966)

Kirsti och Christina,
 
Tack för hjälpen med alla uppgifter! Uppgifterna angående Carols födelse och död kommer ifrån min väninnas exsvärmor. Svärmodern fick ju en son tillsammans med Carol 1960. Enl. svärmodern dog fadern (Carol) när hon var gravid i 4:e månaden. Hon berättade att Carol var en berömd diskuskastare i Finland, att han var 5 år äldre än henne själv (hon är född 1940). Så det mesta stämmer av det ni berättat, utom födelse- och dödsdatum. Men vad vet jag, svärmodern kanske blev övergiven, och sen bara hittade på det med bilolyckan. Jag ska prata med väninnan igen och be henne kolla detta igen.
 
Återigen tack för hjälpen Kirsti och Christina!
Ha en bra dag!
 
Med vänlig hälsning
Anne

2005-05-08, 17:28
Svar #9

Anne Olsson (Anne1966)

Förresten, Kirsti och Christina,
Vet ni om det finns något foto på Carol någonstans på internet? Eller i någon bok? Det skulle vara roligt att jämföra Carols och sonens utseende. En annan fråga, har Finland något motsvarande vår Sveriges Dödbok? Eller Sveriges befolkning 1970 el dyl?
 
Med vänlig hälsning
Anne

2005-05-08, 18:26
Svar #10

Kirsti Ervola

En foto av honom finns här. Han syns ha tävlat också i HIFK:s (Helsingfors Idrottsförening Kamraterna) leder. - En motsvarighet till de omnämnda CD:n finns inte i Finland.
Mvh KE

2005-05-08, 20:52
Svar #11

Anne Olsson (Anne1966)

Tack Kirsti! Jösses, han var verkligen lik min väninnas exmake.. så jag skulle inte bli förvånad om det är rätt karl.
 
Med vänlig hälsning
Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna