ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Larsson, Fanny Cecilia Irene * 1881 Åbo_  (läst 1324 gånger)

2009-06-18, 19:07
läst 1324 gånger

Utloggad Monica M. Immerbo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:02
    • Visa profil
Hej  
Söker info om min farmor FANNY Cecilia Irene Larsson, född 1881-08-02 i Åbo. Moder: Klara Sofia Larsson F. Henriksdotter född 1845 i S:t Olai Norrköping. Fader: ?, är den jag inte hittar. Han heter förmodlige Larsson. Men han var med familjen på något jobb/uppdrag i Åbo, vad vet jag inte, men någon olycka inträffade, så min farmors mor Klara Sofia står som änka när hon återkommer till Sverige. De vistades ganska lång tid i Åbo, då det finns syskon till min farmor. Dotter 1: Jenny Anna Sofia Larsson F.1876, Dotter 2: Min farmor FANNY, Dotter 3: Selma Victoria Larsson F.1884, alla födda i Åbo. Dotter nr: 4 föds i Sverige, EMMA Adolfina Larsson F. 1886-01-06, i S:t Olai Norrköping. (dessa uppgifter har jag fått via SVARvolym 000145 kort nr 7 sid.167 Rad 9.) Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta eller om jag kan få något namn på någon i Åbo som kan hjälpa till. Tyvärr läser jag inte Finska.  
Hälsningar Monica M. Immerbo

2009-06-18, 20:48
Svar #1

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Hittade följande dödsnotis i tidningen Åbo Underrättelser nro.128 13.05.1886 sida 1  
 
Och sajten är
 (svenska)
 

2009-06-18, 23:29
Svar #2

Utloggad Monica M. Immerbo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:02
    • Visa profil
Hej Risto
Tusen tack för denna info, jag tror att detta kan vara min ana. Men hinner inte kolla upp detta just nu. Jag undrar förstås om du kan se vad för slags vådlig olyckshändelse som det handlar om. Jag har varit inne o tittat på de digitala arkivet för Åbo Underrättelser, men har inte sett något ännu.
Jag återkommer till dig när jag hittat mer om Anders Larsson, ska gå tillbaka till Norrköping o kolla lite där.  
Tack igen o trevlig midsommar(fast här regnar det som tusan)
Hälsn. Monica

2009-06-19, 20:27
Svar #3

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Det är fråga om ovannämnda Anders Larsson!
Här några uppgifter jag har hittat:
 
Om Klara Sofias bakgrund
Vigde Brudepar i Kisa År 1845 October Månad
No 13 Henric Larsson Dräng i Harg.
Greta Sofia Jönsdr Piga i Brostorp u. Harg Lemnat giftomansbetyg. Lystes 7, 14, 21 Sept.
 
Clara Sofia från Harg f. 4.12.1845 i Kisa Östergötland (7.12. döpt)
föräldr. Rätt: Hendric Larsson H: Soffia Jönsdr
faddr: Daniel Nilsson i Farsbo, Dr: Germund Pihl i Harg, Hustru Lovisa Johansdr i Stensnäs, pig Johanna Persdr i Stensnäs (Kisa C:6 födelse- och dopbok 1838-51 s 175 (AD_online))
 
Om Anders Larsson
Stockholms mantalsregister
Årtal Distrikt/församling Hänvisning      Efternamn    Förnamn   Övrigt   Titel
1870    Katarina södra och västra    1651    Larsson    Anders       Bokbindarelärling
1871    Katarina södra och västra 1871    1676    Larsson    Anders       Bokbindarelärling
1872    Katarina södra och västra 1872    1788    Larsson    Anders       Bokbindare Gesäll
1874    Maria södra 1874       2650    Larsson    Anders       Bokbindaregesäll
 
Stockholms rotemansarkiv  
Personuppgifter
Namn: Anders Larsson
Titel: Bokbindaregesäll
Födelseuppgifter: 17/05 1851 (Utan uppgift), Okänt värde
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad: 00/00 1881
Som: Inflyttad från utlandet
Från: Finland
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel : 19 (Södermalm)
Häftets nummer och tidsperiod: 18369 (1881-1884)
Fastighet: Uven Större 16
Församling: Maria  
Församling: Maria
Gata: Besvärsgatan 57 A
Littera: D 12b
Rote, kommentar: Tillhör rotens 19 arkiv
Hitta kvarteret på Stockholmskällan: Sök efter Uven Större.
Utflyttningsuppgifter
Utflyttad:27/04 1882
Som:Utflyttad till ort utanför Stockholm
Tillkänd
Källtrogna uppgifter vid avvikelse:
Född:Eu
Inflyttad från:Finland,Åbo
 
Norrköpings S:t Olai BI:9 inflytningslängd 1877-90 inflyttade 1883
nr 5 den 8. jan från Finska församl i Stockholm (AD_online) Bokbindaregesällen Anders Larsson
nr 166 den 7. maj Larsson, Clara Sofia, f. Henriksdtr ??? m. 3 d. Finska förs. Stockholm
Norrköpings S:t Olai AI:83 hfl 1878-82 sida 245 (AD_online)
Norrköpings S:t Olai AI:91 hfl 1883-87 sida 272 (AD_online)
 
Kristina f. Larsson är Anders syster och Axel (Eriksson) Whendin är kypare i Åbo.
Axel fick lov att idka handel i Åbo, men gick inte så bra. Du kan se det i ovannämnda sajten med sökargument wendin mellan 1.1.1880-31.12.1890. Axel är också svensk undersåte.
 
I folkräkningen finns också fru Clara Sofia Larsson (1890, 1900)
 
Här några annonser i tidningar:
28.11.1882  Åbo Underrättelser nr 324  Sida 1
 
 
 
27.09.1888  Åbo Tidning nr 262  Sida 4
 
 
 
28.09.1888  Åbo Tidning nr 263  Sida 4
 

2009-06-20, 22:53
Svar #4

Utloggad Monica M. Immerbo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:02
    • Visa profil
Hej igen Risto
Det är ju alldeles otroligt vad du har hittat, jag är helt överväldigad. Nu har jag massor att kolla upp. Jag har just återkommit från en resa till Östervåla! Där jag har varit på en gård som mina anor på min farfars sida härstammar ifrån. Det är en gård som heter Ingeborgbo(även kallad IMMERBO/Imberbo i tidigare år, 3-400 år tillbaka). Där har jag oxå mycket att gå igenom. Min farfars farfar Eric Ersson var med o startade väckelserörelsen med missionsförbundet i Östervåla, tillika var han snickare o jag har just suttit i en träsoffa som han gjort! HÄFTIGT!! Min farfar(GEORG Victor Ericsson var gift med min Farmor FANNY), vars far, Anders Larsson, du just har beskrivit. Jag har även fått ett mail från Michael om ett par notiser, om vad som hände Anders Larsson, jag kopierar in dessa här::  
 
En notis i Uusi Suometar no 110, 14,5,1886, hade följabnde text:
Följd av fylleri
Senaste lördag brände sig i Åbo resande svenska bokbindaren Anders Larsson i berusat tillstånd så illa, att ha i förrgår morse avled av sina brännskador.
När skall Finlands folk (sic!) bli kvitt dessa fördärvbringande rusmedel, undrar Aura.
 
(Aura torde vara en Åbotidning)
 
Nästa notis:
 
Här ytterligare en notis, från Aura no 56 13.5.1886, den som Uusi Suometar citerade.
Texten är sgs den samma, förutom att olyckshändelsen skedde i Calenius' bastu, att L. avled på länssjukhuset och att han efterlämnade hustru och 5 barn.
 
Bägge dessa är översatta från Finska till mig. Jag är så himla glad att ha fått all den här information från er, tack igen för er hjälp o otroliga sökförmåga, jag förstår att jag har en lång väg att gå. Men det ska nog fixa sig.  Hoppas höra mer ifrån er.
Nu skiner solen över mig o min släktforskning(inte just nu för nu är det kväll).
Tack för nu och vi hörs igen
Hälsn. Monica M. Immerbo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna