ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ilma Elise Takaala Juntti, f.i Kemi  (läst 685 gånger)

2013-02-07, 14:28
läst 685 gånger

Utloggad Ethel Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 17:35
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig?
Min mamma lämnade Finland 1942,15 år gammal, i sällskap med Ebon och Sune Mangs, hennes kusiner,i samband med kriget. Hon invandrade till Sverige 1942 och noterades i Haparanda.
Mamma är född 26/8 1927.Det enda jag vet, är att hennes riktiga mamma hette Elsa Räntänen, född i Alatornio och pappa Williami Takaala Junti. Elsa dog ca 1933. Mamma var mycket tystlåten och sorgsen över sin förlorade ungdom och jag försöker nu ta reda på mer om hennes/min släkt i Finland, men...jag kan inte finska!! Kan någon hjälpa mig vidare. Jag har varit i kontakt med Krigsbarn i Sverige och fått alla dokument, Riksarkivet i Finland, som dock inte hjälper privatpersoner samt mailar till församlingen i Kemi, men får inga svar.
Hur kan jag göra? Någon, som vet?
Vänlig hälsning
LarsGunnar Andersson

2013-02-07, 15:07
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej! Det går inte bara att mejla till en församling och hoppas på svar. De har inte heller någon förpliktelse att svara på släktforskningsförfrågningar. Du bör därför ta kontakt på telefon först, men förvänta dig inte att de kan svenska. Så du måste då kunna förklara dit ärende på engelska (som de förhoppningsvis kan!). Därefter kan det vara läge att skriva ett e-mejl eller brev - du kan använda Googles översättningssprogram, även om det inte är helt pålitligt när det gäller finska - och s a s bekräfta den förfrågan du framfört på telefon. Då knyter man an på ett mer direkt sätt till kanslipersonalen vilket gör att de kan känna ett större ansvar att svara. Så har jag uppfattat i alla fall vid mina framstötar. Sedan kan det dröja länge innan de ändå svarar. Jag kan nämna att när det gäller Helsingfors får man räkna att det tar 4-6 månader vilket också framgår på deras sajt (HSR, Helsingfors Församlingar). Lycka till! Mvh/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna