ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsman & Korp_  (läst 1180 gånger)

2010-11-11, 10:11
läst 1180 gånger

Utloggad Jakob Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-12-04, 14:25
    • Visa profil
Hej,
Finns det någon som har information om familjen Forsman som flydde från Finland till Sverige under det Stora Nordiska Kriget mellan 1700 - 1721? Jag söker mer information om och gärna föräldrarna till Georg (Göran) Forsman. Han kom till Sverige som flykting innan 1721. Han var född 1700 i Finland, gift den 5 februari 1721 i Östra Ryd (E) med Sofia Tomasdotter Korp. Sofias far antas vara Thomas Thomasson Korp född 1682 i Korpi, Säkylä socken i Finland och död den 19 augusti 1766.
Georg nämns flera gånger i olika texter som flyktingen och trädgårdsmästaren.
Jag har sökt igenom flera rapporter och böcker utan att hitta någon information. Det finns en lista som kallas Finska flyktingar i Sverige under den stora ofreden där 9 olika Forsman namn/familjer finns med. Jag har ändå inte lyckats att koppla Georg till någon av dessa familjer.
Det skulle vara jätte uppskattat om någon kan ge mig mer information eller ledtrådar till mysteriet Georg Forsman.
Mvh,
Jakob

2010-11-11, 23:15
Svar #1

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej!
Jag är ättling till Göran Forsman, men har inte lyckats finna hans föräldrar. Jag undrar däremot var uppgifterna om Tomas Tomasson Korp kommer ifrån och var dog han? Vad är det för texter som Göran Forsman nämns i, jag har bara sett att han nämns flykting i vigselnotisen.

2010-11-12, 07:58
Svar #2

Utloggad Jakob Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-12-04, 14:25
    • Visa profil
Hej Pehr,  
Jag är också ättling till Göran Forsman. Jag har fått informationen att Göran Forsman var flykting och trädgårdsmästare från flera andra personers släktträd som man kan hitta på internet. Jag vet inte var dessa personer har fått denna information ifrån. I ett släktträd har man spekulerat att Sofias far kan vara Thomas Thomasson Korp iom att det inte fanns nagra Korp familjer under denna tid i och runt omkring Östra Ryd (E). Göran Forsman kom från Finland så det kan antas vara troligt att också Sofia kom från Finland. Du kan hitta informationen om Thomas Thomasson Korp på en Finsk internet sida. Sök i Google under Thomas Thomasson Korp i Säkylä. Där finns en sida som heter Kapakka. Det står att Thomas Thomasson Korp dog den 19/8 1766 i Säkylä, Korpi. Han är broder till Matts Thomasson Korp och föräldrarna är Thomas Korp och Lisa Simonsdotter. Thomas stannade alltså kvar i Finland. Det var dock inte ovanligt under denna tid att skicka sina barn till Sverige under det Stora Nordiska Kriget. Som sagt; detta är fortfarande en teori men du kanske hitta mer information och rätar ut frågetecknen.  
Bästa hälsningar,  
Jakob

2010-11-12, 17:57
Svar #3

Leif R. Blom

Jacob, om man betraktar Korp som ett soldatnamn, så fanns det kanske bara en Korp i Östra Ryd, möjligen den Måns Korp vars son avlider den 27 febr. och begravs den 11 mars 1698. Det finns ett boställe Korpatorp, som man kan se samma dag som Georg och Sophia vigs. Det förekommer som bostad för Fråsten och hans döttrar, vilka ofta är dopvittnen. Soldaten Korp har antagligen måst lämna landet för viktiga angelägenheter 1700 och återkommer sedan kanske aldrig mer. Tyvärr är kyrkböckernas uppgifter knapphändiga, men kanske man kan finna denne Måns när han gifter sig och när hans barn föds.   Vet man säkert att Georg Forsman föds 1700 i Finland?
Varför frågan är ställd under Finska församlingen i Stockholm är för mig oklart
Mvh Leif R.

2010-11-13, 08:47
Svar #4

Utloggad Jakob Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-12-04, 14:25
    • Visa profil
Hej Leif,
Tack för informationen. Jag skall söka vidare på Måns Korp. Anledningen för att jag valde Finska Församlingen i Anbytarforum är att jag hoppades på mer svar än tidigare. Detta pga. att Göran Forsman trolitgvis kom från Finland. Frågor om personen Göran Forsman och Sofia Tomasdotter Korp har ställts tidigare på olika platser i Anbytarforum utan att någon har kunnat eller velat kommentera.
Tack för hjälpen,
Jakob

2010-11-13, 13:25
Svar #5

Utloggad Moderator Stockholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 14:24
    • Visa profil
Ovanstående inlägg flyttades hit från Landskap: Stockholm: Finska. Personerna diskuteras också under Östergötland: Socknar: Västra Husby och Östergötland: Efterlysningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna