ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enni Jalo fd Kangas (Klurig efterlysning)  (läst 1186 gånger)

2015-11-24, 15:06
läst 1186 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej alla ni som har kompetens inom finsk släktforskning!
 
Jag är helt grön på att forska i Finland och har försökt läsa mig fram under Källor och arkiv men känner att jag inte vet hur jag ska attackera nedanstående problem:
 
Jag hjälper en bekant att spåra sina finska rötter där allt den bekanta har är namnet på hennes farmor och farfar samt deras respektive föräldrars namn. Geografiskt vet hon enbart att dessa ska ha bott någonstans i Finland och några årtal har hon inte (och det finns ingen vid liv att fråga). Sannolikt rör det sig om 1800-talet för den äldre generationen medan den yngre av de två generationerna sannolikt överlappar eller befinner sig helt på 1900-talet. Detta givet att hon jag hjälper är runt 30 år.
 
Detta är känt:
 
Farmor: Enni Jalo fd Kangas
Farfar: Erkki Jussila (som ska ha en syster vid namnet: Solle Jussila)
 
Farmors mor: Lydia Kangas Pertturen
Farmors far: Willjam Aleksadner Kangas
Farfars far: Vilho
Farfars mor: Rauha
 
Jag har försökt söka på alla socknar genom hiski.genealogia.fi och där sökt efter dessa personer i vigsel och födelseböcker. Jag tycker att jag testat en mängd olika kombinationer och stavningar, exempelvis om det finns något par med namnet Lydia och Willjam som gifts sig, men det har varit helt fruktlöst.
 
Samtidigt tycker jag att det inte bör vara helt omöjligt att finna denna familj givet att så många namn i flera generationer finns? Jag efterlyser mer info om denna familj men inte minst allmän info om hur jag metodiskt bör gå tillväga för att finna dem!? Vad jag förstått kan man få geografiska ledtrådar från finska anors efternamn då man ofta tog gårdsnamnet som efternamn? Det jag inte riktigt hänger med på är sekretessgränserna, någonstans står det 125 år? Men för medlemmar gäller inte detta osv?
 
All hjälp mottages tacksamt!
 
Vänligen,
Jonas

2015-11-26, 05:48
Svar #1

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tror att det allra enklaste är att utgår från din väns far, att utifrån hans födelsedata söka sig bakåt i tiden. Är han född i Sverige bör den svenska församlingen veta mer om hans föräldrar och är han född i Finland bör de ha uppgift om varifrån i Finland han inflyttat till Sverige.
Jag råder dig att börja där.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Pia

2015-11-26, 06:50
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ett annat forum, knutet till Finland, som du kan vända dig till är  Suku Forum.

2015-11-26, 20:13
Svar #3

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Tack för era svar!
 
Problemet är att hon inte vet faderns födelseuppgifter eller var han är född. Har rekommenderat henne att kontakta Skatteverket. Testar Suku forum, tack för tipset Leif!
 
Är det någon med mer erfarenhet än mig som kan uttala sig om efternamnen Kangas, Jussila och Pertturen: är dessa vanliga finska efternamn eller ovanliga? Skvallrar något av namnen om något typ av geografi? Jag har själv stött på en familj som hette Yrjas i min tidigare forskning och då visade sig att de bodde på en plats som hette just Yrjas, därav frågan.
 
Vänligen,
Jonas

2015-11-27, 01:47
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
På Riksarkivets depå i Arninge förvaras en sammanställning (på mikrokort) från SCB om emi- och immigranter till/från Finland 1875-1930. Jag var inbegripen i en diskussion om flyttning mellan dessa länder för 11 år sedan. Du hittar inlägget .  
 
Men det fordrar då att du har ett rimligt år och plats - åtminstone län - för inflyttning till Sverige att utgå ifrån, annars blir det ett omfattande sökande. Och sökning måste, vad jag förstår, ske på plats i Arninge, Sth. Men du kan ju först kolla så att inte detta material har digitaliserat och numera finns tillgängligt genom SVAR...
 
Vänligen,
Leif

2015-11-27, 21:27
Svar #5

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:05
    • Visa profil
Jonas:
Beträffande namnens frekvens kan du se det på Befolkningsregistercentralens namntjänst,
https://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=2
Kangas, Jussila och Perttunen är alla relativt vanliga släktnamn som nu bärs av 6135, 4483 respektive 657 personer.
 
mvh Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna