ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bertilsson, Kristoffer lagläsare  (läst 2864 gånger)

2009-10-03, 00:23
läst 2864 gånger

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon känner till något om denne Kristoffer Bertilsson till Alnäs i Finland, hans levnadshistoria, ursprung eller om möjligt föräldrar? Han levde åtminstone år 1618. Han var lagläsare i Finland.
 
Jag har sökt på nätet och i tänkbar litteratur efter denne Kristoffer Bertilssons - och även efter hans måg löjtnanten Hans Fitings - ursprung efter tänkbar- och om möjligt kompletterande uppgifter, utöver de som finns i Kurténs artikel Kring Orivesisläkten Wanaeus i Genos (1970).
 
Möjligheten att ytterligare uppgifter om hans liv och leverne kan ju ha kommit i dagen, sedan artikeln utkom 1970.
 
Kristoffer Bertilsson var gift med en Kristin Henriksdotter.
 
 
Barn:
 
Margareta Kristoffersdotter, levde 1638. Gift med Hans Fiting, var död 1633. Löjtnant i Finland.
 
Klas Kristoffersson. Innehadde Vehkala hemman för vilket Hans Fiting, löjtnant, är på tåg, skattade 1630 och de närmast följande åren, varefter gården återgår till Klas Kristoffersson.
 
Elin Kristoffersdotter. Gift 1:o med N.N.; 2:o med Daniel Hansson (Floor).
 
 
Källa: Genos 41 (1970), s. 61-68, Kring Orivesisläkten Wanaeus, artikel av Love Kurtén.
 
 
Mvh
 
//Peder

2012-04-22, 00:05
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Peder: Vissa hemsidor på nätet har lagläsaren Kristoffer Bertilsson till Alnäs som barn till Bertil Johansson (död 1577), kyrkoherde i Pälkäne socken från 1552, och dennes hustru Malin. Elin Kristoffersdotters förste man var lagläsaren Göran Henriksson Speitz enligt denna  sida.

2012-04-22, 15:30
Svar #2

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:28
    • Visa profil
Hej. Det är min ana. Denna notis har jag om honom. Tyvärr på finska.
 
 Bartholomeus Johannis, Pälkänneen kirkkoherra.
Maka: Malin,.
   Barn:
   Christoffer Bertilsson till Alnäs, f. beräknad 1560. Till tabell 2.  
Tabell 2
2.  Christoffer Bertilsson till Alnäs, Lainlukija ja vouti 1585-1616 Ritvalan Alnäs, f. beräknad 1560, d. efter 1617. -Katkelma: Sääksmäen kihlakunnan vouti Kristoffer Perttelinpoika 1597 siirtyi Ylä-Satakunnan lainlukijaksi. Lähde: Kankaroisten suku, Yrjö Blomstedt, http://www.genealogia.fi/genos/30/30_33.htm.
 
Isä: Pälkäneen kirkkoherra Pertteli Johanneksenpoika, jonka mainitaan ostaneen rälssimaata Hattulan seudulta kuitenkin olematta rälssimies.
 
Klaus Åkenpoika Tottin lampuotivouti. Saarioisten nimismies. Sääksmäen lainlukija 1585-94, 1596, 1598-99, 1600-08, Ylä-Satakunnan 1584, 1588, 1596-98, 1600-08, 1613, Hollolan 1606, Hattulan 1601, 1610-11, 1614, 1616. Sääksmäen kihlakunnan vouti 1595-97, Ylä-Satakunnan 1597-98. Omisti tilan Hattulan Katinalassa, sitt. Sääksmäen Ritvalan Alnäsin. Elossa 1617. Sin. IV: 58.
 
1
Maka: Kristin Henriksdotter,.
   Barn:
   Elin (Helena) Christoffersdotter Alnäs, f. ca 1590 Sääksmäki, Ritaalassa, d. ca 1660 Lempäälä. 1. make: Göran Henriksson Speitz, Vouti, lainlukija Sääksmäellä, f. ca 1580, d. efter 1616. Yrjö kirjoittautui Wittenbergin yliopistoon elok. 1608. Suoritti ratsupalveluksen omistamansa Liuttulan rusthollin puolesta sodassa Venäjällä samana vuonna. Liuttulan isäntä 1609-18.
Kristin Yrjöntytär Speitzin syntyperä on varmuudella pystytty selvittämään. Rauman kaupungin historia II, s. 125 on kerrottu Raumannus suku Jacob (Jacobus) Raumannus joka syntyi Raumalla n. 1600. Mainitaan puolisoksi Kirstin Göransdotter (Yrjöntytär), joka eli vanhuudenpäivät v. 1690-luvulla poikansa Johan Birkmanin luona Keijärven Eerolassa jossa kuoli v. 1703.
Kristin Yrjöntytär sai perintöosuudekseen Kärjenniemen  Tuomarian tilan, jonka Jacob isä vaihtoi Keijärven Eerolan tilaan v. 1641. Kristinin isä Yrjö Speitz kuoli ilmeisesti n.v. 1616, hän maksaa pääveroa ja myllytullia vuoteen 1618. Yrjö Heikinpoika Speitz sai Tuomarian omistukseen v. 1613 lähtien. Tilalla on ollut useita lampuoteja kuten  v. 1629-34 Grels Matinp. ja vv. 1635-41 Yrjö Laurinp.
Omistus pysyi Tuomarian tilalla Speitz suvulla  Kristinillä, Yrjön tyttärellä.
 
Ylioppilas Wittenbergissä 1608. Palveli ratsumiehenä Venäjän sodassa. Hollolan lainlukija 1613-15. Omisti Sääksmäen Liuttulan ja Lempäälän Inni1än. K. 1615 (ennen 18. 8.). Sin. VII: 104.
Ramsay, Frälsesläkter, s. 413. Tukholman hovioikeus Aksel Rynindille 18. 8. 1615, RVA: Svea hovrätt, Registratur 1615.2 2. make: 1618 Daniel Hansson Floor, Kapteeni, d. 1668 Lempäälä, Innilä. Hövidsman 1614, Johan Henriksson fänika knektar, kapten 1623, Nils Ribbings infanteri, hauptman 1624, kristoffer Assarssons regimente.3
   Margareta Christoffersdotter Alnäs, Lainlukijan tytär, d. efter 1638. Levde 1638. Asui Oriveden pappilassa leskenä vielä 1644 ja noin 1650 Suomasemassa. kotoisin Sääksmäen Huittulan Vittinkilästä.
. 1. make: Hans Fiting, löjtnant, d. 1633. 2. make: 1638 Petrus Jacobi Wanaeus, d. 1643 Orivesi. Var präst redan 1607, säges ha varit kapellan i Orivesi 1618. Ägde Eerola i Kangasala efter farbrodern från 1607 (gården var länsmangård åtminstone 1630) och rustade en ryttare för hemmanet. Köpte 1623 Suomasema ryttarhemman i Orivesi. Död 1643.4
   Clas Christoffersson till Alnäs. Innehadde Vehkala hemman för vilket Hans Fiting, löjtnant, är på tåg, skattade 1630 och de närmast följande åren, varefter gården återgår till Klas Kristoffersson. Maka: Sophia Hansdotter,.
Tytär Sophia Clasdotter oli aviossa Sääkmäen Kärjenniemessä asuneen lainlukija Per Månssonin kanssa, näiden jälkeläiset käyttivät Alman (Ahlman) sukunimeä mm lainlukija ja Hämeenlinnan pormestari Johan Persson.
   Kirstin Christoffersdotter till Alnäs,.  
 
KÄLLFÖRTECKNING
 
1.  http://www.genealogia.org/genos/41/41_61.htm
Jutikkala, Sääksmäen pitäjän historia, s. 253. Sama, Suurtilojen muodostuminen. (I), s. 259. Almquist, Den civila lokalförvaltningen IV, s. 133. VA: 1512: 54. Suomen Asutuksen Yleisluettelo: Hattula, Sääksmäki. Anthoni, Katinala- och Juttilasläkterna, s. 62.
2.  Ramsay, Frälsesläkter, s. 413. Tukholman hovioikeus Aksel Rynindille 18. 8. 1615, RVA: Svea hovrätt, Registratur 1615.
3.  http://ristovir.fidisk.fi/sibelius/Records/INDIs/II193.hml
4.  http://www.genealogia.org/genos/41/41_61.htm
 
Kaarina

2012-04-22, 23:22
Svar #3

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
I en  diskussion på finska om Kemi-kyrkoherden Johan Johansson Somerus (d. 1672) släkt dyker Kristoffer Bertilsson till Alnäs upp. Hur är de relaterade till varandra?

2012-04-23, 06:34
Svar #4

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Constantinus> Jag hade nästan glömt bort denna fråga om Kristoffer Bertilsson till Alnäs i Finland.
 
Detta meddelade Tarja Gustafsson mig i e-brev 2009-10-09:
 
Tyvärr, någon bok med källor och hänvisningar angående Bartholomeus Johannis (eller Johannus) har jag ingen alls att ge dig! Själv har jag fått uppgifterna då jag sökt släkterna runt kring dessa två nämnda Kristoffer + Bartholomeus.
De finns med på väldigt många privata släkthemsidor här på nätet som legat ute några år åtminstone.  
Dessa två tillhör mina anor - så jag tror nog allt att de är tillförlitliga uppgifter. Kanske dina anor också?
Jag visste inte heller var jag kunde söka efter källhänvisningar då när jag forskade eftersom de troligen finns på finska språket-så jag lade den biten på is. Jag kan bara lite finska själv.
Kanske kan du kontakta någon av nedanstående för källhänvisning! De går att nås via mail.
 
Här är några exempel;
http://ojaniemi.com/suku/esipolvitaulu/ Tillhör Kimmo Ojaniemi
 
Antti Oskari Koskenpää är en annan forskare med dessa anor-googla på honom.  
Och om du minns olympiadlöparen Juha Mieto så har han också sina anor utlagda-och även där spänner de till stora delar över samma släkter. Själv har jag åtminstone 2/3 av samma anor som dessa 3 här ovan-och då har jag forskat fram dem själv.
 
Sedan kanske du redan har hittat http://Vilppula.com/ Om inte så är det en sida med en hel massa österbottniska släkter.
 
* Förövrigt var Elin/Helena Kristoffersdotters 1:a make Jöran/Yrjö Speitz d 1616-17 och är mina anor. 1618 gifte hon om sig med Daniel Hansson Floor d ca 1668 och har sonen ryttmästare Kristoffer Danielsson med honom. Jag vill minnas också att jag någonstans läst att en av deras ättlingar är stamfader till Finlands stolthet Jean Sibelius.
 
Detta var vad jag denna gång kan bidra dig med...
Men hör av dig igen så jag får veta hur det går- liksom jag om jag får veta något!
---
 
 
Satt och surfade runt på finska diskussionssläktforum och fann faktist lite till:-D
 
Diskussionerna där går på finska så jag hoppas jag förstått det rätt när jag skriver ner och hoppas på ditt överseende om det brister...
 
Kristoffer Bertilsson till Alnäs föräldrar är faktist Bartolomeus Johannis och modern Malin N.N.
Kristoffer Bertilsson var ryttare eller rusthållare och lagläsare. Länsman i Saariosti(?).  
Han var Klaus Åkessen Totts, arrendatorfogde(?)  
 
Sääksmäkis lagläsare under åren 1585-94, 1596, 1598-99, 1600-08, Yli-Satakunnas lagläsare åren 1584, 1588, 1596-98, 1600-08, 1613. I Hollola 1606, Hattula 1610-11, 1614, 1616.
 
Under åren 1595-97 var han Sääksmäkis häradsfogde sedan häradsfogde i Ylä-Satakunna.
Han ägde hemmanet Hattula i Katinalla men bodde på Ritvalas Alnäs. Levde åtminstone år 1617.
 
Kristoffer ska också ha en bror som var Kyrkoherde Johannes Bartholdsson och dennes son i sin tur vars namn är
Johannes Somerus(Tuderus) blev sedan Kyrkoherde i Kemi i Finland.
 
Källor och hänvisningar är;
 
Sin.IV:58 Jutikalla Sääksmäki bygdehistoria sid 253.
Almqvist Den civila lokalförvaltningen IV sid 133.
VA: 1512:54
Suomen Asutuksen Yleisluettelo:
Hattula, Sääksmäki.
Anthoni; Katiala Juttilasläkterna sid 62.
 
Anthoni är iallafall en auktoritär släktforskare vad jag vet.
 
Om du kan finska eller ändå vill kika på det som jag skrivit om så har du länken nedanför;
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-7074.html
---
 
Tarja Gustafsson e-brev 2009-10-10:
 
Jag vill korrigera stavningen på ortsnamnet Yli-Satakunna. Det ska vara Yli-Satakunta.
Sedan kollade jag upp i min svensk-finska ordbok -att Kristoffer var ryttare, inte rusthållare.
 
Var inne på samma diskussionsforum idag igen och fann kyrkoherde Johannes Somerus (Tuderus)  
Dessutom finns han på väldigt många antavlor på nätet.
 
Där diskuterades (på finska) släktskapet emellan Kristoffer Bertilsson och Johannes Bertilsson Somerus
-det fanns även en syster Christina Bertilsdotter gift med kapten Anders Jonsson Munck d 1634 danskfödd adelsman.
 
Men de lärde där var  inte  överens -för det fanns flera kyrkoherdar med namnet Bartholomaeus/Barthold
 
* Pälkänes kyrkoherde:
Bartholomaeus Johannis mellan 1553-74
 
* Someros kyrkoherdar:
Johannes mellan 1554-63
Berthollos Johannis mellan 1567-97
Hans eller Johannes Bartholli mellan 1598-1612
 
Eftersom Kristoffer Bertilssons far var kyrkoherde i Pälkene och Johannes Bertilsson tagit namnet Somerus
- så var de två inte alls släkt huvudtaget resonerades det om-
så Christina Bertilsdotter var bara syster till Johannes- enligt hemmansarv och namn på mödrar.
 
Hoppas du inte blir alltför förvirrad - men håll med om att släktforskning inte alltid är lätt!?
Det blir många överraskningar...
---
 
Mvh
 
//Peder

2012-04-23, 20:12
Svar #5

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Felplacerat inlägg flyttat !
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna