Constantinus> Jag hade nästan glömt bort denna fråga om Kristoffer Bertilsson till Alnäs i Finland.
Detta meddelade Tarja Gustafsson mig i e-brev 2009-10-09:
Tyvärr, någon bok med källor och hänvisningar angående Bartholomeus Johannis (eller Johannus) har jag ingen alls att ge dig! Själv har jag fått uppgifterna då jag sökt släkterna runt kring dessa två nämnda Kristoffer + Bartholomeus.
De finns med på väldigt många privata släkthemsidor här på nätet som legat ute några år åtminstone.
Dessa två tillhör mina anor - så jag tror nog allt att de är tillförlitliga uppgifter. Kanske dina anor också?
Jag visste inte heller var jag kunde söka efter källhänvisningar då när jag forskade eftersom de troligen finns på finska språket-så jag lade den biten på is. Jag kan bara lite finska själv.
Kanske kan du kontakta någon av nedanstående för källhänvisning! De går att nås via mail.
Här är några exempel;
http://ojaniemi.com/suku/esipolvitaulu/ Tillhör Kimmo Ojaniemi
Antti Oskari Koskenpää är en annan forskare med dessa anor-googla på honom.
Och om du minns olympiadlöparen Juha Mieto så har han också sina anor utlagda-och även där spänner de till stora delar över samma släkter. Själv har jag åtminstone 2/3 av samma anor som dessa 3 här ovan-och då har jag forskat fram dem själv.
Sedan kanske du redan har hittat
http://Vilppula.com/ Om inte så är det en sida med en hel massa österbottniska släkter.
* Förövrigt var Elin/Helena Kristoffersdotters 1:a make Jöran/Yrjö Speitz d 1616-17 och är mina anor. 1618 gifte hon om sig med Daniel Hansson Floor d ca 1668 och har sonen ryttmästare Kristoffer Danielsson med honom. Jag vill minnas också att jag någonstans läst att en av deras ättlingar är stamfader till Finlands stolthet Jean Sibelius.
Detta var vad jag denna gång kan bidra dig med...
Men hör av dig igen så jag får veta hur det går- liksom jag om jag får veta något!
---
Satt och surfade runt på finska diskussionssläktforum och fann faktist lite till:-D
Diskussionerna där går på finska så jag hoppas jag förstått det rätt när jag skriver ner och hoppas på ditt överseende om det brister...
Kristoffer Bertilsson till Alnäs föräldrar är faktist Bartolomeus Johannis och modern Malin N.N.
Kristoffer Bertilsson var ryttare eller rusthållare och lagläsare. Länsman i Saariosti(?).
Han var Klaus Åkessen Totts, arrendatorfogde(?)
Sääksmäkis lagläsare under åren 1585-94, 1596, 1598-99, 1600-08, Yli-Satakunnas lagläsare åren 1584, 1588, 1596-98, 1600-08, 1613. I Hollola 1606, Hattula 1610-11, 1614, 1616.
Under åren 1595-97 var han Sääksmäkis häradsfogde sedan häradsfogde i Ylä-Satakunna.
Han ägde hemmanet Hattula i Katinalla men bodde på Ritvalas Alnäs. Levde åtminstone år 1617.
Kristoffer ska också ha en bror som var Kyrkoherde Johannes Bartholdsson och dennes son i sin tur vars namn är
Johannes Somerus(Tuderus) blev sedan Kyrkoherde i Kemi i Finland.
Källor och hänvisningar är;
Sin.IV:58 Jutikalla Sääksmäki bygdehistoria sid 253.
Almqvist Den civila lokalförvaltningen IV sid 133.
VA: 1512:54
Suomen Asutuksen Yleisluettelo:
Hattula, Sääksmäki.
Anthoni; Katiala Juttilasläkterna sid 62.
Anthoni är iallafall en auktoritär släktforskare vad jag vet.
Om du kan finska eller ändå vill kika på det som jag skrivit om så har du länken nedanför;
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-7074.html ---
Tarja Gustafsson e-brev 2009-10-10:
Jag vill korrigera stavningen på ortsnamnet Yli-Satakunna. Det ska vara Yli-Satakunta.
Sedan kollade jag upp i min svensk-finska ordbok -att Kristoffer var ryttare, inte rusthållare.
Var inne på samma diskussionsforum idag igen och fann kyrkoherde Johannes Somerus (Tuderus)
Dessutom finns han på väldigt många antavlor på nätet.
Där diskuterades (på finska) släktskapet emellan Kristoffer Bertilsson och Johannes Bertilsson Somerus
-det fanns även en syster Christina Bertilsdotter gift med kapten Anders Jonsson Munck d 1634 danskfödd adelsman.
Men de lärde där var inte överens -för det fanns flera kyrkoherdar med namnet Bartholomaeus/Barthold
* Pälkänes kyrkoherde:
Bartholomaeus Johannis mellan 1553-74
* Someros kyrkoherdar:
Johannes mellan 1554-63
Berthollos Johannis mellan 1567-97
Hans eller Johannes Bartholli mellan 1598-1612
Eftersom Kristoffer Bertilssons far var kyrkoherde i Pälkene och Johannes Bertilsson tagit namnet Somerus
- så var de två inte alls släkt huvudtaget resonerades det om-
så Christina Bertilsdotter var bara syster till Johannes- enligt hemmansarv och namn på mödrar.
Hoppas du inte blir alltför förvirrad - men håll med om att släktforskning inte alltid är lätt!?
Det blir många överraskningar...
---
Mvh
//Peder