ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla landskapet Tavastland  (läst 3220 gånger)

2003-12-02, 11:08
läst 3220 gånger

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar i vilken församling och i vilket landskap (enligt den äldre indelningen) som orterna Kinnula och Karstula ligger?
 
Mvh Lars

2003-12-02, 20:27
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Lars,
både Kinnula och Karstula kommuner (och församlingar) ligger i Mellersta Finland. Du finner dem t.ex. på  
vägkartan i rutan 23-o.
 
Mvh KE

2003-12-02, 21:05
Svar #2

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej och mycket tack Kirsti!
 
Tillhörde dessa komuner/församlingar det gamla landskapet Tavastland?
 
Mvh Lars

2003-12-03, 18:16
Svar #3

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Lars!
 
Det ojämförligt största delen af Tavastland utgöres af det så kallade Mellersta Finland (Keski-Suomi), så som Reuter skriver år 1901 i boken Finland i ord och bild, Stockholm 1901. Åtminstone Karstula ingick, även nog Kinnula.
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg

2003-12-03, 22:51
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Lars och Harri,
utan att veta, vilken tidsperiod man syftar på med gamla landskapet Tavastaland, och om det gäller landets administrativa indelning eller begreppet landskap som en mera diffus geografisk bakgrund för människornas identitet, kan man komplicera svaret en aning:
 
Under medeltiden utgjorde centrala Finlands ödemarker den nordligaste delen av Tavastehus slottslän, som senare hette Nylands och Tavastlands län, och sträckte sig från Finska viken norrut i jämnhöjd med nuvarande Jakobstad.  Den administrativa indelningen förnyades på 1700-talet, och för följande 200 års tid hörde trakterna kring Karstula och Kinnula till Vasa län, alltså till Österbotten. Med års 1960 länsindelning grunlades Mellersta Finlands län, som sedan slopades år 1997, när antalet län reducerades till sex.  
 
Centrala delar av Finland var ett klimatologiskt ogynnsamt område med tanke på jordbruk, och fick därför en fast bosättning mycket sent. Ända fram till medeltidens slut fungerade trakterna främst som tavastlänningars jaktmarker. På 1400-talet  började svedjebrukande nybyggare från Savolax flytta till de norra delarna av Tavastehus slottslän; i nuvarande Kinnula bosatte sig den första nybyggarbonden år 1564. Av den spridda befolkningen formades en enda jättestor socken och församling (Rautalampi), som under senare sekler så småningom delades till ca. 30 socknar. Karstula kommun grundades år 1867, Kinnula 1914.
 
Svaret kan alltså vara både ja och nej. Visst hade centrala Finlands vildmarker sedan gammalt varit tavastlänningars nyttjanderättsrevir och hörde före 1775 till Tavastehus län, men 4/5 av befolkningen i Rautalampi storsocken kom från Savolax.  
 
Och Lars, en sak till: församlingsindelningen har med tiden förstås förändrats flera gånger. Före 1858 hörde Karstula fs. till Saarijärvi, som före 1640-talet hörde till Rautalampi; före 1905 hörde Kinnula fs. till Kivijärvi, som före 1858 hörde till Viitasaari, som före 1630-talet hörde till Rautalampi. Enkelt. . . .
 
Mvh KE

2003-12-04, 01:41
Svar #5

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Kirsti och Lars! Tjaa, huvudbry kan få över mindre saker... ibland biter jag på naglarna... och inte blir jag klokare för det....  
 
Landskap i Finland (Från Wikipedia, den fria encyklopedin):
 
Landskap, historisk landsdel som vanligen bygger på en äldre politisk indelning och är grundad på kulturella och geografiska särdrag som många människor identifierar sig med än i dag. Ursprunget till landskapsindelningen går tillbaka till forntiden, och ännu under medeltiden fungerade många landskap (även kallade land) som självständiga politiska enheter med egna lagar. Som förvaltningsenheter har landskapen sedan länge ersatts av indelningen i län. Sverige har 25 landskap.  
I Finland ersattes de nio historiska landskapen av 20 nya landskap i samband med reformen av landets områdesindelning 1997. Österlanden är en äldre benämning på de svenska riksdelarna i nuvarande södra Finland. Bestående av landskapen Åland, Egentliga Finland, Nyland, Satakunda, Savolax, och Tavastland. Även Österbottens södra och västligaste delar faller inom Nöteborgs-fredens gränser, senare tillkom lappmarken (Lappland) och Karelen.
 

Tavastlands omfång såsom ”landskap”, men visst är det där knepigt. Historiskt sett ligger Tammerfors i Satakunda, men den sent tillkomna staden brukar ändå läggas av många svenskar i Tavastland av flera anledningar som är för komplicerade att förklara kortfattat, så även jag lägger Tammerfors i Tavastland, fast den egentligen ska ligga i Satakunda eller i Birkaland. Jag tycker att den nya indelningen av Finland i 20 nya landskap är beklaglig och krånglar till det för historiker.
 
Historiska landskap i Finland
. Egentliga Finland, fi. Varsinais-Suomi  
. Lappland, Lappi  
. Karelen, Karjala  
. Österbotten, Pohjanmaa  
. Satakunda, Satakunta  
. Savolax, Savo  
. Tavastland, Häme  
. Nyland, Uusimaa  
. Åland, Ahvenanmaa
 
Nuvarande landskap i Finland
. Birkaland  
. Egentliga Finland  
. Kajanaland  
. Kymmenedalen  
. Lappland  
. Mellersta Finland  
. Mellersta Österbotten  
. Norra Karelen  
. Norra Savolax  
. Norra Österbotten  
. Nyland  
. Päijänne-Tavastland  
. Satakunda  
. Sydkarelen  
. Södra Savolax  
. Södra Österbotten  
. Tavastland  
. Åland  
. Österbotten  
. Östra Nyland
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg

2003-12-04, 10:30
Svar #6

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej och tack Kirsti och Harri!
 
Kunskapen tar stora steg framåt för en grön släktforskare som just börjat intressera sig för sin sambos finska släkt.
 
Detta var visst lite krångligare än jag anat men jag är mycket tacksam för de klargöranden som ni bägge bistått med. Nu är mina förutsättningar att ställa rätt frågor och söka svar på rätt ställen betydligt bättre. Nu saknar jag bara färdigheter i det finska språket... Tills vidare får jag väl be min sambo översätta.
 
Mvh Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna