ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finlands landskap  (läst 2086 gånger)

2001-08-31, 09:31
läst 2086 gånger

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Tack för det snabba svaret Peter.
 
En annan sak, kom på i morse att Kemi ligger nog inte i landskapet Österbotten, församlingen ligger nog i Lappland. Åtminstonde så ligger det i Lapplands län. Redaktören kan väl flytta Kemi till rätt landskap.
 
Mvh Kjell

2001-08-31, 12:54
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst ligger Kemi i Österbotten!  
 
Kemi storsocken var ursprungligen den nordligaste i Österbotten (och Åbo stift) och därmed i Finland. Grann(stor)socknen Torneå räknades (i sin helhet, alltså på båda sidor om älven) till Västerbotten (och Uppsala stift) och därmed till Sverige.
 
Varken Sveriges eller Finlands del av Lappland (som inte är ett riktigt landskap) når ut till kusten.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-31, 16:56
Svar #2

Sara Bergström

Hej!
 
Kemi ligger inte i landskapet Österbotten, däremot i landskapet Norra Österbotten. Landskapet Österbotten består av 18 kommuner längs kusten, där de allra flesta är svensk- eller tvåspråkiga. Se Österbottens förbunds hemsida www.obotnia.fi
Landskapet Södra österbotten ligger trots namnet jämsides med Österbotten, men längre in i landet. Mellersta Österbotten utgör kommunerna kring Karleby (Kokkola) och i Norra Österbotten finns Uleåborg, Kemi mm.
 
De finländska landkapen är 16 om jag inte missminner mig. Åland, Egentliga Finland, Nyland, Kymmenedalen, Sydkarelen, Nordkarelen, Tavastland, Satakunda, Mellersta Finland, Södra Savolax, Norra Savolax, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Norra Österbotten, Kajanaland och Lappland (som också är ett län).
 
Mvh,
Sara Bergström, nylänning som blivit österbottning

2001-08-31, 21:09
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst ligger Kemi i Österbotten!  
 
Finland har i dag nitton landskapsförbund (Åland ej inräknat). Dessa förbund är närmast en sorts kombination av landsting och kommunalförbund, bestående av kommunerna inom respektive landskap. (Se http://www.reg.fi/svenska/sveindex.html)
 
Men dessa landskap är ett modernt påfund och ingenting annat än en administrativ indelning av dagens Finland, och ska alltså inte förväxlas med de historiska landskapen.
 
Det landskapsförbund Kemi tillhör är Lappland, men det historiska landskapet är Österbotten.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-31, 23:01
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Det kanske bör påpekas att det är dessa 'moderna landskap' som möter den som besöker 'HisKi' på http://www.genealogia.fi/hiski?se - vilket jag tror ganska många gör.. - Där ligger allt så förrädiskt snyggt och interaktivt välordnat; indelat i såväl landskap som län. Att det inte har något med den historiska indelningen att göra, lämnas därhän (står säkert på annat håll på deras innehållsrika sajt)
I många avseenden önskar man ju att HisKi:s redovisning / indelning vore den gällande - jag tror även att det har diskuterats förra året under Finland-Geografi.. Problemet är väl snarlikt det faktum att vi i sverige skall hålla oss till länsindelningen när vi rekvirerar mikrokort, men diskutera enligt landskapsprincipen..
Här i anbytarforum heter ju lösningen 'Socken-sök' - men väl över på andra sidan Östersjön så får man klara sig utan sådana faciliteter.. - och då blir det ju inte så enkelt för den som inte är mycket väl insatt i finlands geografi.
-En [color=0000ff]bra placerad länk[/color] under 'Finland' som gick till någon sida (som jag antar måste finnas..?) som tydligt kunde utvisa denna historiska indelning skulle vara värdefull tror jag; sådant kanske inte går att fixa till alla länder - men just Finland är ju lite 'extra' nära oss..
 
Detta kanske borde ha stått mer allmänt under 'Finlands geografi' - men nu var det ju här som debatten hade kommit igång..
 
Mvh //Peter

2001-09-01, 11:10
Svar #5

Sara Bergström

Hej igen!
 
Jag är ingen stor debattör och ger mig oftast om någon annan påstår att den har rätt. Så ok, Kemi ligger väl i och för sig i Österbotten. Själv är jag journalist på Radio Österbotten och vi bevakar de 18 kommuner som finns i det sk moderna landskapet som du Jörgen skriver. Det finns skilda regionala radiokanaler för Mellersta och Södra Österbotten. Och jag tror i varje fall att folk här i Finland överlag inte går efter någon historisk indelning av landskapen utan pratar om just dessa 16 som jag nämnde tidigare. Därför vore det redigast och klarast om också anbytarforums finländska landskapsindelning följde samma princip. Varför inte sätta ut en karta över Finland med landskapsindelningen?
Men letar man efter det finländska landskapet Åland måste man ju först fundera ut vilket land ålänningarna VILL tillhöra och sedan leta under detta land. Och under Finland hittar man ju också landskapet Västerbotten som verkligen inte ligger här i Finland.
Tack för ordet och ursäkta att debatten kanske förs under fel rubrik...
 
Mvh,
Sara Bergström

2001-09-01, 11:18
Svar #6

Sara Bergström

Jag var inne och kollade på HisKi och håller med Peter om att det är en klar indelning av landskapen där. De är 19 så i min tidigare uppräkning glömde jag tydligen några. Redaktören för Rötter kunde ju ta efter den indelningen eller hur?
 
Mvh,
Sara

2001-09-01, 15:54
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Under  har påbörjats en diskussion om Finlands landskap. Ska vi använda de historiska eller de nuvarande? Eftersom detta inte bara gäller Kemi, eller ens bara Österbotten, så startar jag denna nya diskussion.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-01, 16:04
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
(Detta inlägg är alltså en fortsättning på diskussionen under Kemi.)
 
Sara, du skriver att Västerbotten verkligen inte ligger i Finland.
 
Men i rubriken till Västerbottens finländska sidor här i Anbytarforum står:
 
Västerbotten (området öster om Torne älv), Finland.
 
Förklaringen är det jag skrev i mitt första inlägg:  
 
Före 1809 räknades gränsen mellan Österbotten och Västerbotten också som gräns mellan Finland och Sverige, d.v.s. den gick mellan det som ursprungligen var Kemi och Torneå storsocknar. 1809 delades som bekant Tornedalens socknar mitt itu eftersom den nya riksgränsen drogs i älven. Den östra delen av Tornedalen (=en del av Västerbotten) kom då att tillhöra Finland. Det är också därför vi i dag har socknar med samma namn på båda sidor om Torne älv.
 
Det blir dock minst sagt förvillande om man ser en karta över Sveriges landskap med Norrbotten norr om Västerbotten, och så Västerbotten igen i Finland. Detta beror på att landskapet Norrbotten är en nutida skrivbordskonstruktion (eller var det nu har uppfunnits någonstans). Men till skillnad från de nutida finländska landskapen har landskapet Norrbotten ingen som helst administrativ funktion. Det är helt enkelt kustdelen (icke-lappmarksdelen) av Norrbottens län, som alltså egentligen precis som östra Tornedalen är en del av Västerbotten. Förmodligen (men det är en ren gissning från min sida) är landskapet Norrbotten ett resultat av att de flesta (?) invånarna i Västerbottens och Norrbottens län inte räknar Lappland som ett landskap (vilket de gör helt rätt i), utan anger sin hemort med län i stället för landskap. Därför är väl tanken bakom landskapet Norrbotten att landskapet Västerbotten inte ska omfatta en stor del av Norrbottens län.
 
Norrbotten var ursprungligen det gemensamma namnet på Västerbotten i Sverige och Österbotten i Finland. När så Västerbottens län delades 1810 fick det nya länet namnet Norrbottens län.
 
Vilka finländska landskap ska vi då använda - de historiska eller dagens? Ja, dagens landskap är ju bara de områden som utgör landskapsförbunden, ett slags kommunalförbund. Eftersom dessa förbund finns och verkar i dag så kan naturligtvis deras gränser komma att ändras genom sammanslagningar, delningar eller överflyttningar av kommuner mellan olika landskap, precis som gränserna för kommuner och län (finländska såväl som svenska) kan ändras.
 
När vi släktforskar så rör vi oss (åtminstone till största delen) i förfluten tid. Är det då verkligen riktigt att ange hemorten för 1700-talspersoner med en indelning som finns i dag, men inte fanns på deras egen tid och kanske inte heller finns några år efter att vi har gjort våra noteringar?  
 
För mig är svaret självklart: Använd den indelning som gällde på vars och ens egen tid. Om t.ex. en socken har delats så att en gård har kommit att ligga i den nybildade socknen, så använd ändå det gamla sockennamnet för dem som levde där före delningen. Samma sak med ändringar i länsindelningen m.m.  
 
Det är naturligtvis en fördel om man vid sidan av den föränderliga administrativa indelningen också kan ange orten enligt en oföränderlig indelning. Och där har vi de historiska landskapen. Eftersom vi i ett forum som Anbytarforum rör oss över en lång tid, under vilken många gränser har ändrats, så är det lämpligast att använda just de historiska landskapen.  
 
Sedan är det utan tvekan så att de i dag officiella (eller åtminstone halvofficiella) historiska landskapen i större eller mindre grad (varierande från landskap till landskap) inte stämmer med de ursprungliga gränserna. Men de finns i alla fall tillgängliga för alla i t.ex. uppslagsböcker, och ändras inte p.g.a. ändringar i den nutida eller framtida indelningen i län m.m.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-01, 16:06
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom denna diskussion om landskapen inte bara gäller Kemi, eller ens bara Österbotten, så har jag startat en ny diskussion:
 
Övrigt: Finlands landskap.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-01, 23:21
Svar #10

Sara Bergström

Hej igen.
Okej, jag ger mig för andra gången. Och ber dessutom jättemycket om ursäkt för att jag inte hade kollat ordentligt vad det stod under rubriken Landskap: Västerbotten. Jag förhastade mig...
Du Jörgen är mycket väl insatt i Finlands historia och geografi, ser jag. Och för mig spelar det egentligen ingen större roll hur indelningen av Finlands landskap i Anbytarforum ser ut - huvudsaken är väl att alla hittar det de söker så enkelt som möjligt. Och enligt min (och tydligen Peter K:s också) åsikt är det allra enklaste att följa samma indelning som finns i HisKi. Och gör man inte det kunde i varje fall en karta över Finland vara på sin plats. Men det är ju redaktörens sak att bestämma.
 
MVH,
Sara Bergström (i det viidsträckta Österbotten)

2003-06-30, 16:44
Svar #11

Kicki Kainulainen

Hej!
 
Blev väldigt förvånad när jag letade efter Kemi. För i Lappland fanns ju bara Kemijärvi, Tervola, Rovaniemi....
Nog borde Kemi finnas i Lappland, om inte annat så med en hänvisning till Österbotten!  
 
Mvh Kicki
 
(hänvisning för Kemi till Österbotten är fixad.. //Anbytarvärden)

2004-01-02, 10:54
Svar #12

Lasse Eklöf

Hej.
Här i Anbytarforum har det ju förts diskussioner om huruvida namnen på de svenska landskapen ska förkortas. Finns det måntro några officiellt antagna förkortningar för de finska landskapen?
 
Mvh / Lasse

2005-04-15, 15:30
Svar #13

Nils Eriksson

Hej,
 
Tervola, Rovaniemi och Kemijärvi hör nu till landskapet Lappland.  
Vilket landskap hörde de nämnda till innan år 1809 ?
 
Var det till Väster- eller Österbotten ?
 
Tack på förhand.
Mvh
Nils

2005-04-15, 19:28
Svar #14

Bengt S

Hej,
På min skolatlas från 1939 så finns de ju helt klart Österbotten. Om du går till adressen nedan så hittar du en karta över Uleåborgsområdet före 1809 som nog visar att de inte hörde till Västerbotten (näst längst ned av).  
 
http://www.csc.fi/karttakokoelmat/fkk/
 
mvh bengts

2005-04-16, 08:06
Svar #15

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Tervola, Rovaniemi och Kemijärvi tillhör mycket riktigt Österbotten. Gränsen mellan Uppsala ärkestift och Åbo stift drogs 1346 i skogarna mellan Torneå och Kemi och norrut mellan nuvarande Ylitornio och Tervola. Denna gräns, som drogs vid ett möte mellan de båda stiftens biskopar i Kompanasundh inter ecclesiae Lulo et Thorn, ligger till grund för dagens landskapsgräns mellan Väster- och Österbotten.
Tervola, Rovaniemi och Kemijärvi tillhör däremot Lapin Lääni (Lapplands län).
 
Bästa forskarhälsningar!
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna