ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Egentliga Tavastland  (läst 1044 gånger)

2002-12-03, 13:12
läst 1044 gånger

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Egentliga Tavastland? Vad är det för ett landskap?
Det finns ett landskap vid namn Tavastland, och ett vid namn Egentliga Finland, men något Egentliga Tavastland finns inte...
 
MVH,
Johan,
som härstammar från både Egentliga Finland (Hitis) och Tavastland (Tuulos, Hauho)

2002-12-03, 14:43
Svar #1

Leif Persson

Enligt den indelning som de har på www.genealogia.fi och HisKi så heter det Egentliga Tavastland och ligger väster om Tavastland, söder om Birkaland och norr om Nyland. Jag vet inte om de har fel men så står det där iallafall och det är där Jockis/Jokioinen ligger.
Mvh Leif P, Stockholm

2002-12-03, 15:01
Svar #2

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Aha, jo, förmodligen har de fel...
 
De historiska landskapen i Finland är tio: Karelen, Nyland, Egentliga Finland, Åland, Satakunda, Savolax, Tavastland, Österbotten, Lappland och Västerbotten.
 
Vid något tillfälle under de senaste decennierna fick någon för sig att uppfinna ett antal nya landskap, däribland Birkaland, och tydligen även Egentliga Tavastland. Personligen betraktar jag detta som fullständigt ohistoriskt och använder i dessa sammanhang alltid Finlands historiska landskap.

2002-12-03, 15:50
Svar #3

Leif Persson

Jag håller med dig om att det troligen ska vara det historiska landskapet, men idag verkar det  officiellt heta Egentliga .... (Likaså Östra Nyland och Nyland, m.fl...) Vad gäller den ursprungliga frågan här ovan så är det isåfall Tavastland som bör gälla och inte Satakunda som Jockis gård ligger i.
/ Leif P

2002-12-03, 16:01
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Officiellt? Hur kan landskapen vara officiella? Finland är, liksom Sverige, administrativt indelat i län, med undantag för landskapet Åland, som verkligen är ett landskap och inte ett län.
 
I övrigt är landskapen en historisk/kulturell indelning i Finland, precis som i Sverige, så några officiella landskap, utöver Åland, existerar lika lite i Finland som i Sverige.

2002-12-03, 17:22
Svar #5

Leif Persson

Fel ord, tydligen, men vad jag menade var att det verkar vara allmänt vedertaget att kalla det området för just Egentliga Tavastland nu. Sök på nätet så hittar du flera sidor där just det namnet används.  
 
Då denna diskussion ursprungligen rör en annan fråga än just finska landskapsnamn så kan vi väl skippa detta just här? Det går nog att starta en ny disskussion under en mer passande titel isåfall.

2002-12-03, 17:50
Svar #6

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ja, vi behöver nog inte diskutera Finlands landskap/regioner (jag anser inte att det är samma sak...) mer under denna rubrik. Personligen tror jag att jag har sagt mitt om detta, i alla fall för närvarande.
 
MVH,
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna