ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diskussionerna om Finland  (läst 2298 gånger)

2000-02-26, 13:02
läst 2298 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Övertecknad har gott om intressen i Finland (bägge mina farföräldrar är födda i Finland) och är därför ibland inne på denna sida och tittar på Finland. Ordningen på ämnena är dock bedrövlig! Vore det inte bättre att, istället för nu rådande anarki här, ordna upp diskussionerna under Anbytarforum: Länder: Finland, och därefter starta diskussioner för vardera landskap och därunder även för respektive socknar. Sedan kan man ju även ha diskussioner som berör spårlöst försvunna och födda på okänd ort i Finland - naturligtvis! Jag har själv en ana, som är född i Österbotten (vet ej var) och dör i S Finnskoga sn, Värmland...

2000-02-27, 00:17
Svar #1

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Ja, man kunde väl ordna litet.
Det tycks vara gått om frågor gällande Österbotten och Nyland - de svenskatalande. Så är det norra Finland, särskilt Tornedalen, kanske Karelen. Inre Finland kunde man kanske ta som en helhet, så finskatalande som det är. Men kunde man ta en historisk synpunkt till: händelserna före och kring Stora Ofreden - kanske före och kring Finska kriget också? Och hur skulle det vara med krigsbarn ca. 1940-44? - Och skogsfinnarnas anor i Finland?  
med vänlig hälsning (till Håkan?)
Antti

2000-02-27, 10:41
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Antti! Varför inte en avdelning för finska  
flyktingar i Sverige, de var ju särskilt talrika  
under Stora Ofreden och påträffas ofta i  
Mälardalssocknarna men förekom också under Lilla  
Ofreden etc. Om Håkan kunde starta en avdelning så  
ger sig väl underavdelningarna av sig själva.  
Hälsningar Christina.   .

2000-02-27, 13:44
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Borde man dela upp Finland i de gamla landskapen: Lappland, Österbotten, Tavastland, Karelen, Nyland, Satakunda, Egentliga Finland och Savolax (samt Västerbotten)? Men kommer det att fungera? Jag menar, vet folk (svenskar) verkligen var en socken som Sotkamo ligger? Jag tror inte ens särskilt många finländare vet att den ligger i Österbotten.  
 
Jag följer med intresse denna diskussion och gör gärna förändringar som leder till en bättre ordning. Kom gärna med fler förslag och synpunkter.

2000-02-27, 19:27
Svar #4

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Håkan, kan man inte börja smått och utvidga  
vartefter? Rubrikerna Släkter, Yrken,  
Flyktingar,Geografi (ie var ligger Sotkamo) kan  
ju så småningom byggas på med Landskap osv efter  
behov. Hälsningar Christina.

2000-03-02, 11:15
Svar #5

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Jag tycker ditt förslag om att införa rubriken Geografi är genialt! Alla svenskar (och finländare) vet förstås inte att Sotkamo ligger i Österbotten (men jag visste det faktiskt!), och en del svenskar har den otrevliga vanan att använda sig av församlingarnas finska namn, även då de har allmänt vedertagna svenska namn. Men Sveriges relation till Finland kanske störs av uppfattningen om att Finland skulle ha varit en svensk koloni (vilket det alls icke var - det var rikets östra halva. Inte skulle väl Arvid Horn blivit Sveriges mäktigaste man om han varit förtryckt av de kolonialistiska svenskarna?).  
 
Rubriken landskap tycker jag också borde införas, även om det innebär att redaktören får en del merarbete. Och även om alla svenskar inte har koll på i vilka landskap olika församlingar ligger, så finns det ju faktiskt de som har koll på sådant. Jag lovar att försöka hjälpa till, jag har ägnat mig åt släktforskning i Finland lika länge som jag ägnat mig åt det i Sverige... och Christina och Antti (och Håkan?) har säkert också tämligen god koll på Finlands geografi.

2000-03-04, 15:40
Svar #6

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Man kunde väl ha ett katalog här om församlingarna (med litet historik som bakgrund) och under vilka/hurudana rubriker de hör till. Sotkamo, till exempel, hör ju till Österbotten, men har rätt litet gemensamt med t.ex. Solf, nära Vasa.  
De historiska landskapen är säkert ett bättre utgångspunkt än länindelningen -och på LDS-vis! Man kunde börja från Åland (hej Håkan), och rubriken Östra Nyland har man ju redan. - Jag tänker att Västra Nyland kunde ha sin egen rubrik. Egentliga Finland är en helhet som kanske kunde behandlas i sig...  
Ja, föreslag, var så goda
hälsar Antti

2000-03-06, 11:47
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Antti, Christina och Håkan...
 
Naturligtvis behöver man inte hålla sig så strikt till landskapen utan kan ju förstås utgå från någon annan form av regionsindelning, t ex Åboland, Västra Nyland, Östra Nyland, Karelen, finska Lappland, Svensk-Österbotten, Finsk-Österbotten, o s v.
 
Någon form av ordning vore dock av stort intresse.
 
Terveisiä Ruotsinsuomenruotsalainen (hälsningar från en Sverigefinlandssvensk),
Johan Sjöberg

2000-03-07, 00:03
Svar #8

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Jag tänker på Österbotten:
- de svenskspråkiga församlingarna och städerna från Gamlakarleby (som den hette) till Kaskö
- finskspråkig Sydösterbotten
- Mellersta Österbotten
- Norra Österbotten i allmänhet, därunder  
    - Kainuu (vad heter den på svenska?)
    - Finska Lappland (historiskt, inte Lapplands län som det är numera)
    - resten - låter inte bra ^¨^
Och Tornedalen hörde ju till Västerbotten, under Härnösand stift.  
Vad säger ruotsinsuomensukulainen, Christina, Håkan och alla?
terveisin Antti

2000-03-07, 16:28
Svar #9

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! (höll på att skriva terve :-)
 
Anttis förslag rörande Österbotten är allt tänkvärt, då Österbotten är så ruskigt stort. Jag har för mig, att Kainuu är det finska namnet på Kalix, men det ligger ju i Norrbotten (Sverige).
 
Så mitt svar är nog: KYLLÄ (ja, alltså).
 
Vänliga hälsningar
Johan

2000-03-07, 21:53
Svar #10

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Hiski har en utmärkt schematisk karta med  
tillhörande sockenregister. Om det ginge att få in  
en hänvisning dit under rubriken Finland på  
Anbytarforum så skulle såväl förment okunniga  
svenskar som även de amerikanare, norrmän osv som  
använder Anbytarforum kunna orientera sig. Hiskis  
Finlands karta är i ett 20-tal underavdelningar  
(inklusive straffinrättningar)och dessa skulle  
mycket väl kunna bilda rubriker även för  
Anbytarforum. Genom detta förfarande får dessutom  
frågeställaren klart för sig att det finns två  
ställen att fråga på.
Christina.   .

2000-03-08, 14:46
Svar #11

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Christina!
 
Om det är tekniskt och juridiskt (tillstånd kanske behövs från Genealogiska Samfundet i Finland?) möjligt att genomföra ditt förslag så instämmer jag fullständigt i det.

2000-03-08, 17:03
Svar #12

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Hej! Kainuu kan på finska avse två geografiska begrepp:
 
1) landskapet Kajanaland - så heter det tydligen numera på svenska; före ca 1980 (?) verkar det som att svensk beteckning på detta landskap har saknats - rätta mig gärna om jag har fel.När uppkom den svenska beteckningen Kajanaland - någon som vet?  Fanns detta landskap på den gemensamma svensk-finska tiden eller betraktades dessa marker som Österbottens inland, Savolax' utmarker e d?
Den finska beteckningen Kainuu för detta landskap är gammal (hundratals år).
Området är beläget öster om Österbotten och norr om Savolax. Dess huvudort är staden Kajana, ca 35 000 inv. grundad av Per Brahe 1651.
 
2) den svenska orten Kalix, något som jag studsade till inför när jag första gången såg detta i tryck på 1970-talet. Tydligen är det också en gammal benämning (kanske lika gammal, om än inte lika känd?).
 
Mvh
//Hans
med morsanor i landskapet Kajanaland

2000-03-09, 01:28
Svar #13

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Christina, Johan, Hans, Håkan - terve!
 
Den HisKi-kartan är nog bra. Jag kom inte ihåg det, då jag använder HisKi så mycket :)  
Det står på kartan: © Jouni Malinen men sajten hör ju till Genealogiska Samfundet i Finland. Jag tror det är Leif Mether som är ansvarig där; man skulle väl fråga honom först, hur det är.  
 
Tack för Kajanaland! Det var ordet som jag var efter. Alakainua och Yläkainua, dvs. Kalix och Överkalix på meänkieli känner jag till, är inte säker om älven heter Kainuunjoki eller Kainuanjoki.  
 
Och man kunde kanske ha mera samarbete mellan de två: www.genealogi.se och www.genealogia.fi - så mycket gemensamt som man har, i historien och med de emigrerade. Och Tornedalen till på köpet, och Åland.  
 
hälsar från Rovaniemi
Antti

2000-03-15, 17:21
Svar #14

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej allihopa! (Terve kaikille - eller vad det nu blir, min finska är lite rostig)
 
För all del: med min bakgrund (hälften av anorna i Sverige, andra halvan i Finland), så tycker jag definitivt att vi borde ha mer samarbete över bottniska viken - även på organisationsnivå (dvs Sveriges Släktforskarförbund / Genealogiska Samfundet i Finland). Många enskilda släktforskare utbyter ju information mellan Sverige och Finland.
 
I nästa ShF kommer en artikel av övertecknad med rubriken Idel ädel adel? (tror jag) - den berör en del finländska släktförhållanden av även rikssvenskt intresse...
 
Hälsningar från Värmland (skogsfinnarnas landskap)
Johan

2000-08-18, 22:51
Svar #15

Anders Alapää

Hej Antti
 
Som boende i närheten av Kalixälven måste jag nog rätta dig. Kalix och Överkalix heter på meänkieli Kainus (eller Alakainus) och Ylikainus. Kalix älv heter i sin tur Kaihnuunväylä. Väylä är vårt ord för älv. Det är bara bäckar som vi kallar joki.
 
Hälsningar
 
/Anders

2005-01-07, 22:55
Svar #16

Bengt Wikström

Varför är inte Finland uppdelat i län på Rötter i stället för som nu i landskap , det enda landskapet tillhörande Finland är ju Åland ? Skulle underlätta släktforskningen i Finland mycket ....                            
 
M.v.h. , Bengt W.

2006-11-28, 15:35
Svar #17

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Apropå Överkalix:
 
På meänkieli heter det 'Ylikaihnuu',
men menar man huvudorten heter det oftast 'Prenni'.
 
Kalix älv heter 'Kaihnuunväylä' i sitt nedre  
och 'Kaalasväylä' i sitt övre lopp.
'Kaihnuu' stavas ibland 'Kainuu'.
 
Överkalixborna själva kallas för 'kainulaiset'.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna