ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snickare Anders Zetterström  (läst 735 gånger)

1998-12-29, 17:46
läst 735 gånger

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med var på Åland Anders Zetterström är född? Det ända jag vet är att han skall vara född på Åland 1777-05-15, men inte vart. Han dör i Övraby i Halland 1844-12-27 som snickare på Sperlingsholm. Jag vet inte heller vad han ev. har hettat före namnet Zetterström.

1998-12-29, 19:28
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har kollat både i min egen databas över ålänningar och i HisKi (www.genealogia.fi) utan att kunna identifiera din Anders Zetterström. Det finns ingan Anders född på Åland angivet datum (men det finns många Anders födda 1777) och det finns ingen person med namnet Zetterström (Setterström, Sätterström) på Åland under 1700-talet. Det ser ut som om det behövs fler ledtrådar för att kunna identifiera honom, exempelvis skulle ett fadersnamn hjälpa betydligt. Var har du för övrigt påträffat honom första gången?

1998-12-30, 10:03
Svar #2

Carl Szabad

Har du letat i församlingen Åland i Upplands län?

1998-12-30, 10:50
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Visst kan man kolla där också, men det är knappast troligt att en person som bor i Halland anges född i en liten pluttsocken i Uppland, rimligen helt okänd för alla hallänningar, utan att landskapet eller länet samtidigt noterades. Socknen Åland, som alltid har varit en annexförsamling, hade i slutet av 1800-talet bara drygt 400 invånare (enligt Rosenbergs lexikon). Anders Zetterströms yrke (snickare) motsätter för övrigt inte heller att han kom från landskapet Åland. Många ålänningar flyttade på 1700-talet till Stockholm och blev varstimmermän eller hustimmermän, det vill säga varvsarbetare och byggnadsarbetare, och eftersom såväl fartyg som hus då för det mesta byggdes i trä var de alltså förfarna snickare.

1998-12-30, 22:07
Svar #4

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Håkan undrade var jag funnit Anders första gången. Det var när jag sökte föräldrarna till min morfars morfars mor. Hon är född på Sperlingsholm i Halland. Jag har sedan försökt att följa Anders bakåt. Han flyttade in i Övraby från Malmö. Men problem uppstår då både Hallands och Malmös präster antecknar att Anders har okänd vistelse under några år och är inflyttad i Malmö utan flyttattest. Detta gjorde också att han inte fick gifta sig under flera år trots att han ville detta. Både i Malmö och i Halland står han antecknad som född på Åland. Men jag tackar även Carl för tipset och skall pröva där också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna