ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordberg Anders COOPV (Sjökapten)  (läst 1514 gånger)

2001-04-05, 00:40
läst 1514 gånger

Carl Nordberg

Jag söker en Anders Nordberg som ska vara född 1769 på Åland (möjligen; Kökar Hellsö).
Lämnade Åland och flyttade till Sundsvall dog 1842.
All info välkommet...

2001-04-05, 01:29
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den 19 nov 1767 föddes i Sottunga socken en Anders, son till kronolotsen och bonden Per Johansson på Husö och hans hustru Lisa Eriksdotter, och denne Anders antog liksom flera av syskonen namnet Nordberg och flyttade 1792 från föräldrahemmet till Stockholm. 1795 var han sjöman och stadd på utrikes sjöresor, enligt bouppteckningen efter systern Maria Nordberg, upprättad 10 nov 1795 (hon avled i Stockholm). Sottunga var annex till Föglö socken liksom också Kökar var. Denne Anders Nordberg skulle kunna vara identisk med den efterfrågade Anders Nordberg.
 
Dock finns på Åland också en dräng och sedermera landbonde Anders Strömbäck som uppges vara född 19 nov 1767 i Sottunga sn, vilken av födelseuppgiften att döma också skulle kunna vara identisk med den Anders som verkligen föddes detta datum i Sottunga. Mot detta talar dock att Anders Strömbäck gifte sig 9 febr 1796 i Sottunga och fick första barnet där den 1 april samma år. Men den 10 nov året innan befann han sig alltså på utrikes resa. Namnbytet är också svårt att förklara. Mycket talar med andra ord för att Anders Strömbäck - trots födelseuppgiften - inte är identisk med det barn Anders som föddes i Sottunga den 19 nov 1767. Och alltså skulle detta barn kunna vara identisk med kofferdikaptenen i Sundsvall.
 
Jag ser nu att du också skickat denna efterlysning i en annan diskussion. Jag vill därför erinra om att det man absolut inte får skicka samma inlägg på flera ställen (se ordningsreglerna).

2001-04-05, 14:00
Svar #2

Carl Nordberg

Tack för upplysningarna, även tillrättavisandet (skall inte inträffa mer).  
Den information jag har visar att Anders Nordberg skulle vara gift med Brita-Stina Byström...finns det någon information från din sida om detta?
På Anders Nordbergs gravsten i Sundsvall står det att han föddes 1769. Du ger mig ett annat årtal (1767), viket i sig inte är så olikt. Skulle dessa ändå kunna vara samma personer?  
Varför byter man namn som Anders gjorde, och varför just till Nordberg - Finns det någon förklaring som du vet?
Var kan jag rikta mig för att hitta Anders och fortsätta min släktforskning bakåt på Åland?
har du mer information, får du gärna dela med dig...
Tack så mycket på förhand!

2001-04-06, 01:30
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tyvärr, några ytterligare uppgifter om Anders Nordberg har jag inte. Att ett födelseår kan bli fel är ju inget ovanligt, men det finns heller ingenting som bevisar att de två Anders Nordberg i Sundsvall och på Åland är identiska. Mer forskning krävs alltså. Du ska nog inte forska bakåt på Åland i detta skede utan i stället ägna krafterna år att försöka bevisa/motbevisa att de är identiska.  
 
På senare delen av 1700-talet antog många lotsar på Åland släktnamn. Varför barnen till lotsen Per Johansson valde just namnet Nordberg vet jag inte. Det finns inget ortnamn som direkt förklarar namnet, vad jag kan se. De Nordbergare i Hellsö som du nämner torde vara ättlingarna till sonsonen Daniel Nordberg (1795-1845) som gifte sig till Hellsö och blev bonde på gården Trunsö.

2001-04-29, 23:18
Svar #4

Nils Johan Tjärnlund

Hej Carl,
 
jag antar att du har information om Anders Nordbergs familj och ättlingar. Jag har annars en del uppgifter, eftersom Brita Stina Byströms far kronolänsman Per Mattsson Byström på Orsilgården återfinns i mitt släktträd.
 
Apropå födelsedatum för Anders Nordberg så har jag anteckningen 19 november 1769.
 
Hör gärna av dig om du är intresserad!
 
Vänliga hälsningar
 
Nils Johan Tjärnlund

2001-05-02, 19:54
Svar #5

Utloggad Björn Rönnlöf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-24, 13:55
    • Visa profil
Jag har en hel del om anfäderna till Anders Nordberg, f. i Sottunga 19.11.1767. Hälsningar Björn Rönnlöf, Hällbrink 11, FI-21600 Pargas

2001-05-02, 20:38
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Björn, vet du vad som blev av denne Anders Nordberg? Är han identisk med han som dog i Sundsvall 1842? Eller med Anders Strömbäck?
 
Nils Johans uppgift att Anders Nordberg i Sundsvall anges vara född 19 nov 1769 styrker onekligen teorin att han är identisk med Anders Nordberg förr 19 nov 1767 i Sottunga. Att en sjua lätt kan bli en nia efter ett antal flyttningar är ju inte så konstigt.
 
Men då måste Anders Strömbäcks födelseuppgift vara fel. Kan han i stället vara identisk med båtsmannen Anders Strömbäcks son Anders, född 9 okt 1765 i Sottunga, som 1786 flyttade från föräldrahemmet, okänt varthän?

2001-05-10, 21:21
Svar #7

Utloggad Björn Rönnlöf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-24, 13:55
    • Visa profil
Jag misstänker förstås att Anders Nordberg, f. 19 november 1767 i Sottunga är identisk med den Anders Nordberg som hittats i Sundsvall, men jag vet inte något mera därom. Jag hoppas att Carl Nordberg tar hand om den saken. Om inte, får jag väl försöka för det skulle även för mig vara mycket intressant att få det bekräftat emedan jag brukar följa utflyttare tills de dör. Det skulle gälla att hitta tillfället då felskrivningen har uppstått.
Om Anders Strömbeck (far: Anders Strömbeck, f. 31 oktober 1732) har jag entydiga uppgifter. Han föddes 9 oktober 1765 i Sottunga, flyttade till Föglö ca 1797, var landbonde där på Prästgården och på Andersas i Ulversö, d. där 16 augusti 1818. Han gifte sig i Sottunga 9 februari 1796 med Margareta Johansdotter, f. i Kumlinge 22 februari 1769 och hade många barn, bl.a. en son Anders Strömbeck, f. i Sottunga 1 april 1796.

2001-10-18, 16:25
Svar #8

Carl Nordberg

Spännande, spännande...
ursäkta min frånvaro, har varit upptagen med annat!
 
Angående Anders Nordberg COOPV sjökapten föddd 1869 och död 1842 enligt vad som står på gravstenen...
Vid lite efterstudier så ligger han begraven på Timrå kyrkogård, vid södra kyrkoväggen. Någon intresserad av kort på graven, mejla mig!
 
Denna uppgift styrker att han inte dog i Sundsvall, utan dog hos sin son Kronolänsmannen Conrad Nordberg som bodde och ägde Orsils domargård i timrå förs.(även denna har jag bild på, om intresse finns!)
 
Björn Rönnlöf.
Jag skulle gärna vilja ha så mycket information utav dig som möjligt om Anders och hans familj och tidigare släkt. Allt är av högsta intresse!
Jag skulle även vilja veta var du har hittat de fakta som jag förhoppningsvis får. Tack på förhand!
Jag höär av mig via mejl!
 
Nils Johan Tjärnlund
Jag hör av mig via mejl!

2001-10-21, 19:58
Svar #9

Carl Nordberg


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna