ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Anders Byström Höijer  (läst 591 gånger)

2002-05-05, 13:12
läst 591 gånger

Utloggad Agneta Allerstav

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter om Anders Byström Höijer född 16/2 1810 i Bygdeå.
 
I db 1850 Rådmansö fs i Sthlms l står noterat att rotebåtsmannen Anders Byström Höijer dog på Åland och därstädes blev begraven.
När dog han? av vad? var är han begraven? vilken båt tillhörde han vid dödstillfället?
Tacksam för alla uppgifter som finns?
 
Mvh  
Agneta Allerstav

2002-05-05, 22:05
Svar #1

Kurt Karlsson

Hej Agneta!
 
Intressant! Jmfr med min insändare under Åland/Brändö. Har dessutom en ättling till den där nämnde Eric H., Karl Evert Höjer (1883-1936), som kom till Öregrund 1901 från Sideby (Lappfjärd) i Finland. Flyttade från Öregrund 1914 till Sollentuna. Det finns en muntlig tradition inom släkten Höijer om en lots Höijer i Öregrund eller dess närhet. Något samband tror Du?  
 
Ev har Håkan mer info betr Höijer på Åland.

2002-06-05, 22:05
Svar #2

Utloggad Agneta Allerstav

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kurt!
 
Jag har inte stött på Karl Evert Höijer i mina forskningar. Min Anders var ju född i Bygdeå, Västerbotten och kom till Rådmansö 1832. Hans fru hette Anna Sofia Kruslock f. i Luleå. Deras barn var Eric Gustaf f. 1837, Karl Ludvig f. 1840 och Anders Wilh. f. 1844. Visst vore det roligt om det fanns ett samband men det känns inte så.
 
Mvh Agneta

2003-02-08, 08:52
Svar #3

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
 
Du, Knut Karlsson! Du menar att Karl Evert Höijer som kommer till Sollentuna ca år 1914. Karl Evert Höijer (1883 - 1936 )är min farfars far. Karl Evert var född i Sideby.
 
Där du Agneta Allerstav har rätt att där är inte ett samband mellan släkten Höijer.
Jag hoppas att du ska hitta en rätt Anders Byström Höijer, kanske släktforskaren kan hjälpa dig.
God hälsningar
Anders Höijer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna