ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lumparland  (läst 1477 gånger)

1998-12-14, 15:36
läst 1477 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vill tipsa om en bok jag skrivit och som är till stor hjälp för alla som släktforskar i Lumparland. Den heter Familjer och gårdar i Lumparland (1995) och redovisar socknens alla invånare från 1600-talet fram till i dag. Den är på 450 sidor, kostar 310 mark och kan köpas från mig.

2007-06-18, 18:33
Svar #1

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Jag söker information gällande släkten Rantelin/Rautalin som skall ha bott i Lumparland socken innan de flyttade till Sverige.

2007-06-19, 00:10
Svar #2

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej Fredrik! Detta hittade jag på Hiski.  
 

 
MVH
Annki

2007-06-19, 00:29
Svar #3

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Här blev det fel som jag tagit bort.

2007-06-19, 00:30
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Fredrik, hittade även Anna Sofia Rautalin i Finnström, Åland.
 

 
Söker jag på fader så kommer det inte upp en enda träff med efternamnet Rantalin, Rautalin eller något liknande på hela Åland. Däremot om man söker i Hiskis databas så hittar man en hel del med dessa efternamn i resten av Finland. Gå in på http://www.genealogia.fi/hiski/91ndti?se och välj ALLA så får du se om du hittar det du söker.

2007-06-19, 01:11
Svar #5

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Tusen tack Anki!
 
Matilda Karolina Rautalin är min farmors biologiska mormor. De kom till Sverige i slutet på 1800-talet och bosatte sig i Stockholm. Matilda Karolina skall sedan, enligt en avlägsen släkting, drivit en mjölkaffär med sin syster. Hon kallades fru Pettersson, efter att ha gift sig med Karl Johan Pettersson och lär ha varit ett känt namn i storsta?n.
 
Men hur går jag vidare med det här? Måste jag åka till Åland för att forska vidare?
 
Mvh Fredrik

2007-06-19, 20:21
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej Fredrik, vad jag kan se så flyttade Anna Sofia och dottern Karolina Matilda 1890-05-05 utrikes (det står så). Kan möjligen vara då de flyttade till Sverige.
 
Detta enligt magistratens passförteckning.
 
Du kan även ställa frågor här  http://www.qnet.fi/westside/discus/ man kan säga att det är den finska motsvarigheten till anbytarforum. Det går bra att fråga på svenska.
 
Själv har jag beställt microkort från Finland via biblioteket. Har funkat bra. Eftersom Karolina Matilda kom till Stockholm så kan du ställa frågor här på anbytarforum under rubriken Stockholm och även under folkräkningen 1890 och 1900.

2007-06-19, 23:09
Svar #7

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Fredrik och Annki
Westside-forumet är närmast för frågor gällande Österbotten.
Frågor från hela Finland kan du ställa på dessa forum (också på svenska):  
http://www.finlander.eget.net/  
http://suku.genealogia.fi/
 
Hälsningar
Christina Nordback

2007-06-26, 14:45
Svar #8

Agneta Tilly

Mikrokort över Ålands församlingar finns också hos Svensk Arkivinformation(SVAR)i Ramsele. Om man söker på SVARs hemsida under Arkivsök http://www.svar.ra.se/ och anger församlingens namn och mikrokort,kan man se vad som finns för respektive församling. Om man har möjlighet att göra personliga besök är det mycket givande.

2013-04-16, 16:17
Svar #9

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:28
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band VIII, s 586, var Måns Pederssons hustru Katarina Persdotter dotter av Per Ingevaldsson och Elin Simonsdotter, i sin tur dotter av Simon i Lumparby (varmed jag antar avses Lumparby i Lumparlands fs (Ål)) och Ingrid Månsdotter, av en äldre släkt Utter från Bastö i Finströms fs (Ål), efter vilken sistnämndas dotterdotters son Per Månsson Utter upptog släktnamnet.
 
I Håkan Skogsjös bok Familjer och gårdar i Lumparland, i familj 290, nämns en Simon, endast känd genom barnens fadersnamn, som hade flera barn bosatta i Lumparby. Vet någon om denne Simon är identisk med den Simon i Lumparby som Per Månsson Utter härstammade från?
 
Det kan också nämnas att inga rättelser angående detta finns i supplementet till Elgenstiernas verk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna