ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vuorentaka  (läst 1025 gånger)

2009-07-10, 18:26
läst 1025 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt? Finns det en ort i Tavastland som heter Wuorentaka? Vet någon i så fall något om en släkt Westerström?
En kvinna, Pigan Magdalena Westerström född 1755 finns i Finska församlingen i Stockholm i Hfl AI:1 s. 119. Antar att hon är finsk eftersom hon bor i Finska församlingen o har därför sökt på Westerström i Finland. Fick hjälp via anbytarforum där det nämns en Westerström Elias från Vuorentaka samt hans 2 fruar o barn. Men....ingen Magdalena???
 
Finns det någon som har någon idé om hur jag skall finna Magdalenas rötter??
Jag är SÅ tacksam för hjälp.
 
Mvh,
Margareta

2009-07-10, 19:29
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Det finns ett Vuorentaka i Sääksmäki församling med ett antal Westerström. Ligger nära Tavastehus. Du kan själv söka kostnadsfritt:
 
www.genealogia.fi
 
På svenska/Hiski/Sökprogram för historieböcker. Då får du upp alla församlingar. Kyrkböckerna är vanligen förda på svenska fram till 1800-talet, vissa församlingar ännu längre.
 
Du kan, genom att begära 'Uppgifter om församlingen', nå Digiarkisto = scannade kyrkböcker. Instruktionerna är på finska - tyvärr - men böckerna som kommer upp är naturligtvis original. Där finns mer information (om böckerna finns).
 
Lycka till!

2009-07-10, 19:48
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Å TACK Ritva!!!
Jag skall göra mitt bästa!!!
 
Mvh,
Margareta

2009-07-10, 19:57
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Neej, jag fattar inte!!! Var söker jag kostnadsfritt??
 
Mvh,
Margareta

2009-07-11, 09:13
Svar #4

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Aj, aj, lite för torftig info.
 
Var fastnar du? Börja med att klicka på linken i meddelandet. På sidan som kommer upp: T h 'svenska', sedan HISKI i rutraden under rubriken.
 
(Digiarkisto är 'överkurs' till att börja med)
 
Du kan maila mig direkt, jag har gjort iordning en liten 'instruktion' som jag kan sända.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna