ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28  (läst 3880 gånger)

2004-12-08, 21:10
läst 3880 gånger

Bengt Wikström

Finns en finskspråkig forskare i Åbo som forskar(-t?) i samma släkt ...Adressen och tel.nr. får du om du skriver till mig.
 
M.v.h. , Bengt W.

2004-12-27, 21:53
Svar #1

Utloggad Gunnel Press Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 17:03
    • Visa profil
Hej Beatrice!
Jag läste ditt svar på en fråga om Långkristoffer
och blev omåttligt intresserad av uppgifterna om hans farfar i Rantasalmi ellr Savonlinna. Även jag är en sentida ättling och är dels intresserad av hur och vad du vet om släktens tidigare öden i Savolax och dels hur du fått uppgifterna om detta och i vilka arkiv.Även släkträdet verkar mycket spännande. Jag förmodar att boken Långkristoffer
av Arne Östman är bekant.
Som ett litet kuriosum kan jag nämna att jag i dag på morgonen kom hem från Finland efter ett besök i Rantasalmi.
Vänliga hälsningar Gunnel Press-Olsson

2004-12-28, 11:42
Svar #2

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Beatrice och Gunnel!
Min ffm härstammade på fyra sätt från Långkristoffer, närmare sagt från dottern Elisabeth, och jag är därför mycket intresserad av allt om hans ättlingar, och naturligtvis om släktens bakgrund i Savolax, om de nu skulle vara kända. Jag revancherar mig gärna med förbindelserna ner till min ffm.
Mvh
Samuel

2004-12-28, 21:44
Svar #3

Utloggad Gunnel Press Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 17:03
    • Visa profil
Hej Samuel!
Min släkt härstammar från en av Långkristoffers barn men jag är osäker på från vilket. Jag har i alla fall hela min släkts bakgrund från mig själv till LK och lovar att återkomma så snart jag rett upp förhållandena.
Känner du till boken jag nämnde?
Vänligen Gunnel Press-Olsson

2004-12-29, 10:33
Svar #4

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Gunnel!
Jag köpte Arne Östmans bok från Finnkulturcentrum i Torsby och fann boken både seriös och givande. Dessutom åkte jag förbi Motjärnshyttan och Sundsjön i augusti när jag var på Sverigesemester, och hittade t.o.m. stället där LKs hytta legat. Mina släktled har jag fått av en släkting från Uddeholm, som rett ut det hela.  Jag kan skicka dem till dig om du är intresserad.
Mvh Samuel

2004-12-29, 10:59
Svar #5

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej igen Gunnel! Du vet kanske redan att såväl Dan Andersson som Gunde Johansson och Kris Kristofferson härstammar från LK. Hur som helst så har jag också deras anknytningar till honom.
 
Mvh Samuel

2004-12-29, 19:05
Svar #6

Utloggad Gunnel Press Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 17:03
    • Visa profil
Hej Samuel!
Tack för dina svar. Jag visste att Gunde Johansson hade samma anfader som jag själv men inte att Dan Andersson tillhörde släkten.
Den av Långkristoffers söner som gett upphov till den släktgren jag tillhör är Erik Kristoffersson, mördaren som slog ihjäl sin hustru och dömdes till döden !  
Själv är jag uppväxt i östra Värmland och känner till trakten där LK bodde och mina föräldrar hade
bl a en sommarstuga inte så långt från Sundsjön.
Intressant är även att min kusin numera har en sommarstuga i Djuprämmen inte långt från den plats detta mord skedde och där Erik K-son bodde
och bröt bygd men om detta visste min kusin från början ingenting.
Jag är naturligtvis intresserad  av redogörelse för dina släktled och jag kan erbjuda samma sak i fråga om mitt.
Min adress är Norrängsgatan 7, 725 91 Västerås,Sv.
 
MVH Gunnel

2005-01-08, 11:29
Svar #7

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Gunnel,
jag har skickat iväg uppgifterna idag till din postadress. Du kan gärna skicka dina med email (klicka på mitt namn ovan så får du den) eller till min postadress: Apartado 177, E-18400 Orgiva, Spanien.  
 
Mvh Samuel

2005-02-11, 17:33
Svar #8

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hejsan!  
Har några fäder från Savolax som jag hoppas på uppgifter om....
1)Anders Andersson,f Åånekoski,Savolax.Nämnd 1590 nybyggare Omsjö,Ångermanland.
Barn:Anders(f Omsjö,nyb Grundtjärn n 1639-66,min ana),Påhl,Pehr.,Ella.Olof Andersson Finne(gm Barbro Påhlsdotter nedan,ev n Oloff Finne 1640 i Holm,Sidensjö).
 
2)Påhl Henriksson Tenhunen,född omkr 1590 Jorois,Savolax.Nybyggare Grundtjärn,Anundsjö n 1623-50.Gift med Ella Påhlsdotter
Barn:Påhl 1620-83?,Henrik(knekt,d 1653,Henrik Finne i Holm,Sidensjö,n 1640 Holm,Sidensjö som Hindrich Finne i Hällås,Resele socken,min ana),Barbro(se ovan),Kerstin d 1730,Påhl Påhlsson Finne d 1638,Jon d 1656 Pommern.
Hoppas någon kan ha något.
Tack, Frank

2005-02-11, 19:34
Svar #9

Maria Elisabeth Larsdotter

hej Frank!
 
jag fastnade i orten ÅÅnekoski Savolax och namnet Finne.  I gamla Lauckas (Laukaa) som den senare hälften tillhörde Stor-Rautalampi ca1560-1590 finns orten Äänekoski ca 15-20 km norr om dagens kyrkby i Laukaa. Därimellan ligger gården Finni/Finne.  I Äänekoski fanns dock inga registrerade hus på slutet av 1500-talet, först 1607 nämns ett hus där.  Tillhör Äänekoski Savolax, njaa inte riktigt för de här trakterna var Tavastlands ödemarker, men tillhörandet till Suur-Rautalampi kan ha betydelse eftersom det kan sägas tillhöra Savolax.
 
I Rautalampi anordnades 1592 slottsläger där Nils Finne ledde en småländs grupp.
 
I Laukaa bosatte sig Vincentius Nilsson Finne i Petruma byn 1580 och gården kallas Finni efter honom. Ligger mellan Laukaa och Äänekoski. Om dessa män vad släkt vet kanske ingen, men det visar ändå att det finns dokumenterade uppgifter om att Finne namn förekomm i trakten.
 
Det kan också vara bra att veta att vägen mellan Tavastland och Österbotten gick via Laukaa och via Rautalampi prästgård.

2005-02-14, 04:22
Svar #10

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Maria! Kul med svar!
Du har helt rätt i att det är Äänekoski som gäller.
Har hittat en mycket potentiell fader(?).
Anders Pedersson
född o 1540 Finland,död 1618 Kölsjön,Hassela
Ur:Det Skogsfinska kulturarvet,Finnsam s.223:
I Äänekoski,Laukaa socken finns det under Koiviston Kylä en gård som heter Muhluniemi. På gården fanns mycket riktigt Antti Antinpoika Tarvainen,ägare mellan åren 1553-1590,samt sonen Pekka Antinpoika Tarvainen,ägare mellan åren 1591-97.Detta sistnämnda år,för övrigt samtidigt med klubbekriget,försvann de från gården...
 
Sonen Peder Tarvainen Andersson,f o 1560,d o 1629 Kölsjön,Hassela.
 
Jag funderar om Antti A äg 1553-90 med sonen Pekka/Peder är identiska med min Anders A och hans son Pehr och att den Anders som nämns som f Äänekoski och nybyggare i Omsjö inte alls är Pehrs far utan brodern med samma namn som fadern,Anders A.Anders nämns ju som nybyggare i Omsjö fr 1590,samma år som fadern(?)avslutar ägandet i Äänekoski och Peder tar över.
Det som jag tycker passar väl in är förutom faderns namn(Antti är väl Anders och det ser man väl på sonens även anv Andersson)och bosättning och år,även sonaskapen Anders och Pehr.
Dock verkar det nog rimligare att nyb f Äänekoski,n 1590 Omsjö är Pehrs bror.  
 
En Sakari Laitiainen fr Puttola i Lievistuore ska visst bli ägare efter Peder,1598-1603.
 
Vad tror du?
Vänligen Frank

2005-02-14, 22:09
Svar #11

Maria Elisabeth Larsdotter

Spännande!
 
Det jag hittar om Antti Tarvainen är att:
 
I Tavastländska Hauhos ödemarker i Kaijpianierffui (som Muhluniemi kallades då) fanns en nybyggare Anders Tarvain från Savolax. året var 1553. Här bekräftas hans koppling till Savolax, bra!
 
Som nämdeman nämns Antti Tarvainen 1568 och 1578, kan vara han från Muhluniemi, men det fanns en till Anders Tarvain i Pudasjärvi. Här hittar vi en till!
 
1570 i sommartinget behandlades ett bråk mellan
min förfäder Vatias Pekka Leinonen och Antti Tarvain. Den förste hade fått ett blåmärke och den andre två blåmärken.
1571 dömdes Pekka Leinonen för att ha gjort skadegörelse på A Tarvains marker. Våra förfäder verkar ha bråkat ;-)
 
1560 tinget fick den skyldige Antti T böter  40 mark för dråp efter bråk!
 
Källa Laukaa Historia 1

2005-02-15, 18:57
Svar #12

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Maria!
Spännand som sagt!
På tal om Vatias Pekka har jag hittat,om du inte har:
1564:Vatia,Haapavatian kylä,Pekka Leinonen
1564:Peura,              ,Matti Niilonpoika
Peura för kännedom.
(torpparivapautus 1918,Lex Kallio 1922)
 
Även:i Koiviston kylä,Laukaan Haapavatiasta
1553:Antti Antinpoika,Muhlunniemen
1593:Peuran,Vatian ja Muhlunniemen
(antar att det sistnämnda är uppräknande av gårdarår 1593.)
  --------------------------------------------
Vad gäller Muhluniemis Antti A tror jag att jag har fått någon pejl(?).Vad tror du?
 
Anders Andersson (Pedersson)
(Antti Antinpoika Tarvainen)
född omkr 1530 Tavastland/Savolax,Finland.
n ägare 1553-90 Muhluniemi,Äänekoski,Laukaa socken,Koiviston kylä.
död 1618 Kölsjön,Hassela.
 
barn:
1)Peder Andersson  
(Pekka Antinpoika Tarvainen)
född omkr 1560 Muhluniemi?,Äänekoski,Laukaa osv
n ägare 1591-91 Muhluniemi,Äänekoski.
till Stöde,Medelpad någon tid,t Hassela 1598,bonde på Ringåsen(Richimäki,n 1600 tillstånd för Kölsjön,Hassela,gården Norrgården,Kölsjön.
död 1629 Kölsjön,Hassela.
 
2)Anders Andersson
född omkr 1570 Muhluniemi?,Äänekoski,Savolax/Tavastland.
nybyggare Omsjö fr 1590.
 
3)Helena Andersdotter Tarvainen
född 1585 Tarvainen
kristnades i Tarvainen
död Stormörtsön,Medelpad
Gift med Peder Pedersen Porkka  
deras barn födda i Siikajoki,Österbotten.
---------------------------------------------
Så Kaijpianierffui var namnet för Muhluniemi (el Muhlunniemi som det verkar på finska)?
 
Tar gärna emot mer uppgifter.
 
Vänligen,
Frank

2005-02-15, 22:02
Svar #13

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Hej. Är det någon som har något om Mikael Taffvoin från Stor Rautalambi.
Mikael hade redan 1592 en storgård i byn Kieksiäisvaara i Pajala i norra Swerige.
Han utvandrade samtidigt med Lasse Pajanen
som blev grundaren av Pajala.
Pekka Kolari som grundade Kolari kom väl från Kolimaa vid Pihtipudas ungefär samtidigt.
Namnet Finne finns också i svenska Tornedalen,
kommer antagligen från Änekoski eller Kynsivesi.
Är det någon som har nån rad om helst Mikael
vore jag tacksam.
 
Häls Tage.

2005-02-16, 03:00
Svar #14

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej igen.
På tal om namnet/tillnamnet Finne från Savolax.
Min ana Pål/Påvel Finne född omkr 1550 Finland,utvandrade 1573 från Savolax med bröderna Anders,Henrik och Måns. Med bröderna till Sollefteå och Långsele,Ytterlännes 1585.Pål Finne bosatt Västertorp var stridslysten och trollkunnig,låg bl a i strid med Västansjöfinnen.
Bosatt 1595 Gudmundrå,1596 Viksjö,Stigsjö.
Funderar på om Påls bror Anders är identisk med Anders i mina tidigare inlägg och stannade 1590 i Omsjö,Ångermanland?
Även om de inte är unika namn så heter hans barn ju bl a:Påhl(som farbror?)och Olof Finne troligen densamme som nämns 1640 i Holm,Sidensjö i en syn mellan svågern Hindrich Finne i Hällås,Resele sn.(Henrik Finne bos. torpet Holm se 11/2 ovan)
 
Henrik hade i sin tur(som jag nämnt i min andra efterlysning om Påhl Henriksson Tehnunen f Jorois,Sav)en bror Påhl Påhlsson Finne d 1638.
 
Så kan man hoppas att det är någon vetgirig som finner något svar....
 
Vänligen
Frank

2005-02-16, 20:47
Svar #15

Kirsti Ervola

Hej Maria och Frank,
en liten sidoanmärkning: Kaijpianierffui är en skrivares tappra försök att anteckna ett finskt nam, Kaipianjärvi.
Mvh KE

2005-02-17, 14:17
Svar #16

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Tack Kirsti!
Var det så att Muhluniemi(ett el. två n?)hette Kaipianjärvi på 1500-talet?
Mvh  Frank
(se gärna min fråga på Rauma,Satakunda)

2005-02-17, 20:43
Svar #17

Kirsti Ervola

Hej Frank,
ja, namnet skrivs Muhlunniemi (Muhlus udde eller Muhlu-udden). Den ligger ca. 7 km söder om Äänekoski centrum, på södra stranden av sjön Niinivesi. Vatia och Peura ligger ca. 10 km norr om Laukaa centrum, vid en långsmal sjö som heter Vatianjärvi.
 
När det gäller din andra fråga kan jag bara gissa mig fram, då jag inte har bekantat mig varken med Laukaas eller Äänekoskis historia. Från Marias inlägg förstod jag att uppgiften om att platsen före nybyggarnas tid hette Kaipianjärvi (Kaipias sjö) kommer från Laukaa sockens historiebok, så nog borde det stämma. Med tanke på att trakten enligt Maria förr var hauhobornas jaktmarker (där man hade sina överenskomna revirer), kunde det tidigare namnet kanske hänvisa till platsens förra besittare. Men som sagt, här går jag på mycket svagt is. . .
 
Mvh KE

2005-02-17, 22:24
Svar #18

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Tack Kirsti för dina kunskaper!
Mvh  Frank

2005-02-18, 12:28
Svar #19

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Tage.
Det här vet du säkert,men jag skriver ändå.
Först till byn kom Mickael Taffvoin 1592 till Alatalo.
Frank

2005-02-18, 19:22
Svar #20

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Hej Frank. Det är nog så, Roteringsländen säger att han hade sina första djur 1599.
Lasse Pajanen grundade Pajala strax före (1578)
Han kommer från Moksimijärvi i Savo,Vem net var det ligger?
Per Kolari grundade Kolari också på 1580-talet
där ligger Kolima nära till men också Särkisalo och Horontaival.
Henrik Kardinen som grundade Kardis nåt år in på 1600-tal kan härledas till Muokonlahti eller Kyminkoski.
Taffvoin är nog ganska säkert en Tarvainen och då hamnar man i din och Marias diskussion.
Han hette också Staffansson och det namnet är vanligt kring laucka och Änekoski.
Sen har vi Finne. Mats Larsson Finne f !500-tal d 1601 i Savo. Sonen Mats Mattson Finne d 1650 i Narken. Född  i Savo.
 
häls Tage.

2005-02-19, 21:25
Svar #21

Kirsti Ervola

Hej Tage och Frank, lite mera nutida finsk geografi:
 
Kolima och Kyminkoski (Kymifors) byar finns inom Viitasaari stads gränser. Kolima heter också sjön som ligger mellan Viitasaari och Pihtipudas. Den rinner söderut genom flera forsar.
 
Särkisalo by ligger ca. 30 km NO från Äänekoski stad, vid sjön Keitele i Konnevesi kommun. En sund och en ö (Kolarinsalmi och Kolarinsaari) några km SO från Särkisalo bär namn efter Pietari (Per) Kolari, som bosatte sig där på 1500-talet.  
Horontaival finns öster om Särkisalo, på den östra stranden av sjön Keitele, i Vesanto kommun.  
 
Avståndet mellan Särkisalo i Konnevesi och Kolima i Viitasaari är minst 40 km, så alldeles nära varandra är dom inte.  
 
Moksimijärvi lyckades jag inte spåra, men i Korpilahti kommun (söder om Jyväskylä stad) finns en Moksinjärvi, ca. 12 km NV från kommuncentret.  
 
Vesanto kommun är den enda av ovannämnda orter som anses höra till norra Savolax; de andra till Mellersta Finland. Nybyggarna som kom till dessa ödemarker på 1500-talet härstammade från Savolax, men landskapet sträcker sig inte hit.
 
Mvh KE

2005-02-19, 22:45
Svar #22

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Tack Kirsti.  
Som vanligt intressant!
Mvh Frank

2005-02-20, 14:59
Svar #23

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Kitoksia Kirsti. Du lade ner stor möda,till
 enorm nytta för mig.
Roligt att fortsätta framåt
 
Häls Tage.
 
ps. Visst är Staffansson finskans Tapaninpojka? ds

2005-02-20, 15:26
Svar #24

Kirsti Ervola

Hej Tage, det är helt enkelt både roligt och spännande att bestämma ortenas positioner på kartan; jasså DÄR. . . Och ja, Tapaninpoika = Staffansson.
Mvh KE

2005-02-20, 15:49
Svar #25

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej!
 
har inte så mycket att lägga till i diskussionen, men vill göra er uppmärksamma på att Taffoin kan vara Tahvoin Tahvonen, efternamnet finns än i dag i Keski-Suomi.  Tahvo kan kanske också översättas med Staffan.

2005-02-20, 19:05
Svar #26

Kirsti Ervola

Det stämmer, den heliga Stefanos' namnar förekommer i Finland i flera olika varianter: Tapani, Tahvo, Tahvana, Teppo. . .
Mvh KE

2005-02-21, 20:36
Svar #27

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Hej. Tack flickor Maria och Kirsti.
Som Maria påpekar kan Tahvonen ochså betyda Staffanson.
I vissa handlingar en bit in på 1600-tal skriver
man just Mika Staffansson Tahvonen.
Hans första boplats var jakt och fiskekojan vid Tavolahti, nuvarande gränsälven.
Ca 1 km uppströms hittade Mika år 1606 sin gode vän och granne Per Kolari ihjälfrusen.
Per var blind och kunde inte ta rätt på sig.
Detta skriver savolaxaren Samuli Paulaharju.
Per och Mika var alltså bekanta sen tidigare,
då borde kanske Mika sökas kring Särkisalo som
Kirsti vet att Per kommer ifrån.
Sen finns åtminstone Tarffuahan och T-ainen i
Ninivesi,Kalavastinki,Hapavahtia mm
 
häls Tage

2005-02-28, 00:07
Svar #28

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej!
Förnyar min önskan om någon information om härkomsten för bröderna Anders,Måns,Henrik och Pål(Påvel) som utvandrade 1573 från Savolake.
Vänligen
Frank

2005-02-28, 16:56
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Frank!
Jag hittar din diskussion och frågor idag ang. bla. Omsjöfinnarna från Savolax. Jag har inte tittat närmare på diskussionen ännu, men jag ska göra det.
 
Har Du sett denna diskussion i  Anbytarforum? Där diskuteras bl.a. Omsjöfinnarna.
 
På  min hemsida finns en länk till Omsjöfinnarna där det även finns en stamtavla av Anders Andersson d.ä. (av Rune Edström).  
 
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna