ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Savolax  (läst 6599 gånger)

2005-05-01, 18:21
läst 6599 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej Maud
I Rötter i Anundsjö finns på sid 136 det här
 
 (RIA) Sid 136: Nämns i OMSJÖ redan 1590.*
*SALOHEIMO 1994 30/5, LUNDKVIST 1980 12/12 och 1981 23/1. GOTHE 1948 s 81f, 93f.  
mvh
rune

2005-05-01, 18:53
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Rötter i Anundsjö av Bengt Sjöberg är väl den bok som har den bästa sammanfattningen om den finska invandringen inkl. källor om de s.k Omsjö-och Grundtjärnsfinnarna. Båda byar anses som gamla finnbyar. Byarna ligger vid samma sjö, Storsjön, men på varsin sida av sjön. I avsnittet om Grundtjärn står att Oluff Andersson d.ä. var troligen bror till Påll Andersson och dennes broder Anders Andersson d.ä., alla tre förmodligen söner till den äldste omsjöfinnen Anders Andersson från Äänekoski i Savolax, som nämns i Omsjö redan 1590. (Källa. Saloheimo 1994 30/5; Lundkvist 1980 12/12 0ch 1981 23/1; Gothe 1948 s 81f, 93f.)
 
Rune Edström uppger även databasen Angur (Thord Bylund i Härnösand) som källa.
 
Paul Lundin, numera bortgången bygdeforskare i Näsåker, skriver i en artikel om Omsjöfinnarna att de första omnämnda byborna finns i 1542 års skattebok. De är Tomas Nilsson med sonen Hakon Tomasson och Anders Persson som satt vid sitt hemman ända till 1571 då hemmanet övertogs av den finske kolonisatören Erik Andersson medan en annan finne, Anders Andersson, började bryta mark på Karfsjönäset (Omsjö) Den plats i Omsjö som jag numera bor.....
 
Paul Lundin skriver endast att finnarna ska närmast ha kommit från Savolaks och år 1590 skrivs bröderna Anders och Pål Andersson finne för hela Omsjö by. År 1639 skrivs en Peder Andersson finne i Omsjö by. Jag fömodar att Paul Lundin avser en skattebok eller mantalslängd som källa (ej uppgivet i artikeln)
 
Jag kan inte hitta namnet Tarvainen i Bengt Sjöbergs bok Rötter i Anundsjö vare sig i Omsjö eller Grundtjärn.
 
Mvh Anita

2005-05-02, 10:03
Svar #2

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej
 
Tack för alla svar med klargörande källhänvisningar!  
 
Då kan jag nog tämligen säkert säga att det är Saloheimo som ligger bakom uppgifterna om Anders Anderssons ursprung i Äänekoski. Jag har några källkritiska synpunkter på tolkningarna av Saloheimos forskning.
 
Veijo Saloheimo, prof emeritus i historia vid Joensuu universitet, har gått igenom stora mängder källmaterial i Finland. Bl.a har han undersökt soldatrymningar under 1600-talet. När det gäller den skogsfinska kolonisationen har han däremot inte forskat i de svenska källorna, mer än läst tillgänglig litteratur (t.ex Gothe). Om han då i sina finska källor har en uppgift på att en Anders Andersson försvinner från Äänekoski i slutet av 1500-talet, så har han letat i t.ex Gothes böcker och där funnit uppgifter om en Anders Andersson i Omsjö och lagt upp hypotesen att det är samma person. Det har han gjort som ett första steg mot identifikation. Sedan behövs fler och kompletterande uppgifter för att fastställa riktigheten. Tyvärr har hans material ofta använts som fakta och sanning istället för den samling hypoteser de är och det har nog aldrig varit hans avsikt att de skulle användas som facit.
 
Problemet att hitta en Anders Andersson i den väldiga mängden skogsfinnar som flyttar vid denna tid gör att identifikationen blir som att leta efter en nål i en höstack.
 
För att förstå hur osäker hypotesen är kan man konstatera att en ev. Anders Andersson som flyttar från Äänekoski kunde ha flyttat åt vilket håll som helst, norrut i Finland, österut mot Ryssland, söderut mot Baltstaterna eller västerut mot Sverige. I Sverige kan kan ha bosatt sig längs bältet Södermanland-Karlskoga (1580-90 tal) eller kommit till Norrland. I min databas över skogsfinnar i södra och mellersta Norrland (från Gästrikland till Ångermanland) finns ett tiotal Anders Andersson från 1590-talet fram till 1630 som skulle kunna vara identisk med honom.
 
Omsjö-hypotesen är fortfarande möjlig, men man måste ha kompletterande uppgifter. Att ange ett ursprung i Savolax ger ingen hjälp. Äänekoski ligger inte i Savolax, men familjen hade sannolikt sitt ursprung därifrån tidigare under 1500-talet. Det hade de flesta skogsfinska familjer.
 
Hälsningar
Maud

2005-05-02, 17:53
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Maud! Det är intressanta och rimliga uppgifter du för fram. Eftersom de flesta uppgifter jag har om Omsjöfinnarna kommer från ovan nämnda böcker, Rune Edström och delvis från den jag nämnde tidigare, hembygdsforskaren Paul Lundin, så är det enbart andrahandsuppgifter jag har. Paul Lundin har dessutom noterat att de finnar som kom till Omsjö hade ursprungligen ett finskt namn, men att prästerna gav de finska kolonisterna äktsvenska namn när de slog sig ner som nybyggare.
 
Huruvida den förste Omsjöfinnen kommer från Äänekoski eller inte är möjligen en hypotes alt. osäkra källor, men att Savolax som ursprungsort figurerar i flera källor när det gäller enskilda Omsjö- och Grundtjärnsfinnar är, för mig veterligt, ganska klart.
 
Mvh Anita

2005-05-02, 19:17
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Maud
Hmm  Får vi inte tro på experterna här heller.  
mvh
rune

2005-05-02, 20:47
Svar #5

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej alla Omsjö-intressenter!
 
Man kan ju också se detta som ett tillfälle att städa upp bland uppgifterna. Gör en lista på vad som faktiskt STÅR i källorna och en lista på vad som anges i vaga ordalag och som får bli hypoteser.
 
Man kan inte utgå från att det skrivna ordet är sant om det inte finns noggranna källhänvisningar.
En oklar uppgift i en bok om att Anders nämns på 1590-talet duger inte. Man måste i så fall kontrollera, d.v.s gå in i landskapshandlingarna och titta på tiondelängder (t.ex) 1590-1613 och se om och i så fall när han finns där. Älvsborgs lösen 1613 och framåt är väl belagt redan.
 
Gothe t.ex var en duktig forskare, men han slarvade med källhänvisningarna och han tittade på så stora områden att det nästan är ofrånkomligt att det blev misstag ibland.
 
Saloheimos material är fortfarande viktigt och hypotesen kan mycket väl stämma, men som sagt, man behöver kompletterande uppgifter.
 
Hälsningar
Maud

2005-05-02, 20:53
Svar #6

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej Rune!
 
När det gäller Omsjö och andra näraliggande platser är det NI som är experterna, som kan området och källmaterialet. Glöm inte det!
 
Hälsningar
Maud

2005-05-03, 04:44
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej Maud
Du skulle se å höra mitt gapskratt när jag läser att JAG expert.  
mvh
rune

2005-05-03, 05:08
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Maud! Om jag får tala för egen del, så har jag ingenstans påstått att de källanvisningar jag har är sanna. (Det kan jag f.ö. inte påstå om de många urkunda källor som jag definitivt har hittat själv i andra sammanhang heller. Många av dem känns väldigt osäkra ja t.o.m. osanna av många skäl. Tex hur ett innehåll ska tolkas)
 
När det gäller publiceringen av Omsjöfinnarna som jag har på min hemsida, som helt är baserat på Rune Edströms egen forskning, har jag ansett att det är fullt tillräckligt med de utförliga källanvisningar som Rune Edström bifogat. Jag förlitar mig på honom och de sekundära källor han i detta fall har redovisat. Om någon hittar fel eller har en avvikande åsikt så vet jag att både Rune och jag är tacksamma för rättelser. Inte minst kan denna diskussion ev. vara ett led komma vidare i detta ämne!
 
Huruvida vissa författare, som tex Gothe, som du nämner, inte är helt tillförlitliga kan jag inte avgöra. Om jag nämner Gothe som källa så är det upp till var och en att tro på det eller inte! Min forskning är inte i första hand en vetenskaplig forskning och när det gäller publiceringen av Omsjöfinnarna, nöjer jag mig med de sekundära källor som Rune har uppgett.  
 
Jag är definitivt ingen expert på dessa finnar, och har heller inte utgett mig för att vara det, så dina tillrättavisande råd bryr jag mig inte så mycket om.  
 
Anita

2005-05-30, 15:02
Svar #9

Utloggad Rose-Marie Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej !
 
Jag undrar om någon kan ge mig några uppgifter om en husfinne vid namn Stor Hindrik Hindriksson, som i början på 1600-talet finns upptagen på en förteckning över husfinnar i Fansen, Bollnäs finnskog, Gävleborgslän.
 
Jag undrar om någon vet något om honom ?
 
Som när kom han från Finland ?
 
Ev. fru och barn, samt föräldrar?
 
Tack på förhand.
 
Rose-Marie

2005-12-07, 11:11
Svar #10

Utloggad Frida Östman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 08:02
    • Visa profil
Hej jag söker en person som heter Heikki Thenunen tror jag att han heter han ska vara född någon gång på 1500-talet.  
 
Han ska ha flyttat till Anundsjö i ångermanland i sverige han ska haft en son med sig. Han ska ha vare torpare och knekt i svenska armen. Kan detta stämma?

2005-12-07, 20:45
Svar #11

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Frida!
 
Heikki Tenhunen omnämns av Bengt Sjöberg i hans bok Rötter i Anundsjö, Sjöberg nämner Professor Salaheimo som källa till den uppgiften.
Tyvärr verkar det finnas anledning att ifrågasätta  Saloheimos noggrannhet.
Detta har diskuterat förut här i Savolax-forumet, så läs gärna gammla inlägg.
 
Vi är nog släkt genom våra ångermannafinnar oavsett vad t ex Påhl Hindriksson 'finne's far hette egentligen.
 
Mvh Emma

2005-12-07, 21:51
Svar #12

Utloggad Frida Östman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 08:02
    • Visa profil
Hej Emma tack för svaret.
 
Heikki Tenhunen Han ska vara född 1595 i Jorois Savolax Finland. Han dog i Grundtjärn Ångermanland Sverige. när han flyttade dit hade han med sig sonen Påwel Hindersson f. 1575 d. 1650 gift med Ella Påwelsdotter. Det var deras son Pål Pålsson(Påwelsson) som vare knekt under Lars Perssons Kompani.  
 
Om jag återgåt till Heikki så var han min mormors mormors farfars farfars farfars far.

2005-12-09, 12:36
Svar #13

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Frida!
Kul att du tar upp diskussion om Tenhunen.
Jag har också Heikki Tenhunen i anteckning.Dock har jag inget om honom.
Han borde vara född omkr 1550 och varit bosatt i Jorois sn(Jorvinen) i Savolax.
(Antagandet?)Att han skulle ha varit född i Jorois sn har jag också sett.Det är en mycket intressant uppgift.Skulle vara mycket värt att få reda på hur/var man kan se det.
Är annars positiv till att bara få se hur första uppgiftslämnare har tänkt där.
 
Att han också skulle ha följt med sonen Påwel till Sverige är också en mycket uppgift,likaså att han skulle ha dött i Grundtjärn.Det var nytt för mig.
Lite fundersam är jag dock över att den gamle gubben skulle ha fäljt med på alla turerna.
Först till torpstället mellan Anundsjö och Resele i Hermansjö(1623-ngr år ef 1641)och sedan flytt till Grundtjärn,vid en ålder på ca 95 år eller mer.
I dec 1636 i torpet i Fjället vid Hermansjö bestod familjen även av två personer som är sina tolf åhr.Inget om någon åldring.De två som omnämns är med säkerhet sönerna Henrik och Påhl.
 
Jag är lite fascinerad över våra fäder i Savolax,så jag tar tacksamt emot uppgifter ang Heikki Tenhunen,som man kan anta att han hette.
 
Mvh Frank

2005-12-09, 16:52
Svar #14

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej igen!
 
Enligt Bengt Sjöberg: Rötter i Anundsjö kom inte Heikki Tenhunen till den svenska sidan. Enligt Sjöberg är det därför han kunde fortsätta heta Heikki hela livet. Jag har inte grundforska på detta själv. därför vet jag inte så mycket.
 
Med det roliga är att jag åtminstone förstår vem ni menar, en genemsam förfader.
Jag anser att det är troligt att vår förfader verkligen hette Heikki Tenhunen. Men den namnkombinationen bör ju ha varit jättevanlig.
Hur vet vi att Sjöberg anger rätt Heikki?
 
Mvh Emma

2005-12-09, 17:52
Svar #15

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Emma!
Det skulle vara intressant att få veta om Prof.Saloheimo har sett namnet Heikki Tenhunen någonstans för den tiden,eller om det är ett antagande.Men i sannolik kommande brist i insikt i just det,får man kanske godta det?
 
Annars kan jag tänka mig att hittar man namnkombinationen Heikki Tenhunen i Savolax vid gällande tid är nog chansen att det är rätt man ganska stor.Heikki är ju vanligt,men Tenhunen är ju släktnamnet,så det borde visa på en hel del.
 
Mvh Frank

2005-12-10, 20:01
Svar #16

Utloggad Frida Östman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 08:02
    • Visa profil
Hej Frank och emma jag har en släkting som har gjort en hemsida som ni kan kolla på den är www.ohngren.com.
 
Vet ni någon bra hemsida i finland som man kan använda när man släktforskar?
 
mvh/Frida

2006-01-14, 18:43
Svar #17

Peter.Sundkvist (Sunkan)

Olov Henriksson Jääskeläinen 1817-05-25-1868-06-24
Gift med Anna Cajsa Lipponen f1827 d.1866
Är det någon som vet något om min mm mm f Olov som jag tror kommer från Idensalmi eller dess närhet så skulle jag bli glad om jag fick veta lite om hans anor.
Tack på förhand från Peter

2006-01-14, 22:04
Svar #18

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Peter,
Hittade detta i HisKi:s kyrkböcker på nätet:  
 
http://www.genealogia.fi/hiski?se
 
Idensalmi lf - Iisalmen msrk - döpta
 
Åren 1817 - 1817  
Faderns förnamn: HENRIK => Henrik  
Barnets förnamn: OLOV => Olof  
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 
25.3.1817  11.4.1817     Mardikala 1  Henric Jääskeläin  Caisa Nevalain  Olof
 
Och föräldrarnas vigselnotis:
 
Idensalmi lf - Iisalmen msrk - vigda
 
Mannens förnamn: HENRIK => Henrik  
Mannens efternamn: JÄÄSKELÄIN => Jääskeläinen  
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
    24.6.1808  Mardickala     Bd.s. ungk. Henr. Jääskeläin  Bd.d:r pig Katarina Nevalain  Mardickala    
 
Mvh / Berit

2006-01-14, 22:09
Svar #19

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Här kommer vigseln för Olof Henriksson och Anna Cajsa Lipponen:
 
Pielavesi - vigda
 
 
Mannens efternamn: JÄÄSKELÄIN => Jääskeläinen  
Hustruns efternamn: LIPPONEN => Jääskeläinen, Lipponen  
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
   8.7.1847  Mardikkala by i Idensalmi s:n     Og bds Olof Henriksson Jääskeläinen  Tjpiga Anna Caisa Lipponen  Heinämäki  13
 
Berit

2006-01-14, 23:25
Svar #20

Peter.Sundkvist (Sunkan)

Berit!
Tack för ditt svar.
/Peter

2006-09-13, 09:29
Svar #21

Thomas Pörtfors

Hej,  
 
Undrar om någon kan hjälpa mig med dessa soldaters födelsedata och föräldrar samt
militäria.
 
Afsk. Sold. Enkl. Thomas Järnbom  
Död: 30.6.1813  
Begr: 4.7.1813  
Ort: Pielavesi n.3  
Dödsorsak Åld. br.  
Ålder: 83  
 
Thomas Järnbom antogs till Vuonamolax rote som 16 åring, han tjänstgjorde i samma rote 37  
år. Han beviljades avsked 1789. Thomas deltog bl.a. i Pommerska kriget. (Källa: Pielaveden ja Keiteleen Historia I)
 
Alltså kan han vara född 1736. I Pelavesi husförhörslängder anges hans födelseår till 1730 och 1732. Ett möjligt efternamn är Ihalainen, då en av sönerna till Thomas, Johan (1775-1847) bar namnet.
 
-------------------
 
f.d. Sv. Sold. Carl Fredric Nyman  
Död: 11.12.1831  
Begravd: 18.12.1831  
Ort: Pjelavesi n.3  
Dödsorsak: lungs.  
Ålder: 58  
 
f.d. Sv. Sold. kan detta betyda att Carl Fredrik kom från Sverige, eller har prästen skrivit Sv. Sold. för att understryka att han tjänstgjort i den svenska arm?n då vi är >1819?
 
Carl Fredriks dotter Sophia Nyman (1795-1853) var gift med Thomas Järnboms son Johan.
 
mvh  
Thomas

2006-11-18, 22:43
Svar #22

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Kirsti Ervola
Hej Kirsti.Tavisalmi och Tavinsalmi i Norra Savo är det samma ort ?
Var ligger dom om det är olika orter?
Nyslott då?
Inget av dessa orter finns på kartor.
Tavisalmi var ju en storkommun under 1500-talets Rapparisota och Gustav Vasas försök att flytta folk från söder till norr inom Savolax.
Är det dagens Kuopio?
 
häls Tage.

2006-11-19, 08:56
Svar #23

Kirsti Ervola

Hej Tage,
Tavinsalmi socken fanns åren 1547-1627 och upplöstes med grundandet av Kuopio sn. Nuförtiden är en av byarna i Maaninka sn.  
- Staden Savonlinna / Nyslott finns nog med på alla kartor med en någorlunda vettig skala.
Mvh KE

2006-11-20, 08:38
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Stämmer det att Tavinsalmi hamnade i Maaninka sn i slutet av 1760-talet eller så? Jag har en hel del personer födda där (Hoffr?n o Savolainen) och just mellan åren 1766 och 1769 ändrar det sig från att tillhöra Kuopio till Maaninka. Eller kan det blivit inskrivet dubbelt i de båda någon period?

2006-11-20, 09:26
Svar #25

Kirsti Ervola

Maaninka kapell under Kuopio fs. grundades år 1765. År 1871 avskildes Maaninka som en egen församling.
Ang. den vitt förgrenade släkten Hoffr?n i Savolax: Du kanske är medveten om släktföreningen, Hoffr?nien sukuyhdistys ry. En mindre utredning har getts ut på 1950-talet: Hiekkala, Oskar: Hoffr?n-suvun sukukirja, Kuopio 1955. Föreningen håller på med att ge ut en ny omfattande släktbok i flera delar; två har kommit ut tills vidare. Den senaste är:
Soini, Antti: Kierrä kivi, älä kiroa. Hoffr?nien sukuhistoria 2:  Suku savolaistuu, 2003, ISBN 951-97203-3-2.
Mvh KE

2006-11-20, 10:25
Svar #26

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Kirsti och tack för årtalen! Jodå, jag känner till släktföreningen och har tidigare köpt de två böckerna som de gett ut. Tyvärr kan jag ingen finska, men har givetvis behållning av boken och de olika släktuppgifterna i dem ändå... ;-)

2006-11-20, 21:17
Svar #27

Utloggad Tage Notsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 18:18
    • Visa profil
Tack Kirsti.
Stor-Rautalampi är väl samtida med Tavinsalmi som
storkommun.
Från Rautalampi flyttade som bekant många
till finnbygderna i Tornedalen.
Som nybyggare men också till järnbruken.
Lite svårt ändå att hitta dom riktigt finska
namnen på bruken.
 
häls Tage.

2007-08-12, 18:02
Svar #28

Marita Hållén

Jag söker Johan Tiltmans födelsedatum. Han är född i Iisalmi (Idensalmi), Finland år 1780 och död 1848-02-12. Soldat nr 58 vid Hälsinge reg. 1810-1822. Gift med Christina Jonsdr. 1784 22/9. Har varit till Idensalmi i Finland men inte fått fram något. Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta så att jag kan komma vidare.  
/Marita

2007-09-09, 22:16
Svar #29

Utloggad Bengt Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:30
    • Visa profil
Jag söker anorna till och info. om min ff mf mf mf Olof Ketolyn, Corpral af Savolax reg. född mellan 1688 och 1690,(detta enl. GMR Savolax ? Nyslott, LIR 1712,-16 och -19 Ko5501 3/8). Han tjänstgjorde vid Alfta komp. och fick en dotter Kerstin född den 14/11 1717 i Långhed,Alfta. Olof anges komma från Savolax, Iisalmi socken, Kilpisaari komp. el. rote, nr: 85.
Mvh Bengt

2010-03-23, 11:36
Svar #30

Utloggad Mikael Hammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-07-12, 09:53
    • Visa profil
Jag har frågor om namnet Finne, Savolax och Småland.
 
Jag har en anfader Nils Nilsson i Åsjögle, Mörlunda socken. Det antas att han kan ha varit son eller svärson til knekthövitsman Nils Finne på Åsjögle. Denne kan ha varit son til bonden och krögaren Nils Finne i Tulunda, Mörlunda. Knekthövitsmannen er belagd i perioden 1570-talet - 1605, medan krögaren är belagd i perioden 1533 - 1567
(se http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/15374.html#POST46510 och
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/36283.html#POST212355 )
 
Jag har notert följande innlägg av Maria Elisabeth Larsdotter, daterat fredagen 11 februari 2005 - 19:34 (utdrag)
...
 
I Rautalampi anordnades 1592 slottsläger där Nils Finne ledde en småländs grupp.
 
I Laukaa bosatte sig Vincentius Nilsson Finne i Petruma byn 1580 och gården kallas Finni efter honom. Ligger mellan Laukaa och Äänekoski. Om dessa män vad släkt vet kanske ingen, men det visar ändå att det finns dokumenterade uppgifter om att Finne namn förekomm i trakten.  
 
...
(se http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/70466.html#POST445228 )
 
En första observation är att en officer Nils Finne som leder en gruppe smålänningar kanske kan vara den ovan nämnde knekthövitsmannen från Småland. Namnet Nils Finne är inte så vanligt i Småland så vitt jag vet, och om vi begränsar utvalet av personer till militärer är antalet möjliga kandidater trolig ännu mindre. Dessutom verkar tidsperioden att passa bra med kenkthövitsmannens yrkesaktiva period. Jag tror att Sverige och Ryssland låg i krig med varandra vid den här tiden, så det behöver ju inte föreligga någon koppling mellan Nils Finne och Savolax eller Finland för övrigt.
 
Jag får intrycket att Nils Finne från Småland uppträder lite för tidigt och tilhör fel samhällsklass för att tilhöra den huvudgrupp av finländare som kom til Sverige som svedjefinnar eller var anknytna till järnbruken. Dessutom förekom det väl inte någon invandring av svedjefinnar så här långt söderut i Sverige.
 
I Sverige brukar efternamnet Finne antyda härkomst från Finland. Viklen betydning har tilnamnet i Savolax? Antyder det härstamning from det egentliga Finland i sörvästra delen av dagens Finland?
 
Finns det några indikationer på att den Nils Finne som upptäder i Rautalampi kan ha någon koppling til gården Finni i Savolax?
 
Namnet Vincentius har jag aldrig stött på tidigare i min forskning. Ger namnet någon indikation om hans födelseplats?

2013-05-27, 00:37
Svar #31

Utloggad Tom Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 21:27
    • Visa profil
Hej
Jag söker föräldrar til Anna Seliina Niskanen född 5 juli 1903 i Kiuruvesi, Östra Finlands län, Norra Savolax. Hon dog i USA i februari 1992. Tror hon emigrerade till USA 1925.
 
med vänliga hälsningar
 
Tom L

2013-07-25, 12:03
Svar #32

Utloggad Tom Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 21:27
    • Visa profil
Har fått upplyst att hennes far hette Matti Niskanen. Men jag saknar mammans namn och födelsedato på begge.

2014-09-19, 11:47
Svar #33

Utloggad David Saros

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 12:06
    • Visa profil
Är det någon som vet om det här stämmer?  
Henrik finne och PÅl

2015-02-16, 14:15
Svar #34

Utloggad Bengt Silverin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2023-07-11, 18:58
    • Visa profil
Hej
 
Kan någon hjälpa mig med anfäderna till Anders Honkainen (född ca 1530). Han var född i Rantasalmi, Savolax. Även hans son Jöns Andersson Honkainen (1560 - 1620) föddes i Rantasalmi, men han dog i Sverige. Har även en uppgift om att Anders hustru skulle heta Thora Persdotter (1527 - 1587) kan någon verifiera detta? Eventuellt även hitta hennes anfäder.
 
Eller, om ingen kan här - någon som vet vart jag kan vända mig????
 
       Vänliga hälsningar
          Bengt Silverin

2016-02-18, 11:32
Svar #35

Utloggad Olof Ulander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 12:56
    • Visa profil
Hej...  
 
Jag undrar om Nils Andersson Finne!... Var det inte så att om man kallades finne var man då same då?
Jag är ättling till Daniel Danielsson född 1743 8/5 i Gafsele, Åsele och han va ju Nybyggare i Åsele..
Har jag hittat i dokument skrivna av Kjell Åke Lundström.
Han forskade ju mycket om samer så det jag undrar är, är samer, nybyggare och finne samma sak?
 
Med vänlig hälsning // Olof Ulander

2016-02-18, 17:28
Svar #36

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Finne någon som var född i Finland, vare sig han/hon talade finska eller svenska (kanske dock mera sannolikt finska). Runeberg och Mannerheim kallade sig finnar. Googla på orden finne, same och nybyggare för närmare besked.

2017-08-08, 20:30
Svar #37

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Hej Frank

Jag har Hindrik ("Långe") Jonsson i rak faderslinje och vad jag kan tolka och försöka läsa mig till eller gissa så finns möjligheten att Hindrik ("Långe") Jonsson far Jon Hindersson Född:       omkring 1555 är bror med Heikki Tenhunen. Jag har även en direkt koppling till Heikki Tenhunen då Hindrik ("Långe") Jonssos barnbarn gifte sig med Heikki Tenhunens barnbarn

Hej Frida!
Kul att du tar upp diskussion om Tenhunen.
Jag har också Heikki Tenhunen i anteckning.Dock har jag inget om honom.
Han borde vara född omkr 1550 och varit bosatt i Jorois sn(Jorvinen) i Savolax.
(Antagandet?)Att han skulle ha varit född i Jorois sn har jag också sett.Det är en mycket intressant uppgift.Skulle vara mycket värt att få reda på hur/var man kan se det.
Är annars positiv till att bara få se hur första uppgiftslämnare har tänkt där.
 
Att han också skulle ha följt med sonen Påwel till Sverige är också en mycket uppgift,likaså att han skulle ha dött i Grundtjärn.Det var nytt för mig.
Lite fundersam är jag dock över att den gamle gubben skulle ha fäljt med på alla turerna.
Först till torpstället mellan Anundsjö och Resele i Hermansjö(1623-ngr år ef 1641)och sedan flytt till Grundtjärn,vid en ålder på ca 95 år eller mer.
I dec 1636 i torpet i Fjället vid Hermansjö bestod familjen även av två personer som är sina tolf åhr.Inget om någon åldring.De två som omnämns är med säkerhet sönerna Henrik och Påhl.
 
Jag är lite fascinerad över våra fäder i Savolax,så jag tar tacksamt emot uppgifter ang Heikki Tenhunen,som man kan anta att han hette.
 
Mvh Frank

2017-08-09, 19:39
Svar #38

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej! I min släktöversikt har jag bl.a. Heiki Tenhunen,(1545-1600), Pål/Påwel Hindersson, (1575-1650), Hindrik Pålsson, (  ), Mickel Henriksson, (1622-1631), Henrik Mickelsson, (1665-1725) o.s.v. till Lars Edvard Hamberg, (1877-07-28-1912-01-12).

Uppgifter från "Rötter i Anundsjö", Bengt Sjöberg (1999), "Anundsjö, släkter och gårdar", Anna-Greta Näslund, Paul Olsson, Per Sundin och Sven Z Sundin, (1982), "Tunsjön från forntid till nutid",Tunsjö Byalag, 2013. Utöver dessa har jag även sökt på www.geni.com/people.

Vill här nämna att uppgifterna ovan är inte källgranskade av mig. Från Henrik Mickelsson och framåt är uppgifterna hämtade från kyrkoböcker och mantalslängder.

Heiki Tenhunen är min mf ff mm mm ff ff f.

Förmodar att de ovan nämnda "källorna" är kända av er.

Hälsning
Ove M

2017-08-18, 18:11
Svar #39

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Jo detta torde stämma bra. Däremot blir jag lite konfunderad då mitt Y-Dna har samma koppling mot Anders Pålsson Vaissinen  ca 1610, Nordviggen, Nys. Finns det någon känd koppling mellan Heiki Tenhunen,(1545-1600), Pål/Påwel Hindersson, (1575-1650), Hindrik Pålsson och Anders Pålsson Vaissinn?.

Enligt vad jag läst mig till så fanns det två Hindrik Jonsson, en i Näsvattnet, Gudmundrå (Y) och en i Mjödvattnet,  Gudmundrå (Y). Enligt Tyco Lundqvist så är Hindrik i Näsvattnets far till

Gerland (-1676)
 Daniel (1600-)
 Jonas (1601-)
 Karin (1610-)
 Mats (ca1610-1697)
 Mårten (1625-1697)

Huruvida detta stämmer lär vi säkerligen få en hint om när jag får svar från mitt Bigg Y dna.
 

Hej! I min släktöversikt har jag bl.a. Heiki Tenhunen,(1545-1600), Pål/Påwel Hindersson, (1575-1650), Hindrik Pålsson, (  ), Mickel Henriksson, (1622-1631), Henrik Mickelsson, (1665-1725) o.s.v. till Lars Edvard Hamberg, (1877-07-28-1912-01-12).

Uppgifter från "Rötter i Anundsjö", Bengt Sjöberg (1999), "Anundsjö, släkter och gårdar", Anna-Greta Näslund, Paul Olsson, Per Sundin och Sven Z Sundin, (1982), "Tunsjön från forntid till nutid",Tunsjö Byalag, 2013. Utöver dessa har jag även sökt på www.geni.com/people.

Vill här nämna att uppgifterna ovan är inte källgranskade av mig. Från Henrik Mickelsson och framåt är uppgifterna hämtade från kyrkoböcker och mantalslängder.

Heiki Tenhunen är min mf ff mm mm ff ff f.

Förmodar att de ovan nämnda "källorna" är kända av er.

Hälsning
Ove M
[/quote]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna