ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Haapaniemi krigsskola  (läst 572 gånger)

2006-05-15, 13:29
läst 572 gånger

Carl Erik Östbom

Min farfarsfarfar började som mycket ung i Haapaniemi krigsskola. Vilket år han började vet jag inte exakt. Men den 20 juni 1794 (var 13 år) blev han Furir vid Stackelbergska Regementet, den 4 augusti 1796 Förare vid samma regemente och den 16 augusti 1798 Kadett vid Haapaniemi krigsskola. Den 12 juni 1800 Fänrik och den 11 juni 1801 utexaminerad från Haapaniemi.
Hans namn är Gustaf Adolf Östbom och är född i Sveaborg den 18 nov 1780.
Finns det några handlingar om Haapaniemi där det kanske framgår vilka hans föräldrar var. Man lämnade säkert inte sitt barn till en skola utan att föräldrarnas namn och adress fanns angivna.
Är tacksam om det finns någon i Finland som kan hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Carl Erik Östbom, Motala.

2006-05-15, 16:24
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Carl Erik,
Haapaniemi kadettskola brann ner hösten 1818, och nästan hela dess arkiv gick förlorat. Vad som finns kvar förvaras förmodligen i Riksarkivet i Helsingfors. Du kan höra efter om det finns några elevregister kvar: kansallisarkisto@narc.fi  - F.ö. var Haapaniemi kadettskola belägen i Rantasalmi sn. i Savolax. Mvh KE

2006-05-15, 18:43
Svar #2

Carl Erik Östbom

Hej Kirsti,
Tråkigt att arkivet brann upp,jag skall höra med narc och även med krigsarkivet i Stockholm. Tack för hjälpen. Mvh CE.

2006-05-16, 08:32
Svar #3

Timo Rosengren

Hej Carl Erik
 
Det finns två böcker, som skulle vara till nytta i Helsingfors huvudbibliotek, som tyvär är stängt för renovering ett halvt år till. Böckerna är H.
krigskskola, dess lärare och elever, av E.S.Tigerstedt (Helsingfors 1910), samt Haapaniemi
krigsskola och topografiska kår, av Sigurd Nor-
denstreng (Helsingfors 1930).
MVH Timo

2006-05-16, 11:07
Svar #4

Carl Erik Östbom

Hej Timo
Boken av E.S. Tigerstedt har jag lånat och läst och den var mycket läsvärd. Beskrev livet i skolan och en förteckning av alla elever, med inget om anhöriga.
Den andra boken av Sigurd Nordenstreng skall jag låna när ombyggnaden är klar. Tack för ditt svar.
MVH Carl Erik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna